Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR
26.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Dalším otestovaným objektivem pro zrcadlovky Nikon je AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR. Ten podporuje nejen APS-C, ale i full frame fotoaparáty. My jej vyzkoušíme na zrcadlovce Nikon D600.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi - full frame
- Kresba v praxi - APS-C
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - full frame
- Galerie ilustračních snímků - APS-C
- Závěr
Přehlídku ilustračních snímků začneme těmi pořízeními s full frame zrcadlovkou Nikon D600. Další ilustrační snímky s tímto objektivem najdete také v recenzi této zrcadlovky.
Zde není co vytýkat, kresba je slušná po celé ploše obrazu.
Vidíte, že objektiv se dá vcelku slušně použít i pro focení portrétů, pochopitelně proti 85/1,8 nebo 85/1,4 objektivům je to zejména v hloubce ostrosti rozdíl. Hloubka ostrosti je tak sice o něco vyšší než u světelných pevných objektivů, ale vůbec nevypadá špatně. Ostrost je dobrá a můžete se podívat i na snímek v RAWu. Na zoomovací objektiv velmi dobrá práce.
Na 62mm ohniskové vzdálenosti předvádí objektiv velmi slušné výsledky, a to celoplošně. Dokonce ani v RAWu neuvidíte moc chromatické aberace.
Při dostatečném přiclonění se můžete těšit na solidní celoplošnou ostrost, i rohy jsou tedy docela slušné.
Toto je snímek, kde se naplno projeví rozdíl mezi zoomovacím a pevným objektivem. I když jde dosáhnout rozmazaného pozadí, při F4,5 není až tak máznuté, jak by bylo ideální. Bokeh vypadá docela nervózně, ačkoli v otázce kvality bokehu patří tento objektiv mezi zoomovacími mezi ty lepší. K dispozici je i snímek v RAWu.
Kresba je dobrá, mohla by být trochu ostřejší. Přední část je mimo hloubku ostrosti, tedy má být neostrá.
expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 58 mm, korekce 0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Ke kresbě není moc co vytýkat, namodralé kontury okolo větví nahoře vlevo snadno zachráníte v RAWu lehkým stažením jasů.