Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
13.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
MichaelaT (2) | 30.9.201422:08
Zdravím, dívám se špatně nebo na Vašich stránkách nevidím takovou podrobnou recenzi staršího modelu D7000? Zatím jsem rozhodnutá pořídit právě jeho, ale ráda bych si přečetla detailní test jako je tento :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.9.201422:24
Dobrý den. Model D7000 jsme opravdu netestovali a už ani nebudeme ­(už dávno má nástupce D7100­). Každopádně volbou modelu D7000 neuděláte špatně, je to velmi dobrý fotoaparát. Mnohem lépe se ovládá, negativy je akorát tak slabší video ­(jen 24p­) a nižší rozlišení senzoru. A zde je otázkou, jak moc to komu vadí.
Odpovědět0  0
MichaelaT (2) | 1.10.20148:33
Slabší mi video mi nevadí a to stejné mohu říct o rozlišení, protože přecházím z NIKON 1J1 :­-­)

D5300 má +: výklopný displej, WIFI ­(to mě láká především díky dálk. ovládané spooušti přes telefon­), ale pro mě obrovské mínus: nastavování ISO v menu

D7000 má všechno nastavování na těle, stojí o něco méně a přece jen je to vyšší třída, tělo mi bude sloužit hodně dlouho, jen popř. dokoupím pevné sklo do interiéru :­-­)

D7100 je už hóóódně vysoký level, na který nemám finanční prostředky :­-­)

PS: Ten podrobný test D7000 jsem nenašla ani u konkurence nebo alespoň ne takto hodně podrobný test jako děláty vy ­(pochvala :­-­))
Odpovědět0  0
Bananik (7) | 4.7.201413:15
Zaujimalo by ma ake velke vyrezi su dane priklady s problemom rozostrenia a ci je to fotene so stativom, stabilizaciou atd. Mozte prosim uviest aj fotky bez vyrezu a originalnom rozliseni? Mam novy D5300 s 18­-140 a zatial som ho na tuto vadu netestoval. Ak ale zoberiem priliz maly vyrez ­(teda velke priblizenie­) je otazne ci je rozostrenie uz normalne alebo je to chyba.

Skusali ste ohladom tohto problemu kontaktovat ceske zastupenie Nikon? Celkom by ma zaujimalo ich vyjadrenie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 11.7.201423:19
Výřez je prostě výřez, tedy nativní rozlišení. V článku je napsáno, že na problém v podstatě nemělo vliv to, zda byl fotoaparát na stativu nebo v ruce, totéž platilo o stabilizaci. České zastoupení Nikonu se údajně s touto chybou ještě nesetkalo, nicméně osobně vidím i z diskuzí, že tento problém u některých kusů prostě existuje.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 28.6.20148:03
moc to nesleduju, ale vím, že co udělá Canon u nového modelu, to Nikon rozhodí do čtyř, pěti, inovací a vytrubuje to s vekou slávou ;­-­)
No, je to Nikon, že

