Minolta DiMAGE X20: Dvacítka je nejjednodušším X-kem

15.9.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Kdyby nebyly modely řady X na trhu úspěšné, určitě by Minolta nevyvíjela stále nové varianty prapůvodního fotopřístroje DiMAGE X, který se svým objektivem-periskopem ohromil zákazníky již před více než rokem a půl. Zatím jako poslední z této série stříbrných miniatur se objevil model, tentokrát označený DiMAGE X20.
  1. Minolta DiMAGE X20: Dvacítka je nejjednodušším X-kem
  2. Design a ovládání
  3. Praktické zkušenosti
  4. Závěr
Kdyby nebyly modely řady X na trhu úspěšné, určitě by Minolta nevyvíjela stále nové varianty prapůvodního fotopřístroje DiMAGE X, který se svým objektivem-periskopem ohromil zákazníky již před více než rokem a půl. Zatím jako poslední z této série stříbrných miniatur se objevil model, tentokrát označený DiMAGE X20. Dosud ovšem každá inovace v řadě X, Xi, Xt spočívala buď v kvalitnějším CCD snímači s vyšším obsahem obrazových buněk, anebo alespoň rychlejším zpracování obrazu. Dvacítka se tomuto trendu bez rozpaků vyhnula, rozlišením klesá až na dvoumegapixelovou úroveň, ovšem zajímavé řešení objektivu s trojnásobným optickým zoomem si zachovala jako to nejlepší dědictví po starších bratříčcích. Lehce se změnilo ovládání a také aktuální cenu novinky vám prozradíme v této podrobné recenzi.

Marketingové uvažování Minolty je jasné, na pěkné fotografie velikosti 10 x 15 centimetrů snímač stačí, navíc u tohoto spíše "obrazového zápisníku" nepočítáte s tím, že budete zkoušet náročnější fotografickou práci, a tak se mohlo jít vstříc zákazníkům především cenou. U modelu Xt mě napadlo, jestli takový krasavec čistě automatický určený spíše do svátečních rukou fotoamatéra nebo dokonce krásné dívky potřebuje třímegapixelový snímač. Ovšem díky celé sérii X si vybere tu správnou "cihličku" opravdu jakýkoliv zákazník, zajímající se pochopitelně o automat s jednoduchým ovládáním a nepřehlédnutelným designem.

Obraťme ovšem naší pozornost už na samotnou novinku. X20 disponuje CCD snímačem s obsahem 2,1 miliónů obrazových buněk, ze kterých dokáže model efektivně zpracovat přibližně dva milióny. Proto s X20 pořídíte fotografie s maximálním rozlišením 1600 x 1200 bodů. Připraveny k použití jsou pochopitelně také dvě nižší varianty rozlišení - 1280 x 960 a 640 x 480 bodů. Jak je u modelů řady X zvykem nabízí snímač opět širokou škálu citlivosti od 64 do 400 ISO.

Pokud zaostříme na optiku fotopřístroje, tak zjistíme, že objektiv je složený z desíti čoček v devíti skupinách včetně včetně jednoho jednostranného a dvou oboustranných asférických elementů, takže se díky svislému uspořádání optických elementů opět nemusí vůbec vysouvat při fotografování z těla modelu. Novinka sice opět nenabízí Makro režim, ovšem ostří již od deseti centimetrů, což u některých modelů již odpovídá snímání v Makro režimu (samozřejmě u dražších fotopřístrojů je makro staženo například až ke dvěma centimetrům). Trojnásobné optické zvětšení, odpovídající objektivu s rozsahem ohniskových vzdáleností 37 - 111 milimetrů u fotoaparátů pro 35 mm kinofilm, je opět doplněno čtyřnásobným digitálním zoomem. V porovnání s Xt zůstala stejně kvalitní světelnost objektivu.

Minolta DiMAGE X20 ostří pomocí pětibodového systému automatického zaostřování. Expozice je také plně automatická využívající 256 bodový maticový systém měření. Ovlivnit to, jak bude vypadat váš snímek, můžete především pomocí korekce expozice po třetinách v rozsahu +-2EV. Také kalibraci teploty bílé nemusíte nechávat na automatice přístroje, ale jednoduše si vyberete některou ze čtyř přednastavených hodnot. Pokud budete fotografovat v noci, použijte vyšší stupeň citlivosti. S X20 v dávce vyfotíte fotografie rychlostí 1,5 snímku za sekundu v nejvyšším rozlišení. Novou zajímavou funkcí je tzv. Multi-frame snímání, kdy rychlostí tří snímků za sekundu je možné vyfotografovat devět fotografií za sebou. Ty se pak ovšem zobrazí v jednom snímku, v jakési mřížce 3 x 3 (viz. naše ilustrační fotografie v závěru této recenze). Tato funkce je spíše módní doplněk kreativního fotografa, přesto při nějaké dynamické scéně (sport, párty) se může hodit.

Pořízené snímky se ukládají opět na paměťové karty typu Secure Digital, ovšem už pouze ve formátu JPEG (formát TIFF vzal za své při redukci funkcí). To však asi většina zákazníků nebude považovat v této kategorii za velký nedostatek. V balení objevíte pouze kartu o kapacitě 8 MB.

X20 umí také natáčet záznam videosekvencí se zvukem v rozlišení 320 x 240 (maximální délka u použité 8 MB paměťové karty je 19 sekund) nebo 160 x 120 (74 sekund) při rychlosti 15 snímků za sekundu. Lze také nahrát až patnácti sekundovou hlasovou poznámku.

Specifikace

Počet efektivních pixelů2 miliony
Snímací prvek CCDProkládaný snímač CCD pracující v primárních barvách, 1/3,2 palce, celkem 2,1 milionu snímacích elementů