Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P330: do vyšších sfér

24.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Novým Coolpixem P330 nás Nikon dost potěšil. V kompaktním těle nyní najdeme větší 1/1,7" senzor, objektiv dostal dokonce i o trochu větší zoom a nově je podporován i formát RAW. Jak moc velká změna k lepšímu to tedy bude?
Nikon Coolpix P330 si proti předchozím modelům hodně polepšil v otázce snímacího čipu. Tentokrát tu najdeme větší 1/1,7" senzor se sníženým rozlišením na 12 megapixelů. Pixelová hustota se tak dramaticky snížila, což by mohlo znamenat také nižší šum. Prezentované snímky jsou v JPEGu se sníženým odšumováním a po konverzi z RAWu s vypnutým odšumováním.



ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)



Na citlivosti ISO 80 je šum minimální, dobře jde vidět, jak moc se na finálním vzhledu snímku podílí post-processing. Doostření a zvýraznění barev je opravdu výrazné, ve výchozím stavu takovou ostrost samotný "hardware" nenabídne.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 100 je v podstatě to samé, žádné problémy se šumem.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 200 lehce roste jasový šum, JPEG má o trochu slabší detaily (viz logo a maska fiatu nalevo), ale stále jde o velmi kvalitní obraz.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



S dalším navýšením citlivosti na ISO 400 opět roste šum, JPEG si drží dobrou ostrost, ale některé plošky se už začínají patlat.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 už nevypadá moc dobře. Barevný šum začíná růst, s citlivě zvoleným odšumováním byste měli dostat slušný obraz s méně výraznými detaily. JPEG ve fotoaparátu na to jde trochu jinak, odšumování je trochu silnější, což způsobuje rozpíjení a lehkou barevnou ztrátu, výraznější detaily jsou doostřené. Nouzově určitě stále použitelné.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 dále navyšuje barevný šum, v JPEGu se naopak snímky více rozmazávají a ztrácí barevnost. V RAWu se to ještě dá použít, u JPEGů bych už byl opatrný a bral to jako maximální nouzově použitelnou citlivost.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 bych už raději nepoužíval. RAWy hrají všemožnými barvami, JPEGy jsou rozmyté a se slabými barvami.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 je už rozšířená citlivost a výsledky jsou dost špatné. JPEGy mají jen velmi slabé barvy.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už naprosto nepoužitelná. RAWy jsou tmavé (softwarově se prosvětlují), JPEGy nemají ani detaily, ani barvy. Podíváme se na snímky v různých citlivostech při standardizovaném 12MPx rozlišení pro vzájemnou porovnatelnost.




výřezy z 12MPx snímků



A na totéž se podíváme i v RAWu.




výřezy z 12MPx RAWů



Fotoaparát dále umožňuje nastavit sílu odšumování, na což se nyní podíváme. Ukázky byly pořízeny při citlivosti ISO 800.



slabší odšumování



střední odšumování



silnější odšumování



Rozdíly nejsou nějak dramatické, nicméně lze je postřehnout. Zejména interiéry aut jsou mnohem více rozmazané, u silnějšího odšumování si lze také všimnout slabší saturaci barev.



slabší odšumování



střední odšumování



silnější odšumování



Při citlivosti ISO 80 jsou rozdíly malé. U slabšího odšumování si lze všimnout více jemného jasového šumu na silnici, na druhou stranu silnější odšumování je zde hladké, zatímco na hranách šum zůstal a snímek působí trochu roztřepeně. U silnější verze jsou trochu více viditelné artefakty, nicméně mohu říci, že u Coolpixu P330 na zvolené síle odšumování nějak dramaticky nezáleží. Nyní se podíváme na výřezy pořízené při umělém světle, kde se budeme soustředit na míru zachování detailů.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 200 jste téměř bez šumu, u ISO 400 se začínají objevovat malé flíčky a JPEGy se lehce rozmývají. ISO 800 přináší více barevného šumu a ani JPEGy už nemají moc detailů. Mažou se a některé hrany jsou naopak dost přeostřené. Nouzově je použitelné ještě ISO 1600 v RAWu, ale výše už opravdu nemá smysl chodit.




výřezy z 12MPx JPEGů



Toto je opět standardizované 12MPx rozlišení (v případě P330 tedy bez úprav, jelikož má právě 12MPx senzor).




výřezy z 12MPx RAWů



Totéž, tentokrát v RAWu. Dále se podíváme na snímky bílé plochy při různých citlivostech.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum je do ISO 400 mírný, při ISO 800 se začíná zlehka objevovat a od ISO 1600 si jej už určitě všimnete. JPEGy jsou barevně velmi dobře odšuměné.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.