Nikon D5100: jeden z nejlepších?

28.5.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
O recenzi na Nikon D5100 jste si často psali a dnes vám vyhovíme. Redakčním testem prošla právě tato zrcadlovka s 16MPx APS-C snímačem, výklopným displejem, Full HD videosekvencemi, HDR režimem a dalšími drobnostmi. Vyzkoušeli jsme ji s 18-105mm VR objektivem.
Nikon D5100 je příjemným fotoaparátem vyššího low-endu, zejména co se kvalit snímků týče. V tomto ohledu patří k tomu nejlepšímu. Samotné zpracování těla a ovládání totiž bohužel patří k podprůměru. Najdete tu AUTO ISO hluboko zakopané v menu nabídkách, quick menu se dá ovládat jenom tlačítky a nikoli otočným kolečkem, grip je poměrně malý a hledáček je jen typický pro tuto třídu. Velkým problémem jsou přetočené ovladače, kdy minus máte napravo a plus nalevo (u korekce expozice). Když si to přehodíte, bude naopak ovládání (točíte doprava, přidává se doleva), a když přehodíte ovládání, toto bude v pořádku, ale otočí se zase všechny jiné prvky. Samospoušť se vypíná po každém snímku, což jsem na zrcadlovce snad ještě nezažil. Fotoaparát nemá ani ostřící motorek, a se staršími objektivy bez motorku tak není možno automaticky zaostřovat.

Z fotoaparátu je ergonomicky cítit, že Nikon tlačí zákazníky do dražšího modelu D7000, se kterým dnes testovaná D5100 sdílí některé prvky (např. snímací čip). D7000 jsem sice netestoval, ale měl jsem možnost s ní pár dní fotit při jiné příležitosti. Ovládání vyššího modelu je z naprosto jiné dimenze. Jak již bylo řečeno, D5100 převzala z vyššího modelu snímací čip. Což je jen a jen dobře. Jde totiž o jeden z nejlepších APS-C senzorů, které byly kdy vyrobeny. Nabízí více než dostatečné 16MPx rozlišení, šum je velmi nízký a dynamický rozsah rekordní. Je skoro jedno, jak "moc blbě" fotku vyfotíte, z RAWu vytáhnete téměř cokoli.

Pokud fotíte do JPEGu, doporučil bych navýšit doostřování, protože ve výchozím nastavení jsou snímky překvapivě neostré. O to víc vás překvapí RAWy, které detaily doslova překypují a 18-105mm VR objektiv se najednou začne jevit jako velmi příjemné sklo. Ten je v podstatě další obrovskou výhodou D5100. Nabízí se s ním totiž v setu a jde o výrazně univerzálnější objektiv než tradiční 18-55mm objektivy u jiných značek. Canon má sice svou 18-135mm IS, ale opticky na Nikkor ani zdaleka nedosahuje, což se týká zejména chromatické aberace. Ta sice trápí i tento Nikkor, ale v JPEGu je velmi dobře odstraněná a v RAWech to dokážete sami (není tak výrazná, aby se nedala snadno odstranit). Špatná je však rychlost ostření 18-105mm objektivu.

Jedním z mála venkovních prvků těla D5100, které mě potěšily, je plně výklopný LCD displej s vysokým rozlišením. Díky tomu lze snadno fotit od země, od boku nebo nad hlavou, což usnadňuje i poměrně svižný Live View. Horší je ale pozorovatelnost na slunci. Fotoaparát podporuje videosekvence, autofokus je sice použitelný, ale hlučný a ne vždy přesný. Rychlost přístroje je velmi dobrá, výdrž na baterii dostatečná.

Výsledkem je tak zrcadlovka, která nabízí možnost fotit snímky vynikající kvality díky jednomu z nejlepších APS-C čipů na trhu, to vše ale balí do low-endového těla s nedostatečnou ergonomií. Zda to překousnete, to už je na vás. Každopádně v oblasti kvality snímků jde v této cenové kategorii pokud ne o nejlepší volbu, tak rozhodně o jednu z nejlepších a univerzální 18-105mm VR objektiv je také velkým lákadlem. D5100 lze určitě doporučit.

1) Focení velmi kvalitních snímků i se setovým objektivem
2) Natáčení nenáročného Full HD videa
3) Focení snímků v náročných světelných podmínkách (málo světla, vysoký dynamický rozsah díky dobrému čipu - ještě lepší výsledky dosáhnete s kvalitnějšími objektivy)