Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5200: základ na steroidech

21.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do rukou se nám dostala rovněž nová low-endová zrcadlovka Nikon D5200. Ta zvýšila své rozlišení na 24 megapixelů, přišla ale také s novým systémem měření expozice a AF systémem se 39 ostřícími body. Jaká tedy D5200 vlastně je?

Noční scéna


Na noční focení je Nikon D5200 vybaven velmi dobře. Autofokus nedělá problémy a docela spolehlivě ostří, rozsah expozičních časů je dostatečný (máte tu i bulb režim) a tak jediné, co vás bude štvát, je nutnost aktivovat samospoušť po každém snímku (naštve to zejména u půlminutové expozice, která tak díky roztřesení přijde vniveč).




expoziční čas 15 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 40 (60) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Šum je velmi nízký, díky delším expozicím si můžete dovolit různé časové efekty. Nechybí ani RAW k nahlédnutí. Tam působí snímek o něco detailněji a ostřeji. Dále se podíváme na všechny dostupné citlivosti v JPEGu i RAWu s vypnutým odšumováním (převedené přes Adobe DNG Converter).




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 100 jsou rozdíly mezi JPEGem a RAWem minimální, šum v podstatě neexistuje.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je také bez výraznějšího šumu, velmi dobrá práce v obou případech.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani ISO 400 není vůbec špatné. RAW má jen velmi mírný jasový šum, JPEGy jsou rovněž velmi kvalitní.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 začíná v RAWu chytat trochu barevného šumu, nicméně výsledek je i tak velmi dobrý.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 už má v RAWu toho barevného šumu trochu více, nicméně kresba je stále detailní a dostatečně ostrá. JPEGy se šumu zbavují, s tím ale trochu klesá i ostrost.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



S dalším navýšením citlivosti se situace dále trochu zhoršuje, při ISO 3200 bych už doporučil raději fotit do RAWu. JPEGy občas trochu barevně flekatí a chybí jim ostrost, z RAWu ještě něco málo navíc vytáhnete.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 je konečná. Zde už 24MPx APS-C čip kapituluje. Barevný šum v RAWu přesahuje únosnou mez a zatímco dobře osvětlené detaily ještě jakž takž drží barvy, zbytek se už topí ve změti barevně rozházených pixelů. JPEG je naopak neostrý a téměř bezbarvý.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Blížíme se k maximu. ISO 12800 v RAWu hraje všemi barvami, JPEGy jsou bez detailů i barev. Zbytečná citlivost.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je v podstatě nepoužitelná. Nejsou zde ani detaily, ani barvy, jen letmé zdání snímku, který navíc výrazně táhne do modrých barev.


Standardní scéna


Můžete se podívat i na dva standardní snímky (ten druhý dvakrát, každý s jiným objektivem).




expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 800, ohnisko 36 (54) mm, klikněte pro zvětšení



Tento snímek jsem netradičně vyfotil s vyšší citlivostí ISO 800. Šum je tak vyšší a detaily zejména ve větvích slabší, nicméně z RAWu se dá dostat vcelku solidní snímek.




18-55mm VR objektiv, expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (44) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se spíše ukazuje, že základní setový objektiv je na fotoaparát trochu moc a nezvládá to dostatečně kvalitně vykreslit.




24-85mm VR objektiv, expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (47) mm, klikněte pro zvětšení



S 24-85mm VR objektivem při téměř totožné ohniskové vzdálenosti zvládá fotoaparát dosáhnout trochu ostřejší a detailnější kresby. Můžete se podívat i na snímek v RAWu. Abychom se podívali, jak vlastně oba objektivy kreslí, předkládám ještě 1:1 výřezy z RAWů pořízených oběma objektivy.



18-55mm VR objektiv



24-85mm VR objektiv



Jedná se o stejné 1:1 výřezy z D5200 při použití dvou různých objektivů. Je myslím více než jasně vidět, že 18-55mm VR setový objektiv má znatelně slabší a méně ostrou kresbu a zdaleka tak nevyužívá potenciálu 24MPx senzoru.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.