Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5200: základ na steroidech

21.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do rukou se nám dostala rovněž nová low-endová zrcadlovka Nikon D5200. Ta zvýšila své rozlišení na 24 megapixelů, přišla ale také s novým systémem měření expozice a AF systémem se 39 ostřícími body. Jaká tedy D5200 vlastně je?
Nikon D5200 má nový APS-C snímač s rozlišením 24,71 megapixelů (efektivně 24,1 MPx). Toto není snímač, který známe např. z Nikonu D3200 nebo některých fotoaparátů Sony (NEX-7, SLT-A65 a SLT-A77), jde totiž o čip od Toshiby. My se nyní podíváme, zda je lepší než starší čip od Sony, který má sice dobrý dynamický rozsah, ale docela trpěl na vysoký šum.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá a detailní, RAW je o něco ostřejší.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je rovněž čisté a dostatečně detailní. Šum je minimální.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 má v RAWu jemný jasový šum, stále je ale pěkně detailní. I JPEGy vypadají stále velmi dobře.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 už začíná poněkud šumět. Není to nijak vážné, ale při prohlížení 1:1 si toho lze všimnout. JPEGy jsou odšuměné, ale spolu s tím se ztrácí trochu ostrosti.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 do RAWu přináší trochu barevného šumu. Jde vidět, že to už odnáší detaily, JPEGy jsou poněkud neostré. Stále bych to ale považoval za použitelnou citlivost.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 3200 dále stoupá barevný šum, JPEG trochu ztrácí saturaci a detaily se mažou. Pro běžné snímky to bude díky vysokému rozlišení použitelné, pro kvalitní snímky bych ale ISO 3200 už nepoužíval.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 situaci dále zhoršuje, vidět je to zejména v JPEGu, kde se ztrácí nejen trochu barevnost, ale detaily jsou neostré a rozmáznuté.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 bych zařadil už k těm, které se nedají dobře používat ani nouzově. RAW ukazuje spoustu barevných fleků a některé z nich zůstávají ii v JPEGu. Barevnost a detailnost je velmi špatná.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už viditelně nadbytečná, na JPEGy ani RAWy se v podstatě nedá koukat. Nyní se podíváme na tyto výřezy po úpravě snímků na standardizované rozlišení 12 megapixelů.




výřezy ze snímků upravených na 12MPx, JPEG



Po zmenšení na 12 megapixelů se ukazuje, že nový snímač Toshiby rozhodně není žádné ořezávátko. Např. ve srovnání s 16MPx snímačem z nedávno testovaného fotoaparátu Sony NEX-6 mi přijde, že D5200 je na tom o poznání lépe. Zatímco u NEX-6 se při ISO 3200 už JPEGy dost mazaly a ISO 6400 bylo v podstatě už jen patlanicí, tady i ISO 6400 vypadá vcelku použitelně.




výřezy ze snímků upravených na 12MPx, RAW



I v RAWu se ukazuje, že nový snímač je na tom opravdu velmi dobře. Šum je až do ISO 6400 docela jemný a v rozumném RAW konvertoru dobře potlačitelný. Podíváme se také na zachování detailů u vousů zajíce. Opět začneme nejprve 1:1 zobrazení při plném 24MPx rozlišení.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

 

ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 je šum téměř neznatelný, ISO 1600 a ISO 3200 pak už trpí na viditelný barevný šum, špatně ale vypadá až ISO 6400 a výše. JPEGy jsou i na nejnižší citlivosti docela viditelně odšuměné a jejich ostrost není ideální. Podíváme se také na výřezy ze snímků zmenšených na standardizovaných 12 megapixelů.




výřezy ze snímků upravených na 12MPx, JPEG



I zde vidíte, že do citlivosti ISO 800 se šumu v podstatě bát nemusíte, výše už je poněkud viditelný a přijatelné výsledky jsou tak do ISO 3200. Mrkneme na totéž v RAWu.




výřezy ze snímků upravených na 12MPx, RAW



Tady vypadá i ISO 3200 k světu, samozřejmě to bude chtít trochu potlačit barevný šum. Vyšší citlivosti už mají detaily podstatně horší a ostatně setový objektiv je očividně nezvládá dostatečně ostře vykreslit. Podíváme se také na snímky bílého papíru při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevné flíčky lze vidět téměř na všech citlivostech, nicméně výraznější barevný šum se objevuje až někde mezi ISO 1600 až ISO 3200. Od ISO 6400 včetně je to už dost špatné. JPEGy jsou barevně dobře odšuměné, nejvyšší citlivosti (ISO 6400+) vykazují zelené fleky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.