Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista

13.6.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?

Měření rychlosti


Pro test rychlosti byla použita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro s kapacitou 8 GB, která v našem testu paměťových karet dosáhla zapisovací rychlosti 73 MB/s.
  • První snímek - 0,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,35 sekundy (není-li předostřeno, 0,6 - 1,0 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy (pokud je předostřeno)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 sekundy (ukládání 20 snímků 14 sekund)
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 sekundy (po 6 snímcích klesá na 0,55 sekundy, ukládání 6 sekund)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (po 5 snímcích klesá na 0,65 sekundy, ukládání 9 sekund)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy (je nutné přesně vyčíhnout přesný okamžik, pokud spoušť zmáčknete dřív, fotoaparát nic neudělá)
  • Sekvenční snímání L JPEG - 2,9 fps (po 24 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 22 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW - 2,85 fps (po 7 snímcích klesá na 1,8 fps, ukládání 12 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,9 fps (po 6 snímcích klesá na 1,45 fps, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 4,4 fps (po 9 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 17 snímků 12 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW - 3,65 fps (po 5 snímcích klesá na 1,9 fps, ukládání 15 snímků 10 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 3,85 fps (po 5 snímcích klesá na 1,5 fps, ukládání 15 snímků 10 sekund)

Náběh přístroje je velmi rychlý, zde nelze mít námitky, rovněž prodlevy mezi snímky jsou extrémně krátké, v podstatě obsahují jen doostření autofokusem. Nepotěší rychlost sekvenčního snímání, která je o něco slabší než u předchozího modelu D5200 a buffer zůstal zhruba stejný, tedy dost malý. Alespoň JPEGů pobere mnohem více.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé mě tentokrát trochu překvapilo, nový procesor EXPEED 4 má patrně trochu odlišné algoritmy od svého předchůdce a Nikon se laděním snímků přiblížil ke konkurenčnímu Canonu (více pastelové barvy, modrá více do azurova). V interiérech pracuje dobře, zde nemám výhrad. Vlastní vyvážení bílé se dá nastavit vyfocením bílé/šedivé plochy, bohužel musí vyplňovat celou plochu snímku, což může být občas potíž, nemáte-li s sebou šedou tabulku. Nenajdete zde ani nastavení barevné teploty v Kelvinech.


automatika



žárovkové světlo
 

zářivkové světlo - sodíkové výbojky



zářivkové světlo - teplá bílá
 

zářivkové světlo - bílá



zářivkové světlo - studená bílá
 

zářivkové světlo - denní bílé světlo



zářivkové světlo - denní světlo
 

zářivkové světlo - vysokotepl. rtuťové výbojky



přímé sluneční světlo
 

blesk



zataženo
 

stín

manuální nastavení

Dále ve fotoaparátu naleznete tzv. Picture Control, neboli nastavení barevných profilů, ostrosti, kontrastu, jasu, sytosti a odstínu. U monochromatického lze nastavit ostrost, kontrast, jas a pak filtrové efekty a tónováni (sépie, kyanotypie a další).


standardní



neutrální
 

živé



monochromatické
 

portrét

krajina

K dispozici máte na horním kolečku položku Effects, která obsahuje několik zajímavých "uměleckých" efektů.


noční vidění



barevná skica
 

efekt dětského fotoaparátu



efekt miniatury
 

selektivní barva



silueta
 

high-key



low-key
 

malba HDR
 



Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv AF-S Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR má tradiční 3,1× optický zoom jako u většiny objektivů této kategorie.


Nikon D5300 zoom 18mm ohnisko

expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je standardní, tedy přepočtených 27 milimetrů ohniskové vzdálenosti. Kresba je průměrná, rozhodně nejde o žádnou řezavou ostrost a detailnost.


Nikon D5300 zoom 55mm ohnisko

expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



3,1× optický zoom není moc výrazný, stačí jen pro běžné potřeby. Kresba opět není příliš ostrá.


Protisvětlo


V této kapitole se podíváme na náročné focení v protisvětle.


Nikon D5300 protisvětlo 1

expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba krajiny je přijatelná, bohužel obloha se celá přepaluje. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Z oblohy toho ještě docela dost zachráníte, stíny lze také prosvětlovat dost bohatě, aniž by v nich vznikal výrazný šum.


Nikon D5300 protisvětlo 1 Active D-Lighting

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Active D-Lighting pracuje skutečně velmi pěkně. Vidíte, že obloha už zdaleka netvoří velký přepal a ani krajina není nějak extrémně tmavá. Přestože je prosvětlená, nikde žádný šum a přitom je kresba dost ostrá a detailní.


Nikon D5300 protisvětlo 1 HDR

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Následuje hardwarový HDR režim. Jak je vidět, fotit to z ruky není úplně nejlepší nápad. Na přechodu světlé a tmavé plochy jsou duchové. Jinak je vidět, že jasy v obloze i krajině jsou podány dobře. Jen ty přechody. Toto je automatické HDR.


Nikon D5300 protisvětlo 1 maximální HDR

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Toto je maximální síla HDR efektu. Působí hodně nepřirozeně a opět jsou vidět duchové, nemluvě o nepřirozeném přechodu jasů. Když HDR, tak se stativem a ideálně na automatiku.


Nikon D5300 protisvětlo 2

expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



S funkcí Active D-Lighting jsme se znovu dočkali docela pěkných výsledků. I když je krajina dost tmavá, není úplně utopená ve stínech a potěšila mě i kresba větví. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam zjistíte, že dynamický rozsah ve stínech je skutečně výborný (můžete získat např. pěknou kresbu kůry stromu ve stínech). Také je vidět chromatická aberace objektivu (v RAWu) a odlesk. To ale není chyba Nikonu D5300, ale setového objektivu.


Nikon D5300 protisvětlo 3

expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Opět nás tady bude více zajímat RAW a vše, co z něj lze vytáhnout. A je toho opravdu dost. Ze stromů se dá vyloudit slušná kresba, která (pokud to nepřeženete s vytahováním) dokáže být detailní i bez většího jasového šumu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.