Nokia Lumia 1020: nejlepší PureView?

20.11.2013, Milan Šurkala, recenze
Třetí generace PureView kombinuje předchozí dvě, tedy bezeztrátový zoom daný velkým senzorem a over-samplingem a optickou stabilizaci. Dnes se podíváme, jak si tato technologie vede ve 41MPx smartphonu Nokia Lumia 1020.
Nokia Lumia 1020 je nástupcem dnes už legendárního fotomobilu Nokia 808 PureView. Proti němu přinesl především modernější technologie jako displej s vyšším rozlišením, výkonnější hardware a především perspektivnější operační systém Windows Phone 8. Diskutabilním krokem ale bylo snížení velikosti senzoru z 1/1,2" na 1/1,5" při zachování rozlišení. Jak se ukázalo, vlastnosti senzoru to nezhoršilo. Odšumování je o něco agresivnější, ale i přesto dokáže spolu s objektivem zajistit spoustu detailů ve střední části obrazu a zejména v 5MPx rozlišení nabídne neuvěřitelně ostré snímky, možná až přeostřené.

Cílem 41MPx snímače a režimu plného rozlišení není, abyste dostali snímky s tak brutálním rozlišením. Slouží spíše jako odrazový můstek pro další práci v případě, že zmenšených 5 MPx nebude z nějakého důvodu vyhovovat. Může to být oprava špatného zazoomování, případně vytvoření snímku v trochu větším rozlišení než je 5 MPx (ačkoli snímky v plném 34 nebo 38MPx rozlišení nevypadají zrovna nejlépe, zmenšením na řekněme na 16 MPx a méně je rozhodně lze označit za kvalitní). Nemluvě o tom, že od počátku příštího roku tu bude i podpora RAWu, takže se zbavíte i silného odšumování v tenkých větvích stromů a na trávě. Mnohem lepší je také barevné podání (s výjimkou snímků s bleskem), tažení k přepalům je ale typické pro svou kategorii. Dost šumu si ale bohužel užijete u videosekvencí, tam zejména interiérové video opravdu hodně zrní.

Nokia Lumia 1020 ocenění TREFA

Ocenění TREFA získává Nokia Lumia 1020
za výborné fotografické výkony ve své třídě. Logo ocenění je ke stažení zde

Trochu zklamáním pro mě byly projevy objektivu. Rohová neostrost docela nepříjemně překvapí, rovněž chromatická aberace dokáže svými výraznými azurovými hranami zkazit náladu. Nový model má díky menšímu senzoru zmenšený fotografický modul a celý smartphonu je tak tenčí a lehčí. Bohužel nepotěší rychlost fotomobilu, náběh je dost dlouhý, ani ostření nepřesvědčí a ukládání snímků si vyžádá docela dlouhý čas. Zavedení optické stabilizace vám umožní fotit ostré snímky i při expozičních časech okolo 1/5 sekundy, aniž byste se museli až přehnaně snažit. Zajímavá je možnost nastavení expozičního času i manuální ostření, které se občas hodí, neboť autofokus není vždy zrovna nejspolehlivější. Absence slotu na microSD karty při tak vysokém rozlišení snímků nepotěší (nemluvě o RAWech, které budou brzy rovněž podporovány)

Přestože tu jsou bezesporu oblasti, které by mohly být o něco lepší (rychlost, kvalita optiky, slot pro kartu), je Nokia Lumia 1020 dnes tím nejlepším ve třídě smartphonů co se focení týče, a proto si zaslouží naše ocenění TREFA. A až počátkem roku 2014 dostane Lumia 1020 podporu RAWu, bude to ještě zajímavější.

Fotomobil je vhodný pro:

1) Focení kvalitních denních i nočních snímků s nadprůměrnými detaily

+ Nadprůměrné detaily (zejména v 5MPx režimu)