Nikon D5200: základ na steroidech

Do rukou se nám dostala rovněž nová low-endová zrcadlovka Nikon D5200. Ta zvýšila své rozlišení na 24 megapixelů, přišla ale také s novým systémem měření expozice a AF systémem se 39 ostřícími body. Jaká tedy D5200 vlastně je?

Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Ke zpracování obrazu se využívá rychlý procesor EXPEED 3. Data byla při testu rychlosti ukládána na SDHC kartu Transcend s UHS-I rozhraním a zapisovací rychlostí až 45 MB/s.
- První snímek - 0,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,25-0,35 sekundy (pokud je předostřeno, celý rozsah cca 0,9 sekundy)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy (pokud je předostřeno)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 sekundy (po 8 snímcích 0,5 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 až 0,35 sekundy (po 7 snímcích 0,8 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 až 0,35 sekundy (po 6 snímcích 1,05 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,9 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 2,9 fps (po 9 snímcích klesá na 1,9 fps, ukládání 12 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW - 2,8 fps (po 8 snímcích klesá na 1,25 fps, ukládání 16 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,95 fps (po 6 snímcích klesá na 0,9 fps, ukládání 13 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 4,65 fps (po 6 snímcích klesá na 1,9 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 4,65 fps (po 6 snímcích klesá na 1,4 fps, ukládání 14 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,55 fps (po 6 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 16 sekund)
Fotoaparát rychle nabíhá, doostřování je přiměřeně svižné (přeostřování většího rozsahu je ale jedno z těch pomalejších). Oceňuji velmi krátké prodlevy mezi snímky, nicméně nejen vysoké rozlišení 24 megapixelů se projevilo v jednom neduhu, a to je nedostatečná kapacita RAW bufferu, ten dokonce došel dříve než u D3200, která má stejné rozlišení! I když rozlišení snížíte, buffer dochází velmi brzo. Maximální sekvenční snímání s rychlostí cca 4,6 fps rovněž není ve své třídě z těch nejrychlejších a je překonáno zejména podobně tak drahými CSC fotoaparáty.
Optický a digitální zoom
Dále se budeme věnovat optickému zoomu základního objektivu a jeho schopnosti vykreslit široký úhel záběru i maximální přiblížení.
Záběr je standardně širokoúhlý, podobně jako u D3200 se ukazuje, že 24 megapixelů je na tento objektiv trochu moc - ostrost je jen průměrná. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Maximální přiblížení není díky 3× zoomu a široké základní ohniskové vzdálenosti moc výrazné, nicméně jde o typický standard této třídy. Středová ostrost je přijatelná, všechny rohy jsou ale po poměrně velké ploše lehce neostré.
Úhel záběru je znovu dostatečně široký, objektiv však nevyužívá potenciálu 24MPx snímače. Kresba není příliš ostrá.
Při maximálním zoomu čekejte rozumný, ale nepříliš ostrý střed a poněkud slabší rohy.
Vyvážení bílé, barevné režimy
S barvami nejsou moc problémy, zejména venku fotoaparát volí vyvážení bílé spolehlivě bez výraznějších výstřelků. V interiérech je to trochu horší, tam se občas snímky ladí více do žluta, než by bylo zdrávo. Nejde ale o trvalé ladění, ono hodně záleží na konkrétní scéně.
![]() automaticky |
![]() žárovkové světlo |
![]() zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
![]() zářivkové světlo - teplá bílá |
![]() zářivkové světlo - bílá |
![]() zářivkové světlo - studená bílá |
![]() zářivkové světlo - denní bílé světlo |
![]() zářivkové světlo - denní světlo |
![]() zářivkové světlo - vysokoteplotní rtuťové výbojky |
![]() přímé sluneční světlo |
![]() blesk |
![]() zataženo |
![]() stín |
![]() manuální nastavení PRE |
Nechybí ani barevné předvolby Picture Control.
![]() standardní |
![]() neutrální |
![]() živé |
![]() monochormatické |
![]() portrét |
![]() krajina |
U těchto režimů lze upravit doostření, kontrast, jas, sytost a odstín. U monochromatického ladění je to doostření, kontrast, jas, filtrové efekty (obdoby barevných filtrů) a tónování (např. sépiové, kyanotypie a další).
Protisvětlo
Vyzkoušíme i náročné focení v protisvětle, technologii Active D-Lighting a HDR.
V obloze je velký přepal, krajina je prokreslená, byť bez většího kontrastu a ostrosti. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah čipu, který je zejména ve stínech opravdu velmi dobrý. Objektiv očividně (v RAWu) trpí na chromatickou aberaci.
Na výchozí nastavení bez prosvětlovacích technologií snímek nedopadl dobře. Ve stínech je občas vidět slabší kresbu, obloha nalevo se přepaluje, větvičky mizí a bohužel nechybí ani chromatická aberace. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Z něj můžete velmi dobře prosvětlit stíny a zachránit i docela slušnou část oblohy, dynamický rozsah je výborný, ale samozřejmě ne nekonečný.
S technologií Active D-Lighting je expozice o něco stažena a stíny softwarově prosvětleny. Obloha už nemá tolik přepalů, stále by ale bylo co vylepšovat. Toto byla opravdu velmi náročná scéna.
Nikon D5200 podporuje i hardwarové HDR ze dvou expozic (ono to tak ani nepřijde, fotoaparát jen nějak divně cvakne). Pokud jde o jasy, tak s těmi opravdu pracuje výborně, krajina je dobře prosvětlená, obloha je naopak v podstatě bez přepalů s výjimkou samotného slunce. Pokud ale fotíte z ruky, musíte počítat s tím, že ne vždy se podaří snímky přesně slícovat (doporučuji tedy stativ).