Nikon Coolpix P500: univerzální dalekohled
V dalším testu se podíváme na rekordní fotoaparát. Je jím Nikon Coolpix P500, který přináší rekordně široké ohnisko 22,5 mm a rovněž rekordní 36× optický zoom. Jak dokáže tyto vlastnosti ukázat v praxi, na to se dnes podíváme.
Kapitoly článku:
- Nikon Coolpix P500: univerzální dalekohled
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Zpracování obrazu má na starosti nový systéme EXPEED C2 K testu byla využita rychlá karta SanDisk SDHC Extreme se zapisovací rychlostí až 30 MB/s
- První snímek - 2,25 sekundy
- První snímek se zoomem - 6,2 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,6 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,7 - 1,2 sekundy (za horšího světla i přes 3 sekundy)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky - 1,85 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 3,65 sekundy
- Prodleva mezi snímky HDR - cca 30 sekund
- Sekvenční snímání H - 11,1 fps (5 snímků)
- Sekvenční snímání L - 1,7 fps (po 21 snímcích ukládání 13 sekund)
- Sekvenční snímání 60fps - 62,5 fps (ukl. 4,5 sekundy)
- Sekvenční snímání 120fps - 111 fps (ukl. 4,5 sekundy)
- Přezoomování pomalé - 5,4 sekundy
- Přezoomování rychlé - 2,8 sekundy
Náběh přístroje je slušný, stejně jako ostření na kontrastní předměty. Pokud ale ostříte na méně výrazné hrany, případně za horšího světla, počítejte s násobky uvedených časů, na nejdelším ohnisku i se třemi sekundami. Prodlevy mezi snímky jsou akceptovatelné, u HDR režimu je zpracování neuvěřitelně dlouhé. Sekvenční snímání je velmi solidní, bohužel jen na 5 snímků při plné rychlosti.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé pracuje překvapivě spolehlivě, v podstatě si nepamatuju, že bych se dostal do situace, kdy bych opravdu "musel" bílou nastavit ručně. Samozřejmě, občas by člověk čekal lehce jiné odstíny, ale Coolpix P500 mi přišel být v této kategorii jedním z nejlepších kompaktů a ultrazoomů. Výborné je také manuální měření bílé, kde se objektiv zazoomuje a měří se jen z malého výřezu. Je tak snadné najít barevně neutrální plochu. Téměř každé nastavení můžete ještě lehce doladit do studena nebo do tepla.
automatické |
uživatelské |
denní světlo |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo FL1 |
zářivkové světlo FL2 |
zářivkové světlo FL3 |
zataženo |
blesk |
Máme zde i několik barevných režimů.
normální |
měkčí |
živý |
živější |
portrét |
černobílý |
černobílý (žlutý filtr) |
černobílý (oranžový filtr) |
černobílý (červený filtr) |
černobílý (zelený filtr) |
sépiové |
Můžete si hrát i s kontrastem, ostrostí a sytostí.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Zatímco mezi minimálním a středním nastavením je rozdíl velmi malý, silnější kontrast je pro snímky zhoubou. Kresba ve světlech se úplně ztratí, vše, co bylo aspoň trochu světlé, má tendenci jít až k přepalům.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
vypnuto |
S doostřováním také opatrně. Ono je občas docela silné i na normální nastavení, takže jeho snížení ničemu neuškodí.
Optický a digitální zoom
A nyní se koukneme na to, nač jistě netrpělivě čekáte. Jak se projeví 36× optický zoom?
Šíře záběru je skutečně výborná. Ačkoli papírově je P500 nejširokoúhlejší ultrazoom na trhu, v praxi je jím Fujifilm FinePix HX20EXR (Fujifilm jednoduše neumí počítat a píše nepravdivé technické údaje). Takže se smiřme s tím, že P500 je druhý. Přestože byl objektiv plně odcloněn, rohy se moc nemažou. Nejsou sice úplně ostré, ale v rámci třídy ultrazoomů jde o pěkný výsledek.
Značka, která na první fotce není skoro ani vidět, teď tvoří dominantu fotografie. Detaily jsou přijatelné, ale o krásné ostrosti pochopitelně nemůže být řeč. Po stranách je obraz poněkud neostrý, vyskytuje se tam i chromatická aberace.
Uprostřed jsou detaily dobré, směrem k rohům se ostrost ztrácí. Zejména vpravo dole vidíte hodně rozmytou trávu a slabý kontrast.
Znovu vidíte opravdu monstrózní přiblížení. Kvalita obrazu je už na takovou vzdálenost silně postižena atmosférickými vlivy, jinak mi přijde, že objektiv kreslí na nejširším ohnisku docela dobře (rozuměj, o něco lépe než starší modely).
expoziční čas 1/500 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
S digitálním zoomem dostáváte 3240mm ohnisko, a to už je skutečně něco. Samozřejmě digitální zoom výrazně snižuje kvalitu záznamu, a tak i 1MPx zmenšenina vypadá dost hrozně.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na většinou problematické focení v protisvětle. Jak jej čip a objektiv fotoaparátu Coolpix P500 zvládají?
Nějak se mi povedlo nevyfotit (tzn. zapomenout) žádnou rozumnou fotku v protisvětle se Sluncem, tak jsem musel použít žárovku. Odlesků se dočkáte, jsou spíš mírnější.
V režimu Protisvětlo fotoaparát může vyfotit snímek s technologií D-Lighting (softwarové prosvětlení) nebo s hardwarovým HDR, které ale strašně dlouho zpracovává. Výběr technologií je záležitostí fotoaparátu. Hardwarové HDR volí, když zezelená ikonka režimu, co k tomu ale potřebuje, to vážně netuším (s takovým snímkem se nicméně uloží i D-Lighting verze - tu dostanete vždy). V prosvětlených plochách je silný šum, barvy jsou slabé.
S hardwarovým HDR se připravte na lepší prokreslení stínů i jasů, nicméně zatímco u tohoto snímku jsou barvičky ještě docela v pořádku, u běžných fotek dělá HDR opravdu zvláštní ladění snímků a spolu s téměř půlminutovým zpracováním si dovolím tvrdit, že HDR se v podstatě u běžného focení nedá používat.