Nikon Coolpix S9100: rudý bojovník

22.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do třídy oblíbených kapesních ultrazoomů zabrousil i Nikon Coolpix S9100. My jej dnes vyzkoušíme. Disponuje 12MPx CMOS BSI čipem, objektivem s velmi slušným 18× optickým zoomem, Full HD videosekvencemi i HDR režimem.
S fotoaparátem Coolpix S9100 chce Nikon proniknout do velmi populární kategorie kapesních ultrazoomů. Jeho velkým lákadlem je objektiv, který nabídne jeden z největších zoomů, a to hned 18×. Výborný je tedy i rozsah od velmi širokoúhlých 25 milimetrů po maximálních 450 mm. Bohužel není všechno zlato, co se třpytí a zejména na širších ohniscích má znatelně podprůměrnou světelnost, makro rovněž není něco, kvůli čemu by stál fotoaparát za nákup. Naopak rychlost ostření překoná nejen kompakt, ale i nejednu zrcadlovku zejména na širších ohniscích za dobrého světla.

Úspěšnost ostření je poněkud diskutabilní a je zajímavé, že fotoaparát na nejdelším ohnisku neostří se středovým ostřením (možná chyba kusu, ale spíše ne - automatický výběr ostřících bodů totiž fungoval dobře). Samotný přístroj je velmi rychlý a solidní je i sekvenční snímání s mnoha zajímavými režimy včetně 120fps snímání nebo předpaměti snímků.

Tělo je dobře zpracované, potěší manuálně výklopný blesk (na rozdíl od Canonu s neuvěřitelně protivným automaticky vyskakovacím bleskem), který navíc nevytváří stíny na nejširším ohnisku. Výborný je i displej s vysokým rozlišením a dobrými pozorovacími úhly. Zklamou značně očesané možnosti nastavení. V této cenové kategorii je výhradně automatický fotoaparát docela exotem. Navíc nejnižší citlivost je až ISO 160, nemluvě o rozsahu časů s maximem jediné sekundy! Pouze režim na ohňostroje nabídne trochu více, ale obecně není Coolpix S9100 příliš vhodný na noční fotografie.

Samozřejmostí je už v rámci šetření nákladů ND filtr, což ale vzhledem ke špatné světelnosti objektivu snad ani nelze fotoaparátu vytýkat (jakékoli přiclonění irisovou clonou by zvyšovalo difrakci). Stejně tak se šetřilo na tom, že fotoaparát nemá čidlo otočení, a tak je nutno všechny snímky focené na výšku ručně otáčet.

Docela slušné jsou Full HD videosekvence. Mají solidní obraz, ani zvuk není nejhorší, zoomování a ostření je přiměřeně plynulé, byť konkurence je na tom i lépe. Horší je to s absencí stabilizace. Je zde sice digitální stabilizace, ale její účinek patří do kategorie "téměř nulový". Potěší zpomalené i zrychlené videosekvence. Potěšující je výdrž baterie, která vysoce překračuje údaje výrobce.

Konečně se dostaneme ke snímacímu čipu a kvalitě obrazu. Po zkušenostech s Coolpixem P500 a zejména menším Coolpixem P300, který měl poměrně kvalitní snímky, jsem se těšil na stejnou kvalitu i zde. Na displeji vypadaly snímky také dobře. Bohužel skutečnost je poněkud odlišná a je zajímavé, že P300 a S9100 se stejným čipem i procesorem dokážou mít docela rozdílné snímky. Coolpix S9100 totiž agresivně odšumuje i na nejnižší citlivosti, tráva je spíše patlanice a ještě horší je to se stíny, které jsou automaticky prosvětlovány. To vede k silnému jasovému šumu a bezbarvosti snímků. Na druhou stranu musím docela pochválit kvalitu snímků při vysokých citlivostech, kde konkurenci (zejména s CCD čipy) příjemně překonává.

Kdo by se chtěl spolehnout na hardwarové HDR, toho musím zklamat. Jednak si na výsledek počkáte téměř 25 sekund (!), jednak jsou výsledky mírně řečeno k ničemu. Barvy jsou buď úplně potlačené nebo naopak přesaturované, jen výjimečně se podaří fotografie, která je alespoň přijatelná. Takže zapomeňte, že fotoaparát nějaké HDR má.

Nikon Coolpix S9100 tedy kombinuje několik zajímavých vlastností jako relativně použitelné Full HD video (až na tu stabilizaci), rychlost a sekvenční snímání, na druhou stranu zklame podprůměrnou kvalitou snímků (přičemž víme, že to Nikon umí i o něco lépe), absencí manuálního nastavení expozice a několika dalšími drobnostmi. Proto mi přijde cena 7000 Kč s DPH vzhledem k možnostem přístroje poměrně vysoká. Fotoaparát rozhodně splní svou službu (na rodinné focení je dostatečný), ale za dané peníze můžete koupit i lépe.

Výborný rozsah ohnisek objektivu
Příliš agresivní odšumování (a doostřování)
Rychlost přístroje a autofokusu