Podotýkám že mám Olouše ­)­)­)­)­)­)
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 18.6.201423:26
"... Bohužel v žádném z těchto menu není možné používat roller, a tak všechno musíte odklikat a ­"odkývat­" ­(tlačítkem OK­).­"
Představa, že neustále přehmatávám z roleru na multifunkční ovladač a zpět, abych něco potvrdil nebo přešel do další úrovně menu mě děsí, takže blahořečím inženýrům Nikonu, že k ovládání přistoupili s rozumem a udělali ho přirozené a intuitivní, takže se dá v menu pohybovat prvkem, jenž je neustále pod prstem a nepodlehli módnímu, ale naprosto nepraktickému běhání prsty po foťáku za účelem najít ovládací prvek, který je v dané chvíli aktivní. Lepší už je pouze dotykový display.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 18.6.201423:55
Problém je hlavně v tom, že uživateli nedává na výběr ­(ať je to možné udělat tlačítky i rollerem, pak to bude super ­- když nutí člověka používat pouze tlačítka a roller nemá skoro nikde žádnou funkci, je to takřka zbytečný prvek­). A upřímně řečeno, než tím tlačítkem desetkrát klikneš, to přesunutí prstu na roller a pootočení bude časově mnohem kratší. To, že není možné potvrdit volbu tlačítkem spouště ­(kterou při pořizování fotky tak či tak zmáčkneš­) a přijdeš tím o další nutný klik, je další přehmat. Já vím, budeš namítat tím, že co když najednou náhle budeš chtít něco vyfotit a nebudeš chtít zrovna takové nastavení, nad kterým zrovna jsi... ale upřímně řečeno, kolikrát nastane taková situace a kolikrát ta, že budeš opravdu potvrdit to, co chceš potvrdit a ne naopak.
Odpovědět1  0
RiMr (756) | 20.6.201413:06
...nehledě na to, že i ten roller může být ­"klikací­", pak už je to teprve ­"bomba­". To jak je to třeba u GH3 ­(ale i jiných­), kde stiskem ­(definovaného­) tlačítka vstoupím do ­(definovatelného­) quickmenu, kde jedním rollerem volím CO chci nastavit a druhým rollerem JAK to chci nastavit a namáčknutím spouště toto opouštím a fotím­/točím ­- tak takto mi to přijde rychlé a prostě primitivní, žádná raketová věda :­)
U GH3 můžu nastavit dokonce i to, které kolečko co z tohoto dělá a smysl otáčené vůči pohybu hodnot...
Když jsem občas fotil s Nikony, tak vyjma D7100 a vyšších jsem měl pocit, že hraju s foťákem bludišťáka...
Odpovědět0  0
David H (1707) | 20.6.201422:59
Tak ta věc s málo využitým rollerem se zde propírá asi u každého fot­'áku řady D3x00­/D5x00, jelikož jeden z nich používám už asi 4roky, tak bych si dovolil k tomu něco napsat. Fotím nejčastěji v režimu A, takže rollerem nastavuji clonu. Stejně tak u S by to byl čas, u P kombinace a M obojí. Dále při stisknutém Fn nastavuji rollerem ISO. Pokud vlezu do menu, roller funguje úplně stejně, nastavuji čas, clonu, ISO. V tom vidím spíš výhodu, že mohu nastavovat hodnoty a fotografovat při otevřeném menu, prostě vždycky, i kdybych z toho menu nějak ­'zapomněl­' vylézt, což se při pohledu do hledáčku může stát. Tady není nad čím se pozastavovat. Pokud by byl roller využitý k projíždění menu, tak by se mohly nastavovat hodnoty až po opuštění úprav v menu, nebo až namáčknutí spouště ­- to už ale má být nastaveno. Myslím, že je důležitější mít možnost nastavit hodnoty a fotit vždy. Např v režimu prohlížení fotografií už lze využít jak šipky, tak roller. Tohle se týká D3100, ale předpokládám, že ty další stroje to mají stejně. Prostě z dlouhodobého používání nemám pocit, že by byl roller nevyužitý, i když proklikávat v menu se občas musí. A na tak malém těle už moc místa na další ovládací prvky není, zvlášt­' u řady D5x00, kde je po levé straně kloub výklopného LCD. Naopak menu je alespoň pěkně přehledné a nemám s ním problém ­(jako kdysi u Canonu 20D­)
Já osobně do menu lezu častěji jen kvůli změně režimů ostření, ale ze zvyku už je tato změna docela rychlá. Co mě osobně na ovládání vadí víc, je to, že občas, když se dívám do hledáčku a chci změnit ISO, tak někdy místo Fn zmáčknu tlačítko blesku, který vyskočí, což je otravné. Taky by mi chyběla páčka samospouště, tu ještě D3100 má, takže ji není nutné aktivovat po každém snímku znovu, nevím, proč ji zrušili, to vypadá skoro jako naschvál. Osobně se sice poohlížím po nějakém vyspělejším těle, ale tady u toho mi vyhovuje, že je to lehké, a v kombinaci např s Nikkorem 35mm­/1,8 je to skutečně malý lehký fot­'áček s dobrou kvalitou obrazu, a pokud na zádech třeba tahám krosnu s jednoročním synkem, a přes rameno brašnu s fot­'ákem, tak ta váha už je pro mě docela podstatná věc :­-­) ­(pokud nechci fotit zrovna s kompaktem­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 21.6.201410:58
U drtivé většiny fotoaparátů to totiž funguje tak, že v menu se nelze zapomenout, protože namáčknutí spouště menu zruší a právě vysvícenou položku obvykle nastaví... tudíž není ani třeba mačkat tlačítko OK, tzn. nemusím prstem nikam dál hýbat ­(na tlačítko OK­), nemusím ho ani mačkat, protože toto potvrzení udělám namáčknutím spouště, které bych udělal ať už ten roller mám nebo nemám.

