Minolta MC Rokkor-PF 50mm F1.7 (MC/MD)
10.9.2015, Milan Šurkala, recenze
Do testu oblíbených starých světelných padesátek jsme dnes vzali levnou Minoltu MC Rokkor-PF 50mm F1.7. Ta nabídne velmi dobrou světelnost F1,7 při poměrně slušné ceně a může tak být tím pravým pro váš CSC fotoaparát.
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na snímky, které byly pořízeny testovaným objektivem a CSC fotoaparátem Samsung NX11.

expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Celoplošně dobrá kresba, s vyššími clonami objektiv rozhodně nemá problém. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.
S makrem moc nepočítejte, ale takovéto snímky už objektiv zvládne. Pozadí se umí dost rozmazat, hloubka ostrosti je v takových případech dost malá. Chromatická aberace v bokehu je jen velmi mírná, což je dobře.
I při plně otevřené cloně je takřka celá postava dost ostrá (byť s poněkud sníženým kontrastem a mírnou aurou). Pozadí se dá díky cloně F1,7 máznout. K dispozici je i RAW snímek.
Hloubka ostrosti je malá, čemuž se při cloně F2,8 rozhodně nelze divit. S objektivem se pozadí maže jedna radost. Rohy jsou už poněkud neostré.

expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Prostředek je výborný, to objektivu jde. Rohy jsou i přes přiclonění trošku slabší, v případě pravého je to ale znásobeno odšumováním ve stínech. Můžete se mrknout i na RAW snímek.
Nezaostřil jsem přesně tam, kam jsem chtěl, ale i tak jde vidět, že v tomto případě je kresba v zaostřené ploše poněkud méně výrazná, což je dáno i podexponováním fotografie. Mazání pozadí je ale opravdu výrazné. K dispozici je i fotografie ve formátu RAW.
Vynikající kresba v zaostřené ploše, bokeh očividně chytá šestiúhelníkové tvary dané irisovou clonou.

expoziční čas 1/2500 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zaostřená plocha má sice dobrou ostrost, ale relativně nízký kontrast a vznikají zde i duchové. Hloubka ostrosti je logicky při plně otevřené cloně malá. Bokeh chytá minimum chromatické aberace, za jemný bych jej neoznačil.

expoziční čas 1/60 s, clona cca F2,8-F4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Pokud je slabší světlo, může být nízká clona na škodu a bude třeba clonit. Bez stativu jsem si ale něco takového nemohl dovolit. Znovu tedy vidíme relativně malou hloubku ostrosti.

expoziční čas 1/1000 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
I při plném odclonění je kresba velmi ostrá. Jediné, s čím musíte počítat, je dosti nízký kontrast, což ale můžete částečně dohnat v RAWu.
Na tomto snímku jsem zkusil opačnou situaci, rozmazat popředí a vypíchnout pozadí. Díky malé hloubce ostrosti si takto můžete hrát téměř bez omezení. Prostředek je ostrý, směrem k rohům se kresba znatelně zhoršuje (jednak při takové cloně nedokáže rohy dobře prokreslit, jednak jsou mimo hloubku ostrosti).
Pozadí se maže, je však náročné (hodně listů), což objektiv nezvládá vykreslit úplně nejjemněji.

expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Celoplošně dobrá kresba, s vyššími clonami objektiv rozhodně nemá problém. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.
S makrem moc nepočítejte, ale takovéto snímky už objektiv zvládne. Pozadí se umí dost rozmazat, hloubka ostrosti je v takových případech dost malá. Chromatická aberace v bokehu je jen velmi mírná, což je dobře.
I při plně otevřené cloně je takřka celá postava dost ostrá (byť s poněkud sníženým kontrastem a mírnou aurou). Pozadí se dá díky cloně F1,7 máznout. K dispozici je i RAW snímek.
Hloubka ostrosti je malá, čemuž se při cloně F2,8 rozhodně nelze divit. S objektivem se pozadí maže jedna radost. Rohy jsou už poněkud neostré.

expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Prostředek je výborný, to objektivu jde. Rohy jsou i přes přiclonění trošku slabší, v případě pravého je to ale znásobeno odšumováním ve stínech. Můžete se mrknout i na RAW snímek.
Nezaostřil jsem přesně tam, kam jsem chtěl, ale i tak jde vidět, že v tomto případě je kresba v zaostřené ploše poněkud méně výrazná, což je dáno i podexponováním fotografie. Mazání pozadí je ale opravdu výrazné. K dispozici je i fotografie ve formátu RAW.
Vynikající kresba v zaostřené ploše, bokeh očividně chytá šestiúhelníkové tvary dané irisovou clonou.

expoziční čas 1/2500 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zaostřená plocha má sice dobrou ostrost, ale relativně nízký kontrast a vznikají zde i duchové. Hloubka ostrosti je logicky při plně otevřené cloně malá. Bokeh chytá minimum chromatické aberace, za jemný bych jej neoznačil.

expoziční čas 1/60 s, clona cca F2,8-F4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Pokud je slabší světlo, může být nízká clona na škodu a bude třeba clonit. Bez stativu jsem si ale něco takového nemohl dovolit. Znovu tedy vidíme relativně malou hloubku ostrosti.

expoziční čas 1/1000 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
I při plném odclonění je kresba velmi ostrá. Jediné, s čím musíte počítat, je dosti nízký kontrast, což ale můžete částečně dohnat v RAWu.
Na tomto snímku jsem zkusil opačnou situaci, rozmazat popředí a vypíchnout pozadí. Díky malé hloubce ostrosti si takto můžete hrát téměř bez omezení. Prostředek je ostrý, směrem k rohům se kresba znatelně zhoršuje (jednak při takové cloně nedokáže rohy dobře prokreslit, jednak jsou mimo hloubku ostrosti).
Pozadí se maže, je však náročné (hodně listů), což objektiv nezvládá vykreslit úplně nejjemněji.