Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix L840: makroborec s 38x zoomem

25.6.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Oblíbené ultrazoomy Nikon Coolpix L pokračují 38× ultrazoomem Coolpix L840, který se stal předmětem našeho dnešního testu. Slibuje nadprůměrné makro, jeho 16MPx CMOS snímač pak zvládá Full HD video a je tu i Wi-Fi.

Sférické zkreslení


Zkreslení je rovnáno softwarově a výsledkem je mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,7 % na nejširší ohniskové vzdálenosti. Při maximálním zoomu fotoaparát vykazuje poduškovité zkreslení se střední hodnotou -0,8 %.


23mm ohnisko

855mm ohnisko



Vinětace


Vinětace není větším problémem, v celém ohniskovém rozsahu se drží po 1/3 EV. Průběh je dost roztodivný, ale je tomu opravdu tak, měřil jsem to několikrát.


Nikon Coolpix L840 průběh vinětace



Kresba v praxi


Zde se budeme věnovat kvalitě kresby objektivu. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost řádech desítek centimetrů.


23mm ohnisko, clona F3



36mm ohnisko, clona F3,5



66mm ohnisko, clona F4,2



99mm ohnisko, clona F4,6



170mm ohnisko, clona F5,3



336mm ohnisko, clona F5,8



855mm ohnisko, clona F6,5
 

Nejširší ohnisková vzdálenost přináší pěknou ostrost uprostřed, ale rohy chytají chromatickou aberaci, mají nižší kontrast i ostrost. S přizoomováním se postupně snižuje středová ostrost kvůli difrakci (horší světelnosti), naopak roste kvalita rohů. U 170mm ohniskové vzdálenosti je už vliv difrakce (dané clonou F5,3) docela patrný, ostrost i kontrast postupně klesají. Maximální zoom už nemá moc dobré detaily, kontrast je velmi slabý a rohy dosti neostré.


23mm ohnisko, clona F3



30mm ohnisko, clona F3,2



45mm ohnisko, clona F3,7



80mm ohnisko, clona F4,4



134mm ohnisko, clona F5



232mm ohnisko, clona F5,6



394mm ohnisko, clona F5,9



645mm ohnisko, clona F6,1



855mm ohnisko, clona F6,5
 

Do 80mm ohniskové vzdálenosti je prostředek krásně ostrý. U nejširšího úhlu záběru je to s rohy poněkud slabší, ale po troše přizoomování se to zlepšuje. Od cca 100mm ohniskové vzdálenosti se pomalu projevují vlivy difrakce, středová ostrost pomalu klesá. Rohy jsou přiměřeně dobré, žádný zázrak, ale ani průšvih. Nejdelší ohniskové vzdálenosti už ale ukazují, že difrakce je dost silná, středová ostrost je nízká a na maximálním zoomu se připravte i na slabší rohovou ostrost.


Chromatická aberace


Podíváme se také na problematiku chromatické aberace.



23mm ohnisková vzdálenost



36mm ohnisková vzdálenost



66mm ohnisková vzdálenost



Aberace není na širších ohniskových vzdálenostech (širších úhlech záběru) moc viditelná, fotoaparát se ji snaží softwarově potlačovat.



99mm ohnisková vzdálenost



148mm ohnisková vzdálenost



232mm ohnisková vzdálenost



U prostředních ohniskových vzdáleností chromatická aberace takřka vůbec neexistuje. S přechodem přes 200 mm se ale postupně začíná zlehka objevovat.



369mm ohnisková vzdálenost



577mm ohnisková vzdálenost



855mm ohnisková vzdálenost



Při větším přizoomování se ale barevné kontury hran vrací do hry. Jsou i horší fotoaparáty, nicméně nepotěší to.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.