Jak říkám, problém není v tom, že se to nastavuje pomocí tlačítek, problém je v tom, že se to nastavuje ­"jen a pouze­" pomocí tlačítek. V podstatě u všech ostatních značek si člověk může vybrat. Kdo je zastánce rolleru, může používat roller, kdo je zastánce tlačítek, může stejně tak dobře na tomtéž fotoaparátu používat tlačítka. Rozdíl je v tom, že ­"nemusí­". Na mém fotoaparátu mám roller a podle situace občas používám roller a občas používám tlačítka, a to platí pro jedno a totéž menu. Někdy je výhodnější používat tlačítka ­(když se posouvám třeba jen o jednu položku­), někdy naopak roller ­(když se posouvám o více položek­). Tudíž používám obě řešení na jednom a tomtéž fotoaparátu v jednom a tomtéž menu podle toho, jak se to v dané situaci hodí. Když mě ale výrobce nutí používat jeden jediný způsob, i když se to nehodí, tak je to prostě špatně.
Odpovědět0  0
David H (1707) | 21.6.201411:22
Tak určitě. Ono asi záleží i na tom, čím fotil člověk předtím. Pokud je zvyklý na rychlejší a pohodlnější ovládání z jiného přístroje, může být tohle krok zpět, kdo začíná s těmito fot­'áky, tak mu to třeba jako problém nepřijde. Docela by mě zajímalo, jak to mají D7000­/7100, ale předpokládám, že tam to bude asi vyřešené lépe?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 21.6.201411:49
Ano,je to hodně o zvyku. Pokud někdo neví, že to může fungovat i jinak, tak mu to ani vadit nebude. S D7000 jsem fotil nějaký ten rok zpátky a tam mi přišlo být všecko v pohodě ­(ale měl jsem ji jen týden, takže jsem to až tak moc neproklepnul a bylo to hlavně tím, že měla podstatně více tlačítek, takže nebylo nutné tolik lozit do všemožných menu nabídek­).

Problém spatřuji v modelech D3x00 a D5x00, které ovládáním vyloženě hází klacky pod nohy. Rukama mi prošlo při testech už kolem 200 fotoaparátů, každý má nějaké jiné ovládání, nějaká pozitiva i negativa, takže člověk pak vidí, že něco se dá udělat i lépe nebo alespoň uživateli nabídnout možnost si zvolit, které ovládání bude preferovat.
Odpovědět0  0
David H (1707) | 21.6.201412:27
Škoda, že se tenkrát na D7000 neobjevila recenze :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 21.6.201412:40
Ano, je to škoda. Měl jsem to na týden půjčené od kamarádky, tak jsem si s tím trochu pohrál, ale týden je docela krátká doba na dostatečné otestování a napsání recenze ­(zejména v té době, dnes už mám lepší workflow :­-­)­)
Odpovědět0  0
lemmingucwcz (11) | 21.6.201418:11
D7000 má hodně rollerů, takže prakticky všechno se nastavuje přes kombinaci tlačítko+roller a tyhle problémy tam nejsou. Když prestavuju věci jako funkci AE­-L tlačítka, tak mi vyhovuje, že je to přes ovladač ­- člověk nejezdí o hodně, takže roller by podle mě nebyl přínosem.
Odpovědět0  0
Jurawood (16) | 13.6.201423:33
Co se týče těch duchů, dá se teda říci čím to tedy je? Moje D5100 na to totiž trpí taky ­- duplicitní obraz posunutý horizontálně o cca 1­-2 pixely, ale neobjevuje se mě to pokaždé. Téměř vždy je to když dám časy rovnající je 1­/ohnisko x crop. a zapomenu vypnout stabilizaci ­(18­-105VR­)
... je to třeba důvod k reklamaci?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 14.6.20140:04
Některé stabilizace dělají to, že takové duchy mají při focení na stativu ­(proto by se stabilizace na stativu měla vypínat­) a občas i na těch hraničních časech ­(paradoxně lépe ustabilizují delší časy než kratší­). Pokud projev závisí na vypnutí­/zapnutí stabilizace, viděl bych to na problém nebo vlastnost stabilizace objektivu. Nejsou to dokonalé mechanismy a z principu mají v určitých podmínkách problémy a někdy jsou ke škodě než k užitku ­(třeba proto já mám na objektivech stabilizaci vypnutou, aby to záviselo jen na mých rukách a nedočkal se nepříjemného překvapení a slehání techniky, zapínám ji jen tehdy, kdy vím, že rukama to nezvládnu a stabilizace může, ale nemusí pomoci­).

