Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista

13.6.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
Nikon D5300 je vybaven APS-C snímačem s rozlišením 24 megapixelů, který není vybaven low-pass filtrem. Ten by měl zajistit ostřejší fotografie. My se ale nyní podíváme na míru digitálního šumu. Odšumování v JPEGu bylo nastaveno na nejnižší hodnotu, níže se podíváme i na vliv odšumování.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je detailní a hladká takřka bez šumu. ISO 100 nabízí opravdu hodně kvalitní snímky.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je rovněž jen s minimem šumu v RAWu, JPEGy jsou hladké a dostatečně detailní.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 lehce navyšuje jasový šum v RAWu, výsledky jsou nadále velmi slušné. JPEG je bez šumu a stále dosti kvalitní.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 začíná růst barevný šum v RAWu. JPEGy začínají lehce ztrácet ostrost.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 1600 už způsobuje, že v RAWu začíná být docela dost barevného šumu.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 dále zvýšilo barevný šum. JPEGy už nejsou moc dobré, začínají ztrácet barvy.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 6400 jsou už výsledky dost špatné. RAW je plný barevného šumu, JPEG je jasově zašuměný a barvy už dost klesají.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Dostáváme se už k hodně vysokým citlivostem, konkrétně ISO 12800. Barevný šum v RAWu je obrovský, JPEGy jsou nevýrazné, neostré.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 (Hi1) je dvakrát prosvětlené ISO 12800. Výsledek je velmi špatný jak v JPEGu tak v RAWu.



ISO 1600 (redukce vypnuta)



ISO 1600 (nízká redukce)



ISO 1600 (normální redukce)



ISO 1600 (vysoká redukce)



Tady vidíte, že nižší odšumování lépe zachovává jemné detaily, ale ponechává více jasového šumu. S vyššími hodnotami odšumování jasový šum rychle mizí, ale s tím se také zahlazují detaily.


Nikon D5300 ISO JPEG autíčka

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Na snímcích konvertovaných do rozlišení 12 megapixelů jde vidět, že fotoaparát dokáže nabídnout hodně detailů a solidní obraz zhruba do citlivosti ISO 1600. Výše je to už horší, ale to je dáno také podexpozicí snímků (kladná korekce byla jen 0,3 EV).


Nikon D5300 ISO RAW autíčka

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



RAWy vypadají velmi pěkně do ISO 800 včetně a ISO 1600 na tom také není zle. U ISO 3200 to už vypadá, že si budete muset pohrát s RAW konvertorem a odšumováním, stále by ale mělo být možné získat dosti kvalitní výsledky. Nyní se podíváme na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Zhruba do citlivosti ISO 800 je šum v podstatě neznatelný, při ISO 1600 se trochu zvětšuje, nicméně ještě při ISO 3200 je akceptovatelný.


Nikon D5300 ISO JPEG zajíc

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Ve sníženém rozlišení na 12 megapixelů je kresba logicky mnohem hezčí a je vidět, že šum není do citlivosti ISO 3200 větším problémem. Odšumování je od ISO 6400 už hodně výrazné a další citlivosti jsou již bez detailů.


Nikon D5300 ISO RAW zajíc

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



I RAWy ukazují, že ISO 3200 se dá bez větších potíží použít. Výše bych už ale raději nechodil. Nebudou chybět ještě ukázky šedivé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevný šum se více začíná ukazovat u ISO 1600, ještě při ISO 3200 je akceptovatelný. U vyšších citlivostí j už výrazný, nicméně JPEGy jej dokážou potlačit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.