Nikon D7200: přesvědčivé zrcadlo
Otestovali jsme také digitální APS-C zrcadlovku Nikon D7200. Ta nabídne 24MPx CMOS snímač bez AA filtru. Fotoaparát patří do vyšší třídy zrcadlovek, takže tu najdete i stavový displej, možnost ladění AF nebo dvojici slotů pro karty.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Zde se podíváme na otázku rychlosti. K testu byla využita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro, jejíž zapisovací rychlost činí dle našeho testu necelých 73 MB/s.
- První snímek - 0,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy
- Snímek bez namáčknutí Live View - 1,2 až 1,7 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,2 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,2 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,2 sekundy (po cca 13-16 snímcích stoupá na 0,45 sekundy, ukládání cca 7 sekund)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,6 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG CL - 5,5 fps
- Sekvenční snímání 14b RAW CL - 4,85 fps (po 10 snímcích chvilkový zásek, pak ještě 13 snímků při 4,85 fps, poté v průměru 2,35 fps)
- Sekvenční snímání 14b RAW+JPEG CL - 4,85 fps (po 11 snímcích vyprázdní celý buffer, cca 8 sekund, poté zase cca 11 snímků rychle, pak zůstane na 1,7 fps)
- Sekvenční snímání JPEG CH 1,3x - 6,2 fps
- Sekvenční snímání live view - 3,6 fps
Fotoaparát skutečně velmi rychle nabíhá, prodlevy jsou minimální. Buffer by mohl být i trochu větší, postačí na cca 11 RAWů. To je sice zhruba stejně jako u EOS 70D, tam ale docházel brzy jen při RAW+JPEG, zde skončí relativně brzy i při použití RAW. Pro JPEGy je v podstatě nekonečný.
Vyvážení bílé, barvy
K vyvažování bílé nemám vážnějších připomínek, pracovalo docela spolehlivě. Jak už je u zrcadlovek zvykem, manuální vyvážení podle fotografie je poněkud komplikované, protože vyžaduje nejprve vyfotit snímek a pak teprve v menu tento snímek vybrat, aby se dle něj nastavilo vyvážení bílé.
automaticky |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
zářivkové světlo - teplá bílá |
zářivkové světlo - bílá |
zářivkové světlo - studená bílá |
denní bílé světlo |
zářivkové světlo - denní světlo |
zářivkové světlo - rtuťové výbojky |
přímé sluneční světlo |
blesk |
zataženo |
stín |
výběr teploty (2500 K) |
výběr teploty (10000 K) |
manuální nastavení (PRE) |
Následují předvolby Picture Control. U nich lze dále nastavit doostření, zřetelnost, kontrast, jas, sytost a odstín. U monochromatické verze pak místo posledních dvou najdete filtrové efekty a tónování.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
ploché |
Pod položkou EFFECTS (na horním kolečku režimů) pak najdete několik oblíbených "umělecký" filtrů. Selektivní barvu je nutné nastavit při live view (tam se dá vybrat barva, kterou chcete zachovat).
bez efektu |
noční vidění |
barevná skica |
efekt miniatury |
selektivní barva |
silueta |
high-key |
low-key |
Optický a digitální zoom
Nikon D7200 není vybaven digitálním zoomem a optický závisí na použitém objektivu. Podíváme se tedy, co umí testovaný 18-105mm VR objektiv.
Úhel záběru patří k těm standardním, téměř všechny běžné širokoúhlé objektivy začínají na právě na 18 milimetrech (výjimkou je např. 16-85mm VR). Kresba je průměrná, objektiv není žádný propadák, nicméně nelze ani hovořit o nějak nadprůměrně ostré kresbě.
18-105mm VR objektiv má téměř 6× optický zoom a je tak docela rozumným univerzálem za dobrou cenu. Přiblížení je tak příjemné, kresba je poměrně dobrá. Vlnění linii mají na svědomí atmosférické vlivy, to není chyba objektivu ani fotoaparátu.
Protisvětlo
Nebude chybět ni náročné focení v protisvětle.
Objektiv zde trpěl na světelné odlesky, samotný fotoaparát se ale se scénou popral dobře a snímek je docela rozumně prokreslený. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu. Tam uvidíte chromatickou aberaci objektivu. Dynamický rozsah čipu dovolí prosvětlit stíny, šum přitom zůstane relativně nízký.
Opět vidíte odlesky. Stíny byly ve skutečnosti málo výrazné, a proto není divu, že ani fotografie v nich nemá nějak mnoho kresby. Znovu je k dispozici RAW snímek. Tam se můžete přesvědčit, že samotný senzor zde dokázal zachytit překvapivě dobré množství kresby, nicméně nějaký ten jasový šum už po prosvětlení bohužel nebude chybět.
Na této sérii snímků se podíváme na prosvětlovací technologie fotoaparátu. Začneme standardním snímkem bez jakékoli podpůrné technologie. Dynamický rozsah scény byl extrémní, přesto jsou JPEGy i ve stínech docela rozumné (sice nepříliš ostré, ale ne beznadějně rozpatlané). Pokud se podíváte na snímek v RAWu, uvidíte tam velmi solidní dynamický rozsah. Při velmi výrazném prosvětlení pochopitelně čekejte nějaký ten jasový šum, celkově lze ale chválit.
S funkcí Active D-Lighting na minimu téměř nepoznáte rozdíl. Stíny jsou trošičku lépe prosvětleny, ale opravdu minimálně.
Funkce Active D-Lighting ještě nabízí střední, vysokou a nejvyšší sílu efektu. Toto je ta nejvyšší. Expozice byla touo funkcí stažena o 1 EV, což jde vidět na slunci, které vytváří podstatně menší přepal. Na druhou stranu o 1 EV byly díky tomu tmavší i stíny, takže je fotoaparát musel softwarově o 1 EV prosvětlit. Jde to vidět na vyšším šumu v nich. Snímky mají kvůli prosvětlovací funkci menší lokální úpravy kontrastu a jasu, takže jde vidět, že rozhraní jasů a stínů není úplně přirozené (panelové domy jsou blízko střechy tmavší než dole).
Fotoaparát nabídne i hardwarové HDR, znovu ve čtyřech silách tohoto efektu. Toto je "normální" verze, tedy druhá nejslabší. Stíny jsou rozumné (bez výraznějšího šumu) a slunce se rovněž nepřepaluje. Pozor na špatné skládání. D7200 sice umí skládat posunuté snímky, ale ne vždy toto složení provede úplně korektně.
Nejvyšší síla dokáže ještě lépe omezit přepaly a ani krajina na tom není se šumem zle. Tady ale především jde vidět, jaké jsou jasové úpravy a jak nepříjemně jsou střechy panelových domů lokálně ztmaveny, zatímco zbytek domu je prosvětlen.