Nikon Coolpix P6000: ostře proti všem

7.5.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnešní recenzí uzavřeme test trojlístku pokročilých kompaktů, které tvoří Panasonic LX3, Canon PowerShot G10 a Nikon Coolpix P6000. Nabízí 13,5MPx rozlišení, 4× optický zoom se stabilizací, podporu RAW formátu a GPS. Dokáže porazit své dva rivaly?

Nikon Coolpix P6000 přišel do redakce v typické krabici pro tuto značku. Tedy v černohnědé kombinaci bez extravagantní grafiky.

Uvnitř krabice naleznete fotoaparát, Li-Ion akumulátor, AC adaptér a přípojný kabel, popruh na krk, AV a USB kabel, dále několik nedůležitých lejster, CD-ROM s aplikacemi a naštěstí i plnou 200stránkovou verzi manuálu.

Fotoaparát má Li-Ion akumulátor EN-EL5, který má napětí 3,7 V a kapacitu 1100 mAh. To není mnoho a ani Nikon není příliš optimistický, když hovoří o výdrži na 260 snímků. V praxi jsou výsledky bohužel spíše ještě horší. Sice se mi jednou podařilo dostat ke 300 snímkům, ale to při focení bez blesku a snímání velkých sérií snímků (např. 100 fotografií na jeden zátah). Při běžném focení o víkendu na Slovensku jsem se dostal sotva na 210 snímků, a to je málo i na stylový kompakt, natož na kompakt pokročilý.

Výdrž na baterie je slabou stránkou fotoaparátu. Baterie se nabíjí přímo ve fotoaparátu, stačí k němu připojit dodávaný AC adaptér. Nabíjení trvá kolem tří hodin, tedy docela dlouho.

Na CD naleznete Nikon Transfer pro přenos fotografií, ArcSoft Panorama Maker pro tvorbu panoramat, Apple QuickTime 7, Microsoft DirectX 9, utilitu my Picturetown a pak ještě několik ovladačů.

Nikon Transfer je poměrně příjemná aplikace pro přenos snímků z fotoaparátů do počítače. Z počátku jsem měl trochu problémy s RAW soubory, ale to bylo mou starší verzí programu. Po aktualizaci na nejnovější již všechno běhalo v pořádku. Přenos souborů je poměrně rychlý. Pro zpracování RAW souborů je nutno stáhnout si ze stránek Nikonu software ViewNX, pro rozsáhlejší úpravy pak Capture NX2, který je však placený. Pozor na starší verze těchto programů, pokud je máte nainstalovány. S novým formátem NRW Nikonů nespolupracují.

V softwaru Panorama Maker můžete spojovat snímky pořízené ve speciálním scénickém režimu krásně do sebe. Aplikace si sama najde sérii snímků, občas se tam ale z nějakého důvodu připlete ještě jiný snímek, takže na výběr dávejte pozor. Poté už jen zkontrolujte pořadí snímků a nechte si vygenerovat panorama.

Zobrazení LCD

Fotoaparát má 2,7" LCD displej, který má pěkný obraz. Pozorovatelnost z úhlů je průměrná, stejně tak i pozorovatelnost na slunci. Kdo chce, může využít i optický hledáček. Ten má však malé pokrytí, viz obrázky, kde červený obdélník ukazuje obraz v hledáčku. Vidíte, že na nejširším ohnisku není zobrazení ani přibližné. Hledáček totiž zabírá pouhých 50 % zaznamenané plochy! Navíc je obraz poněkud mimo střed a také trpí velmi výrazným sférickým zkreslením.

Na nejdelším ohnisku dělá hledáček velmi divné věci. Těžko říci, zda šlo o chybu kusu, ale na zhruba 105mm ohnisko bylo ještě vše v pořádku. Jak se ale zazoomovalo na maximálních 112 milimetrů, obraz se nečekaně oddálil a rozostřil. Pokrytí je ale podstatně lepší, i když lehce přes 80 % také není žádná výhra. Každopádně s takovým pokrytím se už dá pracovat.

Zobrazení displeje má v levém horním rohu ikonku motivového programu. Směrem dolů je samospoušť, vyvážení bílé, barevné ladění, redukce šumu, korekce blesku, korekce expozice a ISO citlivost. Horní řádek zleva obsahuje makro režim, poté zde může být ukázán zoom, ikonka blesku a úplně napravo pak signalizace vybíjející se baterie. Pod ní může být ikonka D-Lighting (na snímku s písmenkem "N" a vedle signalizace stabilizace). Dále je to signalizace korekce zkreslení, záznam GPS dat se sílou signálu, pak zde může být indikace nastaveného časového pásma a vkopírování data (na snímku níže nikoli), vždycky se pak zobrazí kvalita JPEG komprese a rozlišení snímku, pokud tedy nemáte úplně vypnuto zobrazování informací.

