Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P500: univerzální dalekohled

8.8.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na rekordní fotoaparát. Je jím Nikon Coolpix P500, který přináší rekordně široké ohnisko 22,5 mm a rovněž rekordní 36× optický zoom. Jak dokáže tyto vlastnosti ukázat v praxi, na to se dnes podíváme.

Měření rychlosti


Zpracování obrazu má na starosti nový systéme EXPEED C2 K testu byla využita rychlá karta SanDisk SDHC Extreme se zapisovací rychlostí až 30 MB/s
  • První snímek - 2,25 sekundy
  • První snímek se zoomem - 6,2 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí mid - 0,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,7 - 1,2 sekundy (za horšího světla i přes 3 sekundy)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky - 1,85 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 3,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky HDR - cca 30 sekund
  • Sekvenční snímání H - 11,1 fps (5 snímků)
  • Sekvenční snímání L - 1,7 fps (po 21 snímcích ukládání 13 sekund)
  • Sekvenční snímání 60fps - 62,5 fps (ukl. 4,5 sekundy)
  • Sekvenční snímání 120fps - 111 fps (ukl. 4,5 sekundy)
  • Přezoomování pomalé - 5,4 sekundy
  • Přezoomování rychlé - 2,8 sekundy

Náběh přístroje je slušný, stejně jako ostření na kontrastní předměty. Pokud ale ostříte na méně výrazné hrany, případně za horšího světla, počítejte s násobky uvedených časů, na nejdelším ohnisku i se třemi sekundami. Prodlevy mezi snímky jsou akceptovatelné, u HDR režimu je zpracování neuvěřitelně dlouhé. Sekvenční snímání je velmi solidní, bohužel jen na 5 snímků při plné rychlosti.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé pracuje překvapivě spolehlivě, v podstatě si nepamatuju, že bych se dostal do situace, kdy bych opravdu "musel" bílou nastavit ručně. Samozřejmě, občas by člověk čekal lehce jiné odstíny, ale Coolpix P500 mi přišel být v této kategorii jedním z nejlepších kompaktů a ultrazoomů. Výborné je také manuální měření bílé, kde se objektiv zazoomuje a měří se jen z malého výřezu. Je tak snadné najít barevně neutrální plochu. Téměř každé nastavení můžete ještě lehce doladit do studena nebo do tepla.


automatické



uživatelské

denní světlo



žárovkové světlo

zářivkové světlo FL1



zářivkové světlo FL2

zářivkové světlo FL3



zataženo

blesk
 

Máme zde i několik barevných režimů.


normální



měkčí

živý



živější

portrét



černobílý

černobílý (žlutý filtr)



černobílý (oranžový filtr)

černobílý (červený filtr)



černobílý (zelený filtr)

sépiové
 

Můžete si hrát i s kontrastem, ostrostí a sytostí.


kontrast -2



kontrast +0

kontrast +2
 

Zatímco mezi minimálním a středním nastavením je rozdíl velmi malý, silnější kontrast je pro snímky zhoubou. Kresba ve světlech se úplně ztratí, vše, co bylo aspoň trochu světlé, má tendenci jít až k přepalům.


ostrost -2



ostrost +0

ostrost +2

vypnuto

S doostřováním také opatrně. Ono je občas docela silné i na normální nastavení, takže jeho snížení ničemu neuškodí.


Optický a digitální zoom


A nyní se koukneme na to, nač jistě netrpělivě čekáte. Jak se projeví 36× optický zoom?



expoziční čas 1/1000 s, clona F3,4, citlivost ISO 160, ohnisko 22,5 mm klikněte pro zvětšení



Šíře záběru je skutečně výborná. Ačkoli papírově je P500 nejširokoúhlejší ultrazoom na trhu, v praxi je jím Fujifilm FinePix HX20EXR (Fujifilm jednoduše neumí počítat a píše nepravdivé technické údaje). Takže se smiřme s tím, že P500 je druhý. Přestože byl objektiv plně odcloněn, rohy se moc nemažou. Nejsou sice úplně ostré, ale v rámci třídy ultrazoomů jde o pěkný výsledek.



expoziční čas 1/400 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Značka, která na první fotce není skoro ani vidět, teď tvoří dominantu fotografie. Detaily jsou přijatelné, ale o krásné ostrosti pochopitelně nemůže být řeč. Po stranách je obraz poněkud neostrý, vyskytuje se tam i chromatická aberace.



expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 160, ohnisko 22,5 mm, klikněte pro zvětšení



Uprostřed jsou detaily dobré, směrem k rohům se ostrost ztrácí. Zejména vpravo dole vidíte hodně rozmytou trávu a slabý kontrast.



expoziční čas 1/640 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu vidíte opravdu monstrózní přiblížení. Kvalita obrazu je už na takovou vzdálenost silně postižena atmosférickými vlivy, jinak mi přijde, že objektiv kreslí na nejširším ohnisku docela dobře (rozuměj, o něco lépe než starší modely).



expoziční čas 1/500 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



S digitálním zoomem dostáváte 3240mm ohnisko, a to už je skutečně něco. Samozřejmě digitální zoom výrazně snižuje kvalitu záznamu, a tak i 1MPx zmenšenina vypadá dost hrozně.


Protisvětlo


Nyní se podíváme na většinou problematické focení v protisvětle. Jak jej čip a objektiv fotoaparátu Coolpix P500 zvládají?



expoziční čas 1/100 s, clona F4,8, citlivost ISO 160, ohnisko 115 mm, klikněte pro zvětšení



Nějak se mi povedlo nevyfotit (tzn. zapomenout) žádnou rozumnou fotku v protisvětle se Sluncem, tak jsem musel použít žárovku. Odlesků se dočkáte, jsou spíš mírnější.



expoziční čas 1/40 s, clona F3,4, citlivost ISO 280, ohnisko 22,5 mm, klikněte pro zvětšení



V režimu Protisvětlo fotoaparát může vyfotit snímek s technologií D-Lighting (softwarové prosvětlení) nebo s hardwarovým HDR, které ale strašně dlouho zpracovává. Výběr technologií je záležitostí fotoaparátu. Hardwarové HDR volí, když zezelená ikonka režimu, co k tomu ale potřebuje, to vážně netuším (s takovým snímkem se nicméně uloží i D-Lighting verze - tu dostanete vždy). V prosvětlených plochách je silný šum, barvy jsou slabé.



expoziční čas 1/40 s, clona F3,4, citlivost ISO 280, ohnisko 22,5 mm, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR se připravte na lepší prokreslení stínů i jasů, nicméně zatímco u tohoto snímku jsou barvičky ještě docela v pořádku, u běžných fotek dělá HDR opravdu zvláštní ladění snímků a spolu s téměř půlminutovým zpracováním si dovolím tvrdit, že HDR se v podstatě u běžného focení nedá používat.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.