Nokia N9: nástupce fotomobilové legendy?

28.11.2011, Milan Šurkala, recenze
Nokia nedávno představila nový fotomobil N9, který nahrazuje starší model N8. Rozlišení bylo sníženo na 8 megapixelů, naopak světelnost byla významně vylepšena na opravdu skvělých F2,2. Zajímavostí je i operační systém Meego.
Nokia N9 nahradila dnes už legendární fotomobil Nokia N8, který si vysloužil obdiv za svůj opravdu obrovský snímací čip. Nová N9 šla trochu jinou cestou. Přinesla mnohem lepší světelnost objektivu, ale velikost čipu šla strmě směrem dolů (ten je plošně méně než poloviční). Celý smartphone tak může být menší a placatější. K dispozici je větší AMOLED displej s vyšším rozlišením, krásně ostrým obrazem a velmi dobrými pozorovacími úhly.

Hardwarová výbava zahrnuje 1GHz jednojádrový procesor, 1 GB RAM, operační systém MeeGo 1.2 a interní paměť o kapacitě 16 GB (k dispozici je i dražší 64GB varianta). Pro uživatele ale zůstává jen necelých 10 GB. MicroSD kartou toto množství bohužel nerozšíříte (není zde žádný slot), nelze vyměnit ani baterii. Celý smartphone je totiž z jednoho kusu, což toto znemožňuje, na druhou stranu je dílenské zpracování skutečně fantastické. Nikde nic nevrže, vše je krásně tuhé.

Dalším méně příjemným překvapením je nutnost používat microSIM karty. Dotykové ovládání většina odborné veřejnosti při představení N9 hodnotila velmi pozitivně, subjektivně mi ale až tak moc nesedlo. Musíte totiž nejprve přijít na přesné grify, kterými se mobil ovládá. Dokud na to nepřijdete, budete často marně matlat po obrazovce ve snaze minimalizovat nebo vypnout aplikaci. Jakmile se to ale naučíte, problémy téměř zmizí. Některé z nabídek však nemají tlačítko "zpět", a protože to hardwarové tu také není, nastávají problémy. Ono tady totiž není ani hardwarové tlačítko spouště, takže z režimu prohlížení snímků nelze vyjet jeho zmáčknutím, ale musíte poklepáním na displej vyvolat nabídky s tímto zpětným tlačítkem (pokud není zobrazeno). Totéž se týká i internetového prohlížeče, kdy se v adresním menu "zpět" někdy objeví, ale někdy také ne. GPS nabíhá docela rychle a patří k přesnějším.

Autofokus je poněkud náladový, za špatného světla je až příliš často neúspěšný. Docela dobře však funguje při HD videu, které je na fotomobil poměrně kvalitní. Optické chyby objektivu jsou poměrně malé, se zkreslením, aberací nebo neostrostí v rozích nebudete mít výraznější problémy. Co však objektiv moc nezvládá, je protisvětlo. Často vytváří odlesky a spolu se snímacím čipem, který trpí na výrazný nedostatek dynamického rozsahu, způsobuje silné přepaly v obloze a světelné závoje přecházející z nich do okolí. Zde si musíte dávat zvýšený pozor na čistotu objektivu. Šmouhy na objektivu problém pochopitelně znatelně zvýrazňují. Vyvážení bílé má tendenci ladit snímky poněkud do žluta (ve dne).

Co se týče kvality obrazu a šumu, je N9 příjemným překvapením, uvážíme-li opravdu vysokou pixelovou čipu. Nokia použila téměř ideální způsob odšumování, kdy výrazně eliminuje barevný šum (s tím ale lehce potlačí barvy) a nechává šum jasový. Snímky jsou tak sice plné jasového šumu, a to i na nejnižší citlivosti, mají ale solidní detaily. Šum navíc budí zdání kresby tam, kde už žádná kresba ani není. Překvapivě použitelné jsou tak snímky nejen na nejnižší citlivost, ale i na citlivosti střední (samozřejmě na třídu fotomobilů).

Ve výsledku ale není Nokia N9 přímým nástupcem modelu N8, který byl z velké části dělán jako fotografický smartphone. U N9 fotografická část znatelně ustoupila do pozadí a Nokia se soustředila na jiné aspekty smartphonu. Otázkou je, jakou budoucnost bude mít operační systém MeeGo, neboť Nokie podle všeho začne ve velkém přecházet na Windows Phone.

+ Výborný AMOLED displej
+ Příznivá charakteristika odšumování
+ Rychlá a přesná GPS