Nikon Coolpix A300: makrodrobek

24.11.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším malým a levným kompaktem, na který se podíváme v našem testu, je Nikon Coolpix A300. Fotoaparát je vybaven 20MPx čipem a objektivem s 8× optickým zoomem. Nabídne Wi-Fi i ostření od pouhých 2 centimetrů.
Dnes jsme se podívali na malý kompakt Nikon Coolpix A300. Poněvadž jde o fotoaparát z levnějších tříd, musíme k němu takto také přistupovat a nemít nereálná očekávání. Tělo je malé lehké, překvapivě dobře se drží a zpracování je také velmi dobré. Jde-li o ergonomii, je tu ale jeden problém a tím je rychlost. Prodlevy mezi mnoha menu nabídkami nebo obrazovkami jsou často záležitostí i na několik sekund. V tomto ohledu má člověk pocit, že dostal do ruky fotoaparát starý několik let. Podobný pocit máte z displeje, jehož rozlišení je nízké a totéž bohužel platí o pozorovacích úhlech. Rozumnou viditelnost nabídne jen při kolmém pohledu.

Objektiv fotoaparátu potěší 8× optickým zoomem s velmi příjemným rozsahem, jeho přepočtená ohnisková vzdálenost totiž začíná už na hodně širokoúhlých 25 milimetrech. Výborné je také makro. Pro dosažení nejlepších snímků je dobré trochu přizoomovat, čímž zúžíte úhel záběru, snáze se pak komponuje a zvětšení je opravdu dost vysoké. Horší je to se světelností, která má podprůměrné hodnoty. Přesto mě překvapilo, jak dokáže takto malý kompakt mazat pozadí. K dispozici je optická stabilizace, která se snaží špatnou světelnost trochu kompenzovat.

Nikon Coolpix A300 hodnocení

Vlastnosti přístroje do značné míry ovlivňuje 20MPx CCD čip. CCD senzory z podstaty svého fungování obvykle nabídnou nízkou rychlost. To se projevuje v podpoře maximálně HD rozlišení videa, nepříliš rychlého ostření nebo velmi pomalého sekvenčního snímání. 20MPx rozlišení je zbytečně vysoké, v praxi totiž kombinace čipu a objektivu zdaleka nenabídne tolik detailů. Také šum je pak vysoký a skutečné využitelné rozlišení je nižší. Co jsem zkoumal úroveň detailů, kvůli Bayerově interpolaci, šumu i odšumování můžete ve fotoaparátu klidně nastavit 4MPx rozlišení a o nic zásadního nepřijdete. 20MPx snímky nemají žádné zásadní detaily navíc a akorát zabírají místo navíc.

Co ale musím rozhodně ocenit, je obvykle velmi pěkné barevné podání, příjemné tóny a překvapivě slušná automatika. Nemůžete čekat spoustu detailů, ale pokud není potřeba snímky prezentovat na velkých plochách nebo ve vysokých rozlišeních, jsou fotografie vizuálně překvapivě pěkné, pokud se citlivost drží u nízkých hodnot. Za špatného světla je ale šumu hodně a snímky jsou kryté nepříjemným závojem.

Výdrž baterie je vzhledem k jejím rozměrům docela dobrá. Fotoaparát podporuje technologii SnapBridge kombinující Wi-Fi a Bluetooth, ta se ale do fotoaparátů Nikon dostává postupně pomocí nových firmwarů. I proto se mi možná nepodařilo rozběhat všechny podporované funkce.

Ve výsledku jde o průměrný fotoaparát své třídy. Proti smartphonům vám nabídne optický zoom, velmi pěkné makro a za dobrého světla spolehlivou automatiku a vizuálně dosti pěkné snímky Musíte se ale smířit s tím, že množství detailů bohatě postačí na sociální sítě a menší papírové fotografie, nelze ale čekat detaily odpovídající 20 megapixelům. Co však budete muset překousnout, je dnes už podprůměrné video a opravdu lenivost fotoaparátu.

1. Makro snímky
2. Běžné rodinné snímky za dobrého světla

+ Vizuálně pěkné snímky s příjemnými barvami (na malém výstupním formátu)