Nikon D5100: jeden z nejlepších?
O recenzi na Nikon D5100 jste si často psali a dnes vám vyhovíme. Redakčním testem prošla právě tato zrcadlovka s 16MPx APS-C snímačem, výklopným displejem, Full HD videosekvencemi, HDR režimem a dalšími drobnostmi. Vyzkoušeli jsme ji s 18-105mm VR objektivem.
Kapitoly článku:
Nikon D5100 je vybaven APS-C (23,6×15,6 mm) snímačem s rozlišením lehce přes 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy na dnešní dobu rozumná a čip tak slibuje nízkou hladinu digitálního šumu. Uvidíte snímky pořízené v JPEGu i v RAWu převedené přes Camera Raw 6.7 s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost je krásně čistá, bez potíží. Camera RAW však měl problém s převodem modré barvy, proto je tam vidět výraznější schod i šum - pro zmírnění efektu jsem trochu stáhnul saturaci). ViewNX2 zobrazoval modrou správně, ale tam zase nejde vypnout odšumování.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Ani s citlivostí ISO 200 nejsou problémy, vše je krásně čisté, detaily ostré.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 má jen velmi mírný jasový šum, i nadále patří k velmi detailním a ostrým. V JPEGu se prolisy disku začínají jen trošku potlačovat.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 je také poměrně čisté, v RAWu nevidím vážnější problémy, lehce roste jasový šum. Znovu upozorňuji, že výrazný šum v modré ploše je chybou Camera Rawu a zvláštní konverzní křivky pro modré odlesky CD.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Od citlivosti ISO 1600 už šum roste, v RAWu je lehce patrný, JPEGy začínají ztrácet trochu ostrosti.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Totéž platí i pro ISO 3200, kvůli odšumování začíná klesat ostrost. JPEGy se snaží snímky vyhlazovat, naštěstí všude stejně, takže fotografie není shlukem přeostřených a rozpatlaných míst.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 6400 už chytá i výraznější barevný šum, ten se začíná objevovat i v JPEG snímcích. Nouzově je to určitě použitelná citlivost.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Další navýšení citlivosti už snímek celý rozsype, odšumování jej dá sice trochu dohromady, ale i pro dokumentační snímky už bude kvalita docela nízká.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší ISO 25600 je tu už spíše jen z marketingových důvodů. Snímek hraje šumem, a to jak barevným tak jasovým. Podíváme se i na míru zachování detailů při různých citlivostech.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG s odšumováním při vysokých ISO) |
Do citlivosti ISO 800 je míra detailů v JPEGu velmi pěkná, RAW je ještě ostřejší a detailnější. ISO 1600 už začíná hrát trochu šumem, v JPEGu se ztrácí trochu ostrosti. Ještě ISO 3200 je celkem dobré, ale už ne pro kvalitní snímky, s vyššími citlivostmi se objevuje zvýšené množství barevných flíčků.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Barevný šum v RAWech pomalu roste, obtěžující začne být od ISO 3200. V JPEGu je barevný šum trochu potlačený, více vidět je od ISO 6400.