Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Pro test rychlosti byla použita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro s kapacitou 8 GB, která v našem testu paměťových karet dosáhla zapisovací rychlosti 73 MB/s.
- První snímek - 0,6 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,35 sekundy (není-li předostřeno, 0,6 - 1,0 sekundy)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy (pokud je předostřeno)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 sekundy (ukládání 20 snímků 14 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 sekundy (po 6 snímcích klesá na 0,55 sekundy, ukládání 6 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (po 5 snímcích klesá na 0,65 sekundy, ukládání 9 sekund)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy (je nutné přesně vyčíhnout přesný okamžik, pokud spoušť zmáčknete dřív, fotoaparát nic neudělá)
- Sekvenční snímání L JPEG - 2,9 fps (po 24 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW - 2,85 fps (po 7 snímcích klesá na 1,8 fps, ukládání 12 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,9 fps (po 6 snímcích klesá na 1,45 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 4,4 fps (po 9 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 17 snímků 12 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 3,65 fps (po 5 snímcích klesá na 1,9 fps, ukládání 15 snímků 10 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 3,85 fps (po 5 snímcích klesá na 1,5 fps, ukládání 15 snímků 10 sekund)
Náběh přístroje je velmi rychlý, zde nelze mít námitky, rovněž prodlevy mezi snímky jsou extrémně krátké, v podstatě obsahují jen doostření autofokusem. Nepotěší rychlost sekvenčního snímání, která je o něco slabší než u předchozího modelu D5200 a buffer zůstal zhruba stejný, tedy dost malý. Alespoň JPEGů pobere mnohem více.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé mě tentokrát trochu překvapilo, nový procesor EXPEED 4 má patrně trochu odlišné algoritmy od svého předchůdce a Nikon se laděním snímků přiblížil ke konkurenčnímu Canonu (více pastelové barvy, modrá více do azurova). V interiérech pracuje dobře, zde nemám výhrad. Vlastní vyvážení bílé se dá nastavit vyfocením bílé/šedivé plochy, bohužel musí vyplňovat celou plochu snímku, což může být občas potíž, nemáte-li s sebou šedou tabulku. Nenajdete zde ani nastavení barevné teploty v Kelvinech.
automatika |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
zářivkové světlo - teplá bílá |
zářivkové světlo - bílá |
zářivkové světlo - studená bílá |
zářivkové světlo - denní bílé světlo |
zářivkové světlo - denní světlo |
zářivkové světlo - vysokotepl. rtuťové výbojky |
přímé sluneční světlo |
blesk |
zataženo |
stín |
manuální nastavení |
Dále ve fotoaparátu naleznete tzv. Picture Control, neboli nastavení barevných profilů, ostrosti, kontrastu, jasu, sytosti a odstínu. U monochromatického lze nastavit ostrost, kontrast, jas a pak filtrové efekty a tónováni (sépie, kyanotypie a další).
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
K dispozici máte na horním kolečku položku Effects, která obsahuje několik zajímavých "uměleckých" efektů.
noční vidění |
barevná skica |
efekt dětského fotoaparátu |
efekt miniatury |
selektivní barva |
silueta |
high-key |
low-key |
malba HDR |
Optický a digitální zoom
Základní setový objektiv AF-S Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR má tradiční 3,1× optický zoom jako u většiny objektivů této kategorie.
Úhel záběru je standardní, tedy přepočtených 27 milimetrů ohniskové vzdálenosti. Kresba je průměrná, rozhodně nejde o žádnou řezavou ostrost a detailnost.
3,1× optický zoom není moc výrazný, stačí jen pro běžné potřeby. Kresba opět není příliš ostrá.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na náročné focení v protisvětle.
Kresba krajiny je přijatelná, bohužel obloha se celá přepaluje. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Z oblohy toho ještě docela dost zachráníte, stíny lze také prosvětlovat dost bohatě, aniž by v nich vznikal výrazný šum.
Active D-Lighting pracuje skutečně velmi pěkně. Vidíte, že obloha už zdaleka netvoří velký přepal a ani krajina není nějak extrémně tmavá. Přestože je prosvětlená, nikde žádný šum a přitom je kresba dost ostrá a detailní.
Následuje hardwarový HDR režim. Jak je vidět, fotit to z ruky není úplně nejlepší nápad. Na přechodu světlé a tmavé plochy jsou duchové. Jinak je vidět, že jasy v obloze i krajině jsou podány dobře. Jen ty přechody. Toto je automatické HDR.
Toto je maximální síla HDR efektu. Působí hodně nepřirozeně a opět jsou vidět duchové, nemluvě o nepřirozeném přechodu jasů. Když HDR, tak se stativem a ideálně na automatiku.
S funkcí Active D-Lighting jsme se znovu dočkali docela pěkných výsledků. I když je krajina dost tmavá, není úplně utopená ve stínech a potěšila mě i kresba větví. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam zjistíte, že dynamický rozsah ve stínech je skutečně výborný (můžete získat např. pěknou kresbu kůry stromu ve stínech). Také je vidět chromatická aberace objektivu (v RAWu) a odlesk. To ale není chyba Nikonu D5300, ale setového objektivu.
Opět nás tady bude více zajímat RAW a vše, co z něj lze vytáhnout. A je toho opravdu dost. Ze stromů se dá vyloudit slušná kresba, která (pokud to nepřeženete s vytahováním) dokáže být detailní i bez většího jasového šumu.