www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon D5100: jeden z nejlepších?

Nikon D5100: jeden z nejlepších?
, , recenze: specifikace produktu
O recenzi na Nikon D5100 jste si často psali a dnes vám vyhovíme. Redakčním testem prošla právě tato zrcadlovka s 16MPx APS-C snímačem, výklopným displejem, Full HD videosekvencemi, HDR režimem a dalšími drobnostmi. Vyzkoušeli jsme ji s 18-105mm VR objektivem.
K oblíbeným
reklama
Nikon D5100 je vybaven APS-C (23,6×15,6 mm) snímačem s rozlišením lehce přes 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy na dnešní dobu rozumná a čip tak slibuje nízkou hladinu digitálního šumu. Uvidíte snímky pořízené v JPEGu i v RAWu převedené přes Camera Raw 6.7 s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je krásně čistá, bez potíží. Camera RAW však měl problém s převodem modré barvy, proto je tam vidět výraznější schod i šum - pro zmírnění efektu jsem trochu stáhnul saturaci). ViewNX2 zobrazoval modrou správně, ale tam zase nejde vypnout odšumování.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Ani s citlivostí ISO 200 nejsou problémy, vše je krásně čisté, detaily ostré.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 má jen velmi mírný jasový šum, i nadále patří k velmi detailním a ostrým. V JPEGu se prolisy disku začínají jen trošku potlačovat.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 je také poměrně čisté, v RAWu nevidím vážnější problémy, lehce roste jasový šum. Znovu upozorňuji, že výrazný šum v modré ploše je chybou Camera Rawu a zvláštní konverzní křivky pro modré odlesky CD.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Od citlivosti ISO 1600 už šum roste, v RAWu je lehce patrný, JPEGy začínají ztrácet trochu ostrosti.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Totéž platí i pro ISO 3200, kvůli odšumování začíná klesat ostrost. JPEGy se snaží snímky vyhlazovat, naštěstí všude stejně, takže fotografie není shlukem přeostřených a rozpatlaných míst.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 6400 už chytá i výraznější barevný šum, ten se začíná objevovat i v JPEG snímcích. Nouzově je to určitě použitelná citlivost.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti už snímek celý rozsype, odšumování jej dá sice trochu dohromady, ale i pro dokumentační snímky už bude kvalita docela nízká.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší ISO 25600 je tu už spíše jen z marketingových důvodů. Snímek hraje šumem, a to jak barevným tak jasovým. Podíváme se i na míru zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG s odšumováním při vysokých ISO)

Do citlivosti ISO 800 je míra detailů v JPEGu velmi pěkná, RAW je ještě ostřejší a detailnější. ISO 1600 už začíná hrát trochu šumem, v JPEGu se ztrácí trochu ostrosti. Ještě ISO 3200 je celkem dobré, ale už ne pro kvalitní snímky, s vyššími citlivostmi se objevuje zvýšené množství barevných flíčků.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevný šum v RAWech pomalu roste, obtěžující začne být od ISO 3200. V JPEGu je barevný šum trochu potlačený, více vidět je od ISO 6400.

reklama
Nejnovější články
Vývojáři Canonu zvažují další skládací teleobjektivy díky AF systému CSC Vývojáři Canonu zvažují další skládací teleobjektivy díky AF systému CSC
Canon nedávno šokoval dvěma novými teleobjektivy se světelností F11. Ty sice nepříjemně překvapily hodnotou F11, za odměnu ale nabídly překvapivě kompaktní konstrukci a velmi nízkou cenu. Není vyloučeno, že se objeví další podobné.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Meyer Optik Görlitz uvedl Primoplan 75mm F1.9 II Meyer Optik Görlitz uvedl Primoplan 75mm F1.9 II
Společnost Meyer Optik Görlitz přichází s druhou generací pevného objektivu Primoplan 75mm F1.9 II. Ta byla optimalizována pro moderní digitální fotoaparáty, přestože opticky má základ v téměř 85 let starém návrhu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujinon XF 14mm F2.8 R Fujinon XF 14mm F2.8 R
Dalším objektivem, kterému se v redakci podíváme na zoubek, je širokoúhlý model Fujinon XF 14mm F2.8 R. Je určený pro APS-C CSC fotoaparáty Fujifilmu, nabídne clonový kroužek a 90,8° úhel záběru.
30.11.2020, recenze, Milan Šurkala1 komentář
Lexar uvedl karty Play microSDXC UHS-I se 150 MB/s Lexar uvedl karty Play microSDXC UHS-I se 150 MB/s
Lexar přichází s novými paměťovými kartami microSDXC řady Play. Ta využívá rozhraní UHS-I, nicméně i tak může nabídnout přenosové rychlosti až 150 MB/s. Má být ideální do telefonů s Androidem.
27.11.2020, aktualita, Milan Šurkala
Tradiční veletrh Photokina končí po 70 letech Tradiční veletrh Photokina končí po 70 letech
Tradiční fotografický veletrh Photokina se stává minulostí. Po zhruba 70 let od svého založení končí velká éra. Další ročník, který byl plánován na rok 2022, se neuskuteční. Prozatím je totiž celý projekt dán k ledu.
27.11.2020, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů