Nikon D5000: nadmíru šikovná zrcadlovka

Poslední zrcadlovkou v našem letním speciálu je Nikon D5000. K němu jsme dostali i setový objektiv AF-S DX NIKKOR 18-105 mm f/3,5-5,6G ED VR s optickou stabilizací. Tato zrcadlovka přináší 12MPx CMOS snímač, nahrávání HD videosekvencí a další zajímavosti.

Kapitoly článku:
Ještě se podívejte na několik ilustračních snímků, které lépe doloží fotografické kvality fotoaparátu Nikon D5000 s 18-105mm objektivem.
Pro dosažení co nejdelšího času jsem použil nejvyšší clonu a ISO 100. Vysoká clona se ale obvykle projevuje trochu slabší kresbou po celé ploše a ani tento snímek není výjimkou. Lepším řešením by byl určitě ND filtr. Každopádně ostrost je i tak přijatelná. Můžete si stáhnout i snímek ve formátu RAW.
Holub je vykreslen s rozumnou ostrostí, pozadí pak příjemně rozostřeno. Kdybych použil ještě nižší clonu a trochu vyšší ohnisko, dalo by se dosáhnout ještě o trochu většího rozostření.
V těchto světelných podmínkách je i interní blesk k nezaplacení. Příjemně prosvětlil stinné partie, a tak má snímek rozumné nasvícení prakticky po celé ploše. Jsou však vidět silné přepaly. I přes citlivost ISO 800 má fotografie rozumné detaily bez zbytečně vysokého nepříjemného šumu.
Snímek potěšil rozumnou kresbou prakticky po celé ploše. Expozice je rovněž nastavena velmi rozumně.
Další širokoúhlý snímek. I tady fotoaparát dokazuje, že se jedná o kvalitní zrcadlovku, která nemá tendenci fotografii rozpatlávat, nebo jinak agresivně upravovat. Detaily jsou dobré, šum zde v podstatě není.
Přestože fotoaparát použil dosti vysokou citlivost ISO 900, na snímku stále není téměř žádný šum, detaily jsou na velmi dobré úrovni. Opět přišel ke slovu blesk, který srovnal světelné podmínky, nicméně přepaly jsou zejména ve vlasech vidět stále. Zda je možné z nich ještě něco získat, na to se můžete podívat v přiloženém souboru RAW.
Zde platí v podstatě totéž, co pro předchozí snímek. Je navíc použita nižší citlivost ISO 400. K dispozici dávám i RAW verzi snímku.
Kresba objektivu opět patří k poměrně dobrým, snímek je dostatečně ostrý, nicméně schází mu trochu výraznější kontrast. Proto se určitě nebojte doprovodných scénických režimů jako je Krajina, která kontrast a živost barev trochu zvyšuje. I tady nabízím RAW ke stažení.
Menší pokus o makro, pro které ale není objektiv přímo stavěn. Dlouhé ohnisko je sice fajn, ale snímací vzdálenost 45 cm od roviny snímače (cca 25 cm od přední čočky) je stále poměrně dost. Rozmazání pozadí je velmi příjemné.
Další fotografie vodopádu s maximální clonou, která trochu snižuje ostrost. K dispozici jsem bohužel neměl ani ND ani polarizační filtr.
S interiérem Národního muzea se Nikon D5000 popral velmi dobře. Pomohla mu v tom i funkce D-Lighting, která stinné partie prosvětlila. Je v nich ale trochu horší barevnost a kontrast, takže u takových snímků bych doporučil na saturaci a kontrastu trošku přidat (buď přímo ve fotoaparátu nebo po následné úpravě v PC).
Interiérových fotografií jsem moc nenafotil, tak přidám alespoň tuto. Můžete si všimnout, že při ISO 3200 je už šum značný a je dobré se této citlivosti spíše vyhýbat.
Poslední fotografie této kapitoly. Delší ohniska objektivu docela svědčí, má při nich poněkud ostřejší a kontrastnější kresbu.
Pro dosažení co nejdelšího času jsem použil nejvyšší clonu a ISO 100. Vysoká clona se ale obvykle projevuje trochu slabší kresbou po celé ploše a ani tento snímek není výjimkou. Lepším řešením by byl určitě ND filtr. Každopádně ostrost je i tak přijatelná. Můžete si stáhnout i snímek ve formátu RAW.
Holub je vykreslen s rozumnou ostrostí, pozadí pak příjemně rozostřeno. Kdybych použil ještě nižší clonu a trochu vyšší ohnisko, dalo by se dosáhnout ještě o trochu většího rozostření.
V těchto světelných podmínkách je i interní blesk k nezaplacení. Příjemně prosvětlil stinné partie, a tak má snímek rozumné nasvícení prakticky po celé ploše. Jsou však vidět silné přepaly. I přes citlivost ISO 800 má fotografie rozumné detaily bez zbytečně vysokého nepříjemného šumu.
Snímek potěšil rozumnou kresbou prakticky po celé ploše. Expozice je rovněž nastavena velmi rozumně.
Další širokoúhlý snímek. I tady fotoaparát dokazuje, že se jedná o kvalitní zrcadlovku, která nemá tendenci fotografii rozpatlávat, nebo jinak agresivně upravovat. Detaily jsou dobré, šum zde v podstatě není.
Přestože fotoaparát použil dosti vysokou citlivost ISO 900, na snímku stále není téměř žádný šum, detaily jsou na velmi dobré úrovni. Opět přišel ke slovu blesk, který srovnal světelné podmínky, nicméně přepaly jsou zejména ve vlasech vidět stále. Zda je možné z nich ještě něco získat, na to se můžete podívat v přiloženém souboru RAW.
Zde platí v podstatě totéž, co pro předchozí snímek. Je navíc použita nižší citlivost ISO 400. K dispozici dávám i RAW verzi snímku.
Kresba objektivu opět patří k poměrně dobrým, snímek je dostatečně ostrý, nicméně schází mu trochu výraznější kontrast. Proto se určitě nebojte doprovodných scénických režimů jako je Krajina, která kontrast a živost barev trochu zvyšuje. I tady nabízím RAW ke stažení.
Menší pokus o makro, pro které ale není objektiv přímo stavěn. Dlouhé ohnisko je sice fajn, ale snímací vzdálenost 45 cm od roviny snímače (cca 25 cm od přední čočky) je stále poměrně dost. Rozmazání pozadí je velmi příjemné.
Další fotografie vodopádu s maximální clonou, která trochu snižuje ostrost. K dispozici jsem bohužel neměl ani ND ani polarizační filtr.
S interiérem Národního muzea se Nikon D5000 popral velmi dobře. Pomohla mu v tom i funkce D-Lighting, která stinné partie prosvětlila. Je v nich ale trochu horší barevnost a kontrast, takže u takových snímků bych doporučil na saturaci a kontrastu trošku přidat (buď přímo ve fotoaparátu nebo po následné úpravě v PC).
Interiérových fotografií jsem moc nenafotil, tak přidám alespoň tuto. Můžete si všimnout, že při ISO 3200 je už šum značný a je dobré se této citlivosti spíše vyhýbat.
Poslední fotografie této kapitoly. Delší ohniska objektivu docela svědčí, má při nich poněkud ostřejší a kontrastnější kresbu.