Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D7200: přesvědčivé zrcadlo

29.6.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Otestovali jsme také digitální APS-C zrcadlovku Nikon D7200. Ta nabídne 24MPx CMOS snímač bez AA filtru. Fotoaparát patří do vyšší třídy zrcadlovek, takže tu najdete i stavový displej, možnost ladění AF nebo dvojici slotů pro karty.

Měření rychlosti


Zde se podíváme na otázku rychlosti. K testu byla využita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro, jejíž zapisovací rychlost činí dle našeho testu necelých 73 MB/s.
  • První snímek - 0,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí Live View - 1,2 až 1,7 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,2 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,2 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,2 sekundy (po cca 13-16 snímcích stoupá na 0,45 sekundy, ukládání cca 7 sekund)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,6 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG CL - 5,5 fps
  • Sekvenční snímání 14b RAW CL - 4,85 fps (po 10 snímcích chvilkový zásek, pak ještě 13 snímků při 4,85 fps, poté v průměru 2,35 fps)
  • Sekvenční snímání 14b RAW+JPEG CL - 4,85 fps (po 11 snímcích vyprázdní celý buffer, cca 8 sekund, poté zase cca 11 snímků rychle, pak zůstane na 1,7 fps)
  • Sekvenční snímání JPEG CH 1,3x - 6,2 fps
  • Sekvenční snímání live view - 3,6 fps

Fotoaparát skutečně velmi rychle nabíhá, prodlevy jsou minimální. Buffer by mohl být i trochu větší, postačí na cca 11 RAWů. To je sice zhruba stejně jako u EOS 70D, tam ale docházel brzy jen při RAW+JPEG, zde skončí relativně brzy i při použití RAW. Pro JPEGy je v podstatě nekonečný.


Vyvážení bílé, barvy


K vyvažování bílé nemám vážnějších připomínek, pracovalo docela spolehlivě. Jak už je u zrcadlovek zvykem, manuální vyvážení podle fotografie je poněkud komplikované, protože vyžaduje nejprve vyfotit snímek a pak teprve v menu tento snímek vybrat, aby se dle něj nastavilo vyvážení bílé.


automaticky



žárovkové světlo



zářivkové světlo - sodíkové výbojky



zářivkové světlo - teplá bílá



zářivkové světlo - bílá



zářivkové světlo - studená bílá



denní bílé světlo



zářivkové světlo - denní světlo



zářivkové světlo - rtuťové výbojky



přímé sluneční světlo



blesk



zataženo



stín



výběr teploty (2500 K)



výběr teploty (10000 K)

manuální nastavení (PRE)

Následují předvolby Picture Control. U nich lze dále nastavit doostření, zřetelnost, kontrast, jas, sytost a odstín. U monochromatické verze pak místo posledních dvou najdete filtrové efekty a tónování.


standardní



neutrální



živé



monochromatické



portrét



krajina



ploché
 

Pod položkou EFFECTS (na horním kolečku režimů) pak najdete několik oblíbených "umělecký" filtrů. Selektivní barvu je nutné nastavit při live view (tam se dá vybrat barva, kterou chcete zachovat).


bez efektu


noční vidění


barevná skica


efekt miniatury


selektivní barva


silueta


high-key

low-key



Optický a digitální zoom


Nikon D7200 není vybaven digitálním zoomem a optický závisí na použitém objektivu. Podíváme se tedy, co umí testovaný 18-105mm VR objektiv.


Nikon D7200 zoom 18mm ohnisko

expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru patří k těm standardním, téměř všechny běžné širokoúhlé objektivy začínají na právě na 18 milimetrech (výjimkou je např. 16-85mm VR). Kresba je průměrná, objektiv není žádný propadák, nicméně nelze ani hovořit o nějak nadprůměrně ostré kresbě.


Nikon D7200 zoom 105mm ohnisko

expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



18-105mm VR objektiv má téměř 6× optický zoom a je tak docela rozumným univerzálem za dobrou cenu. Přiblížení je tak příjemné, kresba je poměrně dobrá. Vlnění linii mají na svědomí atmosférické vlivy, to není chyba objektivu ani fotoaparátu.


Protisvětlo


Nebude chybět ni náročné focení v protisvětle.


Nikon D7200 protisvětlo 1

expoziční čas 1/500 s clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv zde trpěl na světelné odlesky, samotný fotoaparát se ale se scénou popral dobře a snímek je docela rozumně prokreslený. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu. Tam uvidíte chromatickou aberaci objektivu. Dynamický rozsah čipu dovolí prosvětlit stíny, šum přitom zůstane relativně nízký.


Nikon D7200 protisvětlo 2

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Opět vidíte odlesky. Stíny byly ve skutečnosti málo výrazné, a proto není divu, že ani fotografie v nich nemá nějak mnoho kresby. Znovu je k dispozici RAW snímek. Tam se můžete přesvědčit, že samotný senzor zde dokázal zachytit překvapivě dobré množství kresby, nicméně nějaký ten jasový šum už po prosvětlení bohužel nebude chybět.


Nikon D7200 protisvětlo 3

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Na této sérii snímků se podíváme na prosvětlovací technologie fotoaparátu. Začneme standardním snímkem bez jakékoli podpůrné technologie. Dynamický rozsah scény byl extrémní, přesto jsou JPEGy i ve stínech docela rozumné (sice nepříliš ostré, ale ne beznadějně rozpatlané). Pokud se podíváte na snímek v RAWu, uvidíte tam velmi solidní dynamický rozsah. Při velmi výrazném prosvětlení pochopitelně čekejte nějaký ten jasový šum, celkově lze ale chválit.


Nikon D7200 protisvětlo 3 Active D-Lighting

expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



S funkcí Active D-Lighting na minimu téměř nepoznáte rozdíl. Stíny jsou trošičku lépe prosvětleny, ale opravdu minimálně.


Nikon D7200 protisvětlo 3 Active D-Lighting 2

expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Funkce Active D-Lighting ještě nabízí střední, vysokou a nejvyšší sílu efektu. Toto je ta nejvyšší. Expozice byla touo funkcí stažena o 1 EV, což jde vidět na slunci, které vytváří podstatně menší přepal. Na druhou stranu o 1 EV byly díky tomu tmavší i stíny, takže je fotoaparát musel softwarově o 1 EV prosvětlit. Jde to vidět na vyšším šumu v nich. Snímky mají kvůli prosvětlovací funkci menší lokální úpravy kontrastu a jasu, takže jde vidět, že rozhraní jasů a stínů není úplně přirozené (panelové domy jsou blízko střechy tmavší než dole).


Nikon D7200 protisvětlo 3 HDR

expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát nabídne i hardwarové HDR, znovu ve čtyřech silách tohoto efektu. Toto je "normální" verze, tedy druhá nejslabší. Stíny jsou rozumné (bez výraznějšího šumu) a slunce se rovněž nepřepaluje. Pozor na špatné skládání. D7200 sice umí skládat posunuté snímky, ale ne vždy toto složení provede úplně korektně.


Nikon D7200 protisvětlo 3 HDR 2

expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Nejvyšší síla dokáže ještě lépe omezit přepaly a ani krajina na tom není se šumem zle. Tady ale především jde vidět, jaké jsou jasové úpravy a jak nepříjemně jsou střechy panelových domů lokálně ztmaveny, zatímco zbytek domu je prosvětlen.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.