www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon Coolpix S6300: vlk v rouše beránčím

Nikon Coolpix S6300: vlk v rouše beránčím
, , recenze: specifikace produktu
Další test budeme věnovat kapesnímu ultrazoomu Nikon Coolpix S6300. Za poměrně příznivou cenu 4500 Kč nabídne 16MPx CMOS BSI čip s Full HD videem, hardwarové HDR, multiexpoziční režimy. Využívá objektiv s 10× optickým zoomem.
K oblíbeným
reklama

Digitální šum


Snímací čip má 1/2,3" úhlopříčku a rozlišení 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy velmi vysokých cca 56 MPx/cm2, což by mohlo znamenat velký šum i na nízkých citlivostech. V této kapitole se podíváme, jak si přístroj vede v otázce šumu i odšumování.




ISO 125



Nejnižší citlivost ISO 125 je víceméně v pořádku. Odšumování je sice silnější, ale ještě nepůsobí nepatřičně, linie si drží rozumnou celistvost.




ISO 200



S citlivosti ISO 200 je to už o něco horší, linie se začínají více třepit (za což může i zbytečně silné doostřování) a slabší detaily jako např. prolisy na disku se pomalu ztrácejí.




ISO 400



Citlivost ISO 400 ale překvapivě vypadá hodně podobně jako ISO 200, jen slabší detaily mizí o něco více.




ISO 800



ISO 800 ztrácí hodně ostrosti, linie se opět více třepí a rozmazávají. S touto citlivostí bych byl už hodně opatrný.




ISO 1600



Citlivost ISO 1600 dále navyšuje roztřepení hran, ty jsou plné ustřelených pixelů.




ISO 3200



Překvapilo mě, že si ISO 3200 zachovává docela dobrou barevnost. Co se týče detailů, tak v tomto už má opravdu problém. Šumu je hodně, linie jsou rozbité. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce a míru zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 125



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600

ISO 3200

Fotoaparát se tu moc nepředvedl, už na nejnižší citlivosti je vidět přehnané odšumování, které má silně destruktivní charakter na detailech obrazu. Další citlivosti jsou kombinací silného odšumování a zbytečného doostřování.



ISO 800



ISO 800 (multiexpozice)



Fotoaparát podporuje i multiexpozici (Noční snímek z ruky), která jak dobře vidíte, zajišťuje mnohem celistvější linie. I na fotografii při citlivosti ISO 800 se dá velmi dobře koukat. Musíte ale počítat s rozmazanější kresbou v trávě a podobných plochách (viz kapitolu Galerie ilustračních snímků).


Protisvětlo


V protisvětle se kladou zvýšené nároky na čip i objektiv. My se podíváme i na úroveň hardwarového HDR.




expoziční čas 1/640 s, clona F6,4, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



S detaily to věru není žádná sláva, silné odšumování si na nich vybírá svou daň. V tomto případě byly odlesky objektivu minimální, velmi nízká je i chromatická aberace.




expoziční čas 1/1000 s, clona F3,2, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Bohužel většina snímků v protisvětle bude vypadat spíše takto. Objektiv skutečně hodně trpí na odlesky a nevyhýbá se to ani delším ohniskům (tam vytváří známou kombinaci 3×3 červených koleček). Chromatická aberace patří k těm méně výrazným, u slunce se ale vše přepaluje, mizí větve.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,4, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Zde bylo lepší trochu stáhnout expozici, což zajistilo lépe prokreslenou oblohu, přičemž krajina se ještě netopila ve stínech. Hlavní důvod podexpozice ale uvidíte u následujícího snímku s HDR (při focení do HDR fotoaparát uloží normální snímek, viz výše a HDR snímek, viz níže). HDR režim najdete ve scénických režimech pod položkou Protisvětlo.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,4, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Samotné HDR má totiž tendenci více prosvětlovat stíny než zachraňovat přepaly (pochopitelně dělá obojí, jen to první ve větší míře). Proto je dobré fotografie podexponovat, abyste zachránili přepaly tak trochu svépomocí a o stíny už se postará samotné HDR. Fotografie je jasově a barevně mnohem hezčí, připravte se ale na výraznější chromatickou aberaci u prosvětlených větví, které jsou navíc spíše jen šedivé.

Nejnovější články
Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE
Tamron zveřejnil nový teaser, ve kterém láká na "velké" věci. Hodlá totiž představit hned 4 nové objektivy pro CSC fotoaparáty. Má jít o modely pro velmi populární full frame systém od společnosti Sony.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF
Výrobce objektivů a příslušenství Viltrox si chystá tři novinky s pevnou ohniskovou vzdáleností. Všechny budou mít autofokus a výbornou světelnost F1,4, přičemž budou určeny pro APS-C CSC fotoaparáty.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX
SpeedBoostery od společnosti Metabones nemusí být určeny jen pro malé senzory, kde chceme dosáhnout výkony velkých senzorů. Nová verze je dokonce pro středoformát Fujifilm GFX a dovoluje montáž objektivů Hasselblad V.
21.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci
Aljaška představuje díky své krásné přírodě ráj pro krajinářské fotografy. To si o této zemi myslí i Toby Harriman a Jussi Ruottinen, kteří vytváří fotografie a videa při paddleboardingu po ledovcových jezerech. 
21.8.2019, aktualita, Kateřina Hoferková
Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem
Čínská společnost Yongnuo vylepšila svůj 35mm F1.4 objektiv a uvedla jeho novou verzi YN 35mm F1.4C DF UWM. Ta se může chlubit především rychlým a tichým ultrazvukovým zaostřovacím motorkem UWM.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala