Minolta DiMAGE F100: Stříbrný elegán

19.3.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Na rapidní pokles cen si už zájemci o digitální fotografii jistě bez problémů zvykli. Přesto razantnost pádu cen u některých modelů dokáže ještě pořád příjemně překvapit. Minolta koncem roku zlevnila jeden ze svých nejzajímavějších fotoaparátů až pod hranici magických dvaceti tisíc korun a my se na něj proto dnes blíže podíváme.
Minolta F100 nás nejdříve velice zklamala, protože až téměř celých šest sekund po zapnutí jsme mohli začít fotografovat, což skutečně patří spíš k podprůměrným výsledkům (je to zaviněno především pomalým náběhem objektivu). Ovšem v dalších rychlostních parametrech již excelovala: v sekvenčním režimu zvládl model až 8 snímků za šest sekund (v rozlišení 1600 x 1200 v nekomprimované kvalitě) a pět snímků za deset sekund v běžném režimu. Při maximálním rozlišení a ve formátu TIFF (přibližně 12 MB) se snímek ukládal na kartu průměrně 20 sekund.

V testech jsme také vyzkoušeli energetickou náročnost Minolty: zcela bez problémů vydržela hodinový test, kdy jsme snímali se zapnutým LCD displejem a s bleskem (po celou dobu bez vypnutí fotoaparátu). Až po hodině a půl začal indikátor baterií hlásit jejich poloviční vybití. Navíc jsme testy dělali s NiMH akumulátory (1700 mAh), a proto můžeme předpokládat, že s lithiovou baterií CR-V3 by byly výsledky ještě lepší. Pochopitelně v praxi můžete náročnost provozu omezit používáním optického hledáčku a blesk budete také používat pouze podle potřeby.

Kvalita snímků

Na několika fotografiích pořízených v interiéru jsme použili nejvyšší rozlišení a pokaždé jinou kompresi. Snímek v nejvyšším rozlišení byl skutečně dokonalý v prokreslení detailů, ovšem měl přibližně 11 MB, takže si při fotografování v této kvalitě musíte zvyknout na to, že několik desítek sekund nebudete moci s fotopřístrojem pracovat, dokud se snímek neuloží.

Kvalita superfine
Kvalita fineKvalita standard

Expozice

Snímky jsme pořídili za slunečného dne na vltavském nábřeží. Nejdříve jsme použili plně manuální režim s nastavením parametrů clony a času, pak jsme vyzkoušeli funkci korekce expozice. Pro srovnání jsme také použili nejjednodušší způsob, tedy automatiku. Jak je vidět, s F100 budete mít expozici zcela ve svých rukou. Ve většině běžných situací a za „normálních“ světelných podmínek se můžete bez obav spolehnout na automatický režim (také v tomto případě jsme manuálně a automaticky dosáhli stejného výsledku). Pochopitelně pokud budete snímat jedoucí auto o půlnoci, jediná vaše záchrana před nicneříkající mazanicí bude plně manuální režim.

Automatická expozice
Korekce expozice -1EVKorekce expozice +1EV
Korekce expozice -2EVKorekce expozice +2EV

Vyvážení bílé

V interiéru jsme vyzkoušeli všechny čtyři přednastavené hodnoty teploty bílé a výsledky jsme porovnali se snímkem, kde jsme použili automatické nastavení bílé. Podle našich výsledků se můžete při běžných podmínkách na automatický režim spolehnout.

WB: automatika
WB: denní světloWB: zataženo
WB: žárovkaWB: zářivka

Bohužel s F100 se dá pořídit snímek objektu vzdáleného nejméně 14,5 centimetrů od objektivu. Jak vidíte na našem snímku určitého přiblížení dosáhnete, ovšem na nafocení seriálu ze života hmyzu si vemte raději jiný fotopřístroj.