Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
Kapitoly článku:
Nikon D5300 je vybaven APS-C snímačem s rozlišením 24 megapixelů, který není vybaven low-pass filtrem. Ten by měl zajistit ostřejší fotografie. My se ale nyní podíváme na míru digitálního šumu. Odšumování v JPEGu bylo nastaveno na nejnižší hodnotu, níže se podíváme i na vliv odšumování.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost je detailní a hladká takřka bez šumu. ISO 100 nabízí opravdu hodně kvalitní snímky.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 200 je rovněž jen s minimem šumu v RAWu, JPEGy jsou hladké a dostatečně detailní.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 lehce navyšuje jasový šum v RAWu, výsledky jsou nadále velmi slušné. JPEG je bez šumu a stále dosti kvalitní.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 800 začíná růst barevný šum v RAWu. JPEGy začínají lehce ztrácet ostrost.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Navýšení citlivosti na ISO 1600 už způsobuje, že v RAWu začíná být docela dost barevného šumu.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 dále zvýšilo barevný šum. JPEGy už nejsou moc dobré, začínají ztrácet barvy.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 6400 jsou už výsledky dost špatné. RAW je plný barevného šumu, JPEG je jasově zašuměný a barvy už dost klesají.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Dostáváme se už k hodně vysokým citlivostem, konkrétně ISO 12800. Barevný šum v RAWu je obrovský, JPEGy jsou nevýrazné, neostré.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 (Hi1) je dvakrát prosvětlené ISO 12800. Výsledek je velmi špatný jak v JPEGu tak v RAWu.
ISO 1600 (redukce vypnuta)
ISO 1600 (nízká redukce)
ISO 1600 (normální redukce)
ISO 1600 (vysoká redukce)
Tady vidíte, že nižší odšumování lépe zachovává jemné detaily, ale ponechává více jasového šumu. S vyššími hodnotami odšumování jasový šum rychle mizí, ale s tím se také zahlazují detaily.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Na snímcích konvertovaných do rozlišení 12 megapixelů jde vidět, že fotoaparát dokáže nabídnout hodně detailů a solidní obraz zhruba do citlivosti ISO 1600. Výše je to už horší, ale to je dáno také podexpozicí snímků (kladná korekce byla jen 0,3 EV).
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx
RAWy vypadají velmi pěkně do ISO 800 včetně a ISO 1600 na tom také není zle. U ISO 3200 to už vypadá, že si budete muset pohrát s RAW konvertorem a odšumováním, stále by ale mělo být možné získat dosti kvalitní výsledky. Nyní se podíváme na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Zhruba do citlivosti ISO 800 je šum v podstatě neznatelný, při ISO 1600 se trochu zvětšuje, nicméně ještě při ISO 3200 je akceptovatelný.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Ve sníženém rozlišení na 12 megapixelů je kresba logicky mnohem hezčí a je vidět, že šum není do citlivosti ISO 3200 větším problémem. Odšumování je od ISO 6400 už hodně výrazné a další citlivosti jsou již bez detailů.
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx
I RAWy ukazují, že ISO 3200 se dá bez větších potíží použít. Výše bych už ale raději nechodil. Nebudou chybět ještě ukázky šedivé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Barevný šum se více začíná ukazovat u ISO 1600, ještě při ISO 3200 je akceptovatelný. U vyšších citlivostí j už výrazný, nicméně JPEGy jej dokážou potlačit.