Nikon Coolpix S4300: dotyk 6× zoomu

19.4.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Vypadá to, že běžným standardem se u levných kompaktů brzy stane 6× optický zoom. Dnes jsme se podívali na první takový kompakt, Nikon Coolpix S4300. Najdete tu 16MPx CCD čip, širokoúhlé 26mm ohnisko a dokonce i dotykový LCD displej.
Nikon Coolpix S4300 je na první pohled zajímavý kompakt, který za cenu 3700 Kč s DPH nabídne širokoúhlý objektiv s 6× optickým zoomem a 26mm ohniskem. Velkým lákadlem může být i dotykové ovládání, které patří k slušnému průměru. Mobilní telefony jsou na tom s ovladatelností určitě mnohem lépe, ale měl jsem tu čest i s mnoho fotoaparáty, u nichž dotykové ovládání fungovalo mnohem hůře než na tomto Nikonu. Především lze pochválit, že na rozdíl od některých jiných výrobců má Nikon upravené menu s velkými ikonkami. Nicméně tím už výhody tohoto fotoaparátu pomalu končí a bohužel musím konstatovat, že Nikon nedal fotoaparátu moc věcí, kterými by mohl přesvědčit (odmyslíme-li si stylový design, barvu a přiměřené dotykové ovládání).

Objektiv má příjemný rozsah ohnisek od velmi širokoúhlého záběru až po dostatečné přiblížení, nicméně světelnost je značně podprůměrná a ani makro nepřesvědčí. Co se týče kresby, je objektiv docela slušný a vady jako jsou chromatická aberace, zkreslení a vinětace rozhodně patří k těm lepším. To se týká širších a středních ohnisek. Naopak nejdelší ohnisko má díky velmi špatné světelnosti a silné difrakci velmi neostrý a nekontrastní obraz. Problémem jsou odlesky v protisvětle. HD videosekvence sice využívají služeb solidního autofokusu, ale nabízí jen digitální zoom, který se negativně podepisuje na kvalitě obrazu.

Největším negativem je ale příliš agresivní odšumování obrazu. Stačilo by jen vydat nový firmware s odšumováním staženým na minimum a měli bychom tu vcelku příjemný kompakt. Takto rozmytý obraz je běžný spíše u fotomobilů. Fotoaparát je proto vhodný jen pro malá webová rozlišení (galerie na sociálních sítích ve stovkách pixelů na šířku) a malé výtisky (více než 10×15cm fotky bych raději neriskoval), což je s ohledem na 16MPx čip ostuda. Na druhou stranu, běžné klientele této třídy fotoaparátů by i tyhle podprůměrné výkony mohly stačit.

+ Stylový design, kvalitní zpracování
+ 6× optický zoom od 26mm ohniska
+ Menu nabídky přizpůsobeny dotykovému ovládání