Ve spodním řádku vidíte zprava počet volných fotografií na kartě, clonu a expoziční čas. Po namáčknutí spouště téměř všechny ikonky zmizí, zůstane pouze expoziční čas a clona. Zde dochází k velmi zajímavému jevu. Zatímco bez namáčknutí spouště se časy a clona průběžně mění v závislosti na světelných podmínkách, po namáčknutí spouště se na displeji často dostanou hodnoty, které vůbec neodpovídají tomu, co se zobrazovalo před chvílí. Například se ukazuje čas 1/8 sekundy, namáčknete spoušť a najednou je nastavena 1/15 s.

Docela to mate při focení, když víte, že předchozí snímek byl focen s určitým časem a byl špatně exponovaný. Vzhledem k tomu, že toto průběžné ukazování je dost nepřesné, klidně by stačilo ukázat pouze naměřenou expozici po stisku spouště jako u ostatních fotoaparátů. Průběžné zobrazování je zde funkce navíc, ale trochu to dokáže zmást. Klidně by tu ani být nemusela.

Po stisknutí čtyřsměrného ovladače se dostanete k následujícím nabídkám výběru ostření nebo např. korekce expozice.

Na funkčním tlačítku jsem měl přiřazenu volbu ISO citlivosti, která se pak ovládá stálým držením funkčního tlačítka a točením příkazového voliče. Velmi podobně se ovládá i manuální ostření. Vidíte, že zvětšení není příliš velké a ostřit manuálně tedy není žádná hračka.

Manuální režim vám nabídne ukazatel expozice, netradičně je zde ale plus nalevo a minus napravo. Proč, to netuším. Na pravém snímku vidíte nahoře ukazatel zoomu a v pravém horním rohu si můžete všimnout také písmen "VR", které značí aktivovanou optickou stabilizaci.

Na dalším snímku vidíte "Mé menu". To se nachází pod druhým tlačítkem v levém sloupci a sem si můžete natáhnout šest nejčastějších voleb, které nastavujete. Nemusíte tak vždycky složitě lozit do hlavního menu a tam tyto volby hledat mezi desítkami nastaveními. Napravo je pak situace po stisknutí tlačítka koše. Zobrazí se poslední snímek s otázkou, zda jej chcete vymazat. Další velmi dobré urychlení časté práce.

Fotografické menu pak obsahuje spoustu voleb. V menu se pohybujete kurzorovými šipkami čtyřsměrného ovladače, volby potvrzujete tlačítkem OK nebo také tlačítkem vpravo, což považuji za velmi dobré a rychlé řešení. Naopak zde nefunguje potvrzování namáčknutím spouště, jak je u jiných fotoaparátů obvyklé.

Scénické režimy se zobrazují v podobě uspořádaném menu. Po zazoomování páčkou zoomu se objeví nápověda ke zvolenému režimu (viz pravý snímek), páčkou zoomu jej opět zrušíte.

Když zapnete režim GPS a napojíte se na družice, můžete na displeji vidět aktuální polohu a družice, které jsou kolem vás včetně síly signálu. Napravo pak vidíte výběr snímků pro odeslání na server my Picturetown.

Při natáčení videosekvencí nemůžete téměř nic ovlivnit, a proto je také LCD displej ochuzen o spoustu ikonek. Zůstává ve spodním pravém rohu rozlišení (zde např. TV*) a pod tím délka videosekvence, kterou lze ještě natočit. V režimu prohlížení se u videosekvencí nahoře zobrazuje datum a čas pořízení, pod tím ještě název souboru. Dole je pak informace o způsobu spouštění videosekvence, její délce a nad tím její rozlišení.

Při přehrávání videosekvencí se ukazuje její průběh, nahoře jsou pak ovládací prvky. U fotografií jde o podobné zobrazení. Nahoře vlevo je datum a čas pořízení, pod tím pak jméno souboru. V pravém dolním rohu pak naleznete pořadové číslo snímku a jejich celkový počet, nad tím ještě informaci o rozlišení a kompresi.

Lze si zobrazit ještě podrobnější výpis, kde v levém horním rohu vidíte zmenšeninu snímku, pod ním jeho histogram. V pravém sloupci seshora vidíte název složky, název souboru, motivový program, expoziční čas, clonu, korekci expozice, citlivost ISO a pořadové číslo snímku s jejich celkovým počtem.

Menu

Hlavní menu fotoaparátu je k dispozici ve třetí záložce po stisku tlačítka MENU. Ovládání je stejné jako v menu fotografickém, proto není třeba jej více rozvádět.