Tady u D5300 to ale vzniká i při časech 4krát kratších než je čas daný pravidlem, a to bez stabilizace, s ní i se stativem v podstatě nezávisle na objektivu, a to už normální není. Jak ale bylo řečeno, viděl jsem i v zahraničních recenzích pár kusů, které od 1­/200s trpěly přesně na totéž a také velké množství kusů, které byly naprosto OK. Mohlo by jít o problém mechanismu závěrky určité série fotoaparátů stejně jako je třeba poslední dobou údajně pozorováno na Sony A7R. Ale nevím.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 14.6.20142:45
Olympus má s podobným rozmazáním také problémy. A jde to napříč všemi typy m4­/3 těl. Prý to ­"řeší­" update firmware, ale nemusí to být 100%
http:­/­/www.imaging­-resource.com­/PRODS­/EP1­/EP1BLUR.HTM
http:­/­/www.imaging­-resource.com­/news­/2014­/04­/01­/olympus­-e­-m1­-firmware­-update­-takes­-aim­-at­-shutter­-slap­-blur
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 14.6.201414:28
Mohu potvrdit. Setkal jsem se s tím při testu PEN E­-PL2 a PEN E­-P3, byť ne v takové míře.
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 14.6.201415:07
a robi to aj novinka OMD­-e­-m10,teda vyssia trieda, neviete nahodou? bo je to jeden z horucich kandidatov na kupu.. bo zvazujem kupu medzi nim a sony a6000
Odpovědět0  0
Irving (201) | 14.6.201416:02
U E­-M10 je to opravene v posledni verzi firmwaru, stejne jako u E­-P5 a E­-M1, byl i test na Dpreview a funguje to.
Odpovědět0  0
xvasek (240) | 17.6.201412:59
Co jsem prodal ten základní zoom objektiv, tak jsem se s tím už nesetkal. :­-­) Panasonic 20 ani Pentax 50 tím netrpí.
Odpovědět0  0
olyx (1) | 20.6.201413:57
Hlásím stejný problém ­- koupil jsem si D5300 den před zveřejněním této recenze. Zvláště viditelné je rozmazání třeba na fotografii tmavé reklamní cedule s bílým písmem ­- fotka vypadá jak špatně poskládané HDR :­-/
Odpovědět0  0
Sonada (1) | 18.12.201522:57
Dobrý deň, je to už nejaká doba, čo ste tento problém popisovali. Uvažujem o kúpe tohoto prístroja, ale to rozostrenie na časoch okolo 1­/200 je pre mňa neprijateľné. Neviem, ako to v predajni rozoznať. Uvažovala som aj o kúpe 5200, ale tam ma odrádza malý hľadáčik. Neviete ich náhodou porovnať tie hľadáčiky z 5200 a 5300, aký je v nich rozdiel ? Ďalej sa chcem spýtať na to obrovské rozlíšenie 24 Mpx... . Je ťažšie odfotiť ostrý snímok pri tomto rozlíšení? Ďakujem.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 19.12.20150:12
Jak to rozpoznat? Přece nastavit režim S, čas 1­/200 a vyfotit pár snímků. A nebo objednat přes net a v případě problémů či pochybnosti vrátit prodejci v zákonné lhůtě.
Odpovědět0  0
rousini (237) | 13.6.201410:16
Dá se nějak poznat, co všechno bude snímač schopen při tak velkém rozlišení vykreslit, když se to testuje s takovým blátem?
Ta kresba objektivu je hrozná, lepší výsledky tu podaly profikompakty. Takže asi vyvážit kvalitativně takovou sestavu nebude levný špás. Jestli méně, zrovna v případu entry level, neznamená více...
Odpovědět1  0
crashpc (40) | 13.6.201412:01
Souhlasím. On to není žádnej špás ani s dobrým sklem. Pixelová hustota je velká, a Přestává platit to klasické pravidlo o pohybovém rozmaznání při ohnisku a času 1­/ohnisková vzdálenost, protože stabilizace už nemusí 1­)mít tak malé kroky, aby se trefila přesně na pixel 2­)bez stabilizace se to na pixelové bázi také mázne více. Přestávají platit i jiná pravidla, a využít opravdu ty možnosti chce hodně péče a práce. Je to super doba ve které žijeme, že už pomalu přestáváme být omezováni technologií, ale spíš fyzikálními zákony samotnými. To svým způsobem dává šanci bežným lidem porovnat svůj um i s profíky, protože všichni čelí jednomu a tomu samému omezení.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6625) | 13.6.201412:49
Fotoaparát jsem testoval i s dalšími objektivy, takže vyčkej času. Budou fotografie i s lepšími kousky a odkazy na další objektivy budou do recenze doplněny ;­-)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.