Nikon Coolpix S3000: kapesní trpaslík
Nově se budeme na Digimanii věnovat i levnějším fotoaparátům, které rovněž stojí za pozornost. Jako první si vezmeme na paškál 12MPx Nikon Coolpix S3000 se 4× optickým zoomem a tenkým stylovým tělem.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Snímací čip CCD má malou 1/2,33" úhlopříčku a vysoké rozlišení 12 megapixelů. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé pak barevný a písmena jsou indikátory zachování detailů. Jedná se o výřez ze snímku.
ISO 80
Při nejnižší citlivosti ISO 80 je vidět slabý barevný šum a silné rozmývání hladkých ploch. Prolisy disku jsou slabé a třepí se. Je vidět silné doostřování obrazu.
ISO 100
Citlivost ISO 100 je na tom v podstatě stejně.
ISO 200
Další navýšení citlivosti opět znamená výraznější patlání a ještě silnější doostření. Snímek tak vypadá docela nereálně.
ISO 400
Citlivost ISO 400 přidává silnější jasový šum a slabší kontrast snímku. Pixely začínají na hranách více ustřelovat.
ISO 800
Další citlivost ISO 800 přináší silně roztřepený obraz plný zbytečně doostřených pixelů.
ISO 1600
I ISO 1600 je rozpité a hodně doostřené. Jasový šum je výraznější a najdete zde hodně ustřelených pixelů.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 přináší barevný šum (modré fleky), velmi slabé barvy a opětovné doostřování rozpité kresby. Ještě se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce. Opět se jedná o výřez.
ISO 80 |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
Na dvou nejnižších citlivostech vypadá obraz ještě docela k světu. Lehké patlání a doostřování je ale znatelné. Od ISO 200 začíná výraznější patlání a zbytečně velmi přehnané ostření. ISO 800 k tomu přidává barevný šum a vyšší citlivosti jsou už jen patlanice s občasnými naprosto ustřelenými pixely.
Protisvětlo
V protisvětle se ukážou chyby objektivu i případné nedostatky čipu.
Zde mě příjemně překvapila nastavená expozice. Krajina není tmavá, obloha je příjemná a pouze slunce se přepaluje. Vytváří kolem sebe často odlesky. Příjemná je také ostrá kresba větví, naopak divně vypadá tráva.
V protisvětle často dochází k přepalování oblohy, která získává zvláštní azurovou barvu. Na snímku je patrná i chromatická aberace.
U pořízeného snímku můžete aktivovat D-Lighting, který ztmaví světlé plochy a prosvětlí ty tmavé. Výsledek je ale často poměrně bezbarvý s oblohou, která má jedovatě modrou barvu. Nicméně u ilustračních snímků si ukážeme, že funkce v některých případech umí i velmi dobré výsledky.