Nikon D3300: drobek se silným srdcem
Předmětem dnešního testu bude low-endová zrcadlovka od Nikonu, model D3300. Disponuje 24MPx snímačem bez AA filtru, který slibuje výbornou kvalitu obrazu. Najdete zde i 1080p60 videosekvence. Dokáže zatopit konkurenci?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - AF-S Nikkor 18-55mm VR II
- Galerie ilustračních snímků - AF-S Nikkor 35mm F1.8
- Závěr
Noční scéna
Dále se podíváme na noční focení. K tomu fotoaparát nabídne až 30sekundovou expozici nebo bulb režim. Autofokus v noci není vždy úplně nejpřesnější, občas je lepší zaostřit přes live view, nicméně i když se úplně netrefí, výsledky jsou dobré.
Fotoaparát nabídne s 18-55mm objektivem celoplošně velmi pěkné detaily, šum je minimální. Můžete se podívat i na snímek v RAWu. ten působí ještě mnohem detailněji a lze si s ním opravdu hodně vyhrát. Dále se budeme věnovat snímkům na všech dostupných citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak RAW.
ISO 100 (JPEG/RAW)
ISO 100 dává pěkný, detailní obraz. Tráva v JPEGu nicméně poněkud ztrácí kresbu, systémem zpracování obrazu je považována za šum.
ISO 200 (JPEG/RAW)
ISO 200 je na tom podobně, jasový šum je minimální, JPEGy jsou v některých místech odšumované trochu více, než by nutně musely.
ISO 400 (JPEG/RAW)
Citlivost ISO 400 má stále jen mírný šum, výsledky jsou nadále dobré.
ISO 800 (JPEG/RAW)
U citlivosti ISO 800 už začíná jasový šum v RAWu. Tráva v JPEGu nemá kresbu, ale jiné plochy jsou v pořádku.
ISO 1600 (JPEG/RAW)
ISO 1600 přichází s barevným šumem v RAWu. JPEG trochu třepí linie, výsledek je ale stále dobrý a bez větších problémů použitelný.
ISO 3200 (JPEG/RAW)
S citlivostí ISO 3200 je už nutné zacházet trochu opatrně. RAW je plný barevného šumu, což není dobré. Dá se ještě rozumně potlačit, ale dokonalé detaily rozhodně nečekejte. Ostatně i JPEG ukazuje, že kresba v méně osvětlených plochách už začíná mizet.
ISO 6400 (JPEG/RAW)
ISO 6400 dále navyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy jsou už docela rozmydlené, barvy ztrácí saturaci a snímky se dají použít vyloženě jen jako nouzovka v nižších rozlišeních.
ISO 12800 (JPEG/RAW)
Dostáváme se k citlivosti ISO 12800. RAW už představují jen barevné tečky, JPEGy jsou bez výraznějších barev i detailů.
ISO 25600 (JPEG/RAW)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 přináší výrazný modrý nádech do stínů. JPEGy jsou rozmyté, spíše s fialovým nádechem, ve stínech naprosto bez kresby.
Standardní scéna
Ani dnes nebudou chybět standardní snímky.
Dynamický rozsah je solidní, o čemž se můžete přesvědčit v RAWu. Per pixel rozlišení by mohlo být i lepší, ale na setový objektiv to není špatné.
Vysoké rozlišení snímače dokázalo i se setovým objektivem vykreslit čáry na šedé stěně mlýnů, což není zas tak obvyklé. I zde se můžete podívat na snímek v RAWu.