Nikon Coolpix P330: do vyšších sfér
Novým Coolpixem P330 nás Nikon dost potěšil. V kompaktním těle nyní najdeme větší 1/1,7" senzor, objektiv dostal dokonce i o trochu větší zoom a nově je podporován i formát RAW. Jak moc velká změna k lepšímu to tedy bude?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, GPS
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Nikon Coolpix P330 využívá procesoru EXPEED C2, který dnes už nepatří mezi nejsvižnější. K testu byla využita SDHC karta Transcend UHS-I s přenosovou rychlostí u zápisu až 45 MB/s.
- První snímek - 2,25 sekundy
- První snímek s max. zoomem - 6,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,85 sekundy (1,1 sekundy makro)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,9 sekundy (1,3 sekundy makro)
- Odezva na spoušť - téměř 0,3 sekundy
- Prodleva mezi snímky JPEG - 2,4 sekundy (2,0 sekundy s MF)
- Prodleva mezi snímky RAW - 6,1 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 6,7 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 0,75 fps
- Sekvenční snímání RAW - 0,15 až 0,3 fps
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,15 fps
- Sekvenční snímání H JPEG - 7,75 až 11,25 fps (po 10 snímcích ukládání 26 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 7,75 fps (po 10 snímcích ukládání 1 minutu 30 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 7,7 fps (po 10 snímcích ukládání 1 minutu 47 sekund)
- Sekvenční snímání 120 - 125 fps (po 60 snímcích ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání 60 - 61,5 fps (po 60 snímcích ukládání 13 sekund)
Zde jasně vidíte, že jestli má fotoaparát někde opravdu velký problém, tak je to rychlost. Náběh patří k těm pomalejším, ostření je na dnešní poměry velmi pomalé, prodlevy mezi snímky dlouhé, což platí zejména o RAWech. Tam si musíte počkat mezi každým snímkem přes 6 sekund! Sekvenční snímání do RAWu vzdejte, jeden snímek za 6 sekund je naprosto k ničemu.
Můžete však využít rychlé snímání s ukládáním do bufferu, kdy se můžete dostat zhruba k 8 fps. Jenže pak zase čekáte 1,5 minuty na vyprázdnění bufferu, přičemž nelze cokoli jiného dělat. Zkoušel jsem i jiné karty, různé rychlé edice i pomalé klasické Class 4 a nejsvižnější byl fotoaparát paradoxně s těmi nejpomalejšími, rozdíly však nebyly nějak dramatické (prodleva mezi snímky v RAW+JPEG 5,9 u pomalé versus 6,7 sekundy u rychlé karty).
Vyvážení bílé, barvy
U fotoaparátu bych doporučil vypnout Active D-Lighting, pokud chcete mít rozumné a jakž takž reálné barvičky. Ono i tak jsou občas docela pastelové, případně lehce vybledlé. Samotné vyvažování bílé má přiměřené výsledky, moc si ale neví rady s počasím, kdy je spousta světla, světlá obloha, ale krajina ve stínu mraku. Najdete tu automatiku do studených a do teplých barev. Sami si tak můžete vybrat, jak chcete, aby automatika raději pracovala. Nechybí ani možnost každý režim upravit, je zde měření bílé plochy i manuální nastavení teploty od 2500 K do 10000 K.
automatika (chladné barvy) |
automatika (teplé barvy) |
PRE (manuální nastavení) |
denní světlo |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo (FL1) |
zářivkové světlo (FL2) |
zářivkové světlo FL3 |
zataženo |
blesk |
2500 K |
10000 K |
Můžete si vybrat i barevný režim. Zde lze upravit doostření, kontrast a sytost barev. U monochromatického nelze nastavit sytost barev, místo toho tu jsou efekty filtrů a tónování (např. sépiová).
standardní |
neutrální |
živý |
monochromatický |
Pod scénickými režimy najdete režim "speciální efekty", který umí snímkům přidat někdy velmi zajímavé barevné ladění.
změkčující filtr |
nostalgický sépiový filtr |
kontrastní monochromatický efekt |
high-key |
low-key |
selektivní barva |
monochromatický s vysokým ISO |
silueta |
cross process |
Optický a digitální zoom
Objektiv v Nikonu Coolpix P330 nabízí 5× optický zoom, digitální zoom pak může být dvojnásobný.
Díky 24mm ohniskové vzdálenosti je úhel záběru příjemně široký. Ostrost je výborná po celé ploše, a to i včetně rohů. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam si můžete všimnout trochu chromatické aberace na střechách, u některých RAW konvertorů také masivní zkreslení (např. nažloutlý dům vpravo nahoře je bez korekce zkreslení vidět naprosto celý). Ostrost je v RAWu nižší, ale detaily jako takové jsou stále více než slušné.
Pětinásobný zoom pro běžné potřeby postačí, kvalita obrazu je slušná, v zelené dochází k mírnému rozpíjení.
V podstatě po celé ploše je kresba velmi ostrá a detailní. Úhel záběru je opět dost široký, zde vám bude fotoaparát dělat radost.
Ani zde nelze mít nějaké výhrady. Přiblížení je v této kategorii dostatečné, kresba celoplošně dobrá bez vážnějších optických vad.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 120 mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom je naštěstí jen dvojnásobný, takže vás to nebude lákat k nesmyslnému přibližování. Výsledek je samozřejmě slabší, ale pro malá rozlišení (do cca 2-3 MPx) určitě použitelný.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na náročné focení v protisvětle.
Zde opravdu není co vytýkat. Odlesky žádné, kresba dobrá až do rohů, a to bez chromatické aberace. Dobrá práce.
Krajina je velmi pěkně prokreslená, to ale neplatí o obloze, která je celá přepálená. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Z toho docela velkou část přepalů zachráníte, ale stále zbude poměrně velká přepálená plocha. Dynamický rozsah čipu bych i tak hodnotil jako slušný (zejména s ohledem na jeho velikost).
S Active D-Lightingem se přepal o něco snížil, musíte počítat s poněkud vybledlými barvami ve stínech.
Hardwarové HDR dokáže přepaly snížit nejlépe, počítejte ale s velmi vybledlými barvami. HDR u Coolpix P330 není vždy zrovna nejlépe použitelné.
Na tomto snímku krásně uvidíte, jak velký dynamický rozsah vlastně tento 1/1,7" snímač nabízí. Směle si zaslouží srovnání s mnohem většími senzory, dokonce překonává původní 12MPx 4/3" čipy. O tom se můžete přesvědčit v RAWu. JPEGy jsou v obloze přepálené (obloha byla přesvícená, naopak krajina byla ve stínu).
Technologie Active D-Lighting opět významně zlepšila prokreslenost jasů, ale ve stínech se projevuje silným vyblednutím barev. Opravdu doporučuji si hrát spíše s RAWy, viz předchozí snímek.
HDR opět dokázalo srovnat jasy, zejména obloha se nepřepaluje. Bohužel krajina je vybledlá, s nevýraznou saturací i nedostatečným lokálním kontrastem.