Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D3400: moderní low-end

20.4.2017, Milan Šurkala, recenze
V rámci našich redakčních testů se podíváme i na levnou digitální zrcadlovku Nikon D3400. Ta tvoří základ nabídky tohoto výrobce, přesto je ale vybavena moderním 24MPx APS-C čipem a byl použit i nový setový objektiv s krokovým ostřícím motorkem.
V této kapitole se podíváme na množství šumu. Snímky budou ukázány jak v JPEGu, tak i po převedení RAWů přes Camera Raw s vypnutým odšumováním.




ISO 100 (JPEG)





ISO 100 (konverze z RAWu)



Detaily jsou výborné, šum v podstatě neexistuje. Skutečně dost dobrý výsledek.




ISO 200 (JPEG)




ISO 200 (konverze z RAWu)



Také ISO 200 je velmi čisté, zde opravdu nejsou problémy.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



U ISO 400 je v RAWu vidět jen velmi mírný jasový šum. Výsledky jsou nadále výborné.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 zvyšuje jasový šum, stále jde ale o solidní výsledek. Totéž platí pro JPEGy.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



Dostáváme se k citlivosti ISO 1600 a zde se už do hry dostává i barevný šum. JPEGy kvůli tomu vykazují počínající rozmývání barev.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 je horní použitelnou citlivostí. JPEGy mají už docela dost barevného šumu, s citlivou prací se ale stále dají dostat rozumně dobré fotografie. JPEGy začínají ztrácet barvy.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 je už nouzovka. Barevného šumu je hodně, po konverzi je v JPEGu barev naopak málo.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 12800 je šumu skutečně mnoho. JPEGy jsou dost rozmyté a nevýrazné, čekal jsem ale ještě horší výsledky.




ISO 25600 (JPEG)





ISO 25600 (konverze z RAWu)



Na maximální citlivosti je všude jen barevný šum a JPEGy sice mají stále některé z výraznějších detailů, ale takřka neobsahují žádné barvy. Podíváme se také na snímky konvertované na rozlišení 12 megapixelů pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.


Nikon D3400 šum autíčka JPEG 12MPx

výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (JPEG)



Výsledky jsou velmi dobré do ISO 800, hodně dobře to vypadá i na ISO 1600, kde se ale začínají trochu ztrácet jemnější detaily. ISO 3200 vypadá být použitelné, ale výše to už není moc dobré. ISO 6400 je nouzovka.


Nikon D3400 šum autíčka RAW 12MPx

výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (RAW)



Podobně to vypadá i v RAWu. U citlivosti ISO 1600 se začíná degradovat obraz, ale i ISO 6400 ještě vypadá, že se dá použít pro snímky, kde moc nesejde na kvalitě. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce. Tam bude dobře vidět míra zachování detailů.


Nikon D3400 ISO šum zajíc 20MPx noise

výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo / RAW vpravo)



Narůstající šum pomalu degraduje detaily, bohužel zde se projevuje také roztřesení závěrky, které v tomto případě degraduje ostrost při ISO 1600 a 3200 (ISO 6400 je ostřejší). Barevný šum je výraznější od ISO 6400, pochopitelně se ale ukazuje i na nižších citlivostech.


Nikon D3400 ISO šum zajíc 12MPx

výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo / RAW vpravo)



Při zmenšení snímků na 12 megapixelů jsou detaily pěkné a fotografie vypadá překvapivě slušně i na citlivosti ISO 6400. Nakonec se mrkneme i na snímky bílé plochy.


Nikon D3400 ISO šum bílá plocha 20MPx noise

výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo / RAW vpravo)



Barevný šum je odstraňován dost silně, takže i při maximální citlivosti nenajdete nikde žádný barevný flek. V RAWu se začíná ukazovat někde okolo ISO 1600. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.