Odlehčená verze Dynaxu nezklamala

16.9.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Do redakčních rukou se nám dostala novinka společnosti Konica Minolta - digitální zrcadlovka s výměnnými objektivy Dynax 5D, která by oproti své předchůdkyni Dynaxu 7D měla více zaujmout "amatérské" fotografy, přestože nabízí také velmi mnoho vyspělých funkcí. Opět disponuje šestimegapixelovým CCD snímačem a zase umí posunovat jemně CCD snímačem v protipohybu k malým otřesům a drobnému chvění, tedy nechybí stabilizace obrazu - tzv. technologie Anti-Shake.
  1. Odlehčená verze Dynaxu nezklamala
  2. Ovládání a další popis
  3. Praktické zkušenosti
  4. Závěr
Při celodenním fotografování jsem vskutku ocenili, že novinka relativně razantně zhubla, i tak ovšem se na takto dlouhý fotografický výlet vyplatí vzít stativ, jelikož hmotnost modelu i se setovým objektivem dohromady pomalu šplhá k jednomu kilogramu. Ovšem redukce váhy není jedinou změnou, kterou prošla pětka na cestě od sedmičky. Přestože zadní strana modelu je prakticky stejná, tak se změnilo několik důležitých ovládacích prvků (viz kapitola Ovládání a další popis). Už nyní můžeme pochválit nově se objevivší tlačítko Fn, kterým se dostanete k celé řadě důležitých funkcí (například režimy zaostřování nebo stupně kontrastu či saturace). Trochu nezvyklé je pouze nastavení hodnot času a clony v manuálním režimu, kdy první hodnotu nastavíte prostým otáčením multifunkčního kolečka umístěného před spouští, zatímco clonu nastavíte pokud při otáčení přidržujete tlačítko +/-. Model se při fotografování jinak dobře drží, snadno se například stlačí palcem tlačítko ISO a ihned ukazováčkem otáčíte zmíněným předním kolečkem a měníte tak citlivost snímače. Druhou ruku budete samozřejmě potřebovat k nastavení teploty bílé na kolečku umístěném v levé horní části - bohužel obě kolečka, jak WB, tak "základní ovládací" se otáčejí jenom velmi ztuha, záměr výrobce je pochopitelný - nechtěl aby došlo k náhodnému přepnutí režimu, ovšem v tomto případě kladou kolečka skutečně až nečekaný odpor.

Rychlostně nás model nezklamal, potvrdil to, na co jsme u digitálních zrcadlovek zvyklí - snímat můžete prakticky ihned po zapnutí fotopřístroje (přibližně za sekundu - možná v tomto parametru je novinka o trochu pomalejší, než byla předcházející 7D). Zpoždění spouště je téměř neměřitelné, a to nejenom s namáčknutím, ale také bez namáčknutí zpoždění prakticky neexistuje. Také ukládání snímků na kartu je bleskové, pouze v maximálním rozlišení a v bezztrátovém formátu RAW "trvá" zápis snímku na kartu přibližně 3,5 sekundy. Potěšila nás rychlost ostření, která se nijak radikálně nesnižovala ani v horších světelných podmínkách, kdy si optika vypomáhala přisvětlovacím paprskem. Kvalita snímků byla výborná, ať jsme se zaměřili na "hledání" šumu (šum jsme vystopovali až od hodnoty 800 ISO) nebo vinětace či chromatické aberace. Pouze jsme pozorovali mírnou soudkovitost při širokoúhlém snímání.

Dynax 5D je tedy vybaven CCD snímačem s 6,1 miliony efektivně využitelných obrazových buněk - proto v Menu najdete tyto tři velikosti snímků: 3008 x 2000, 2256 x 1496 a 1504 x 1000 bodů. Fotografie se zapisují ve formátech JPEG a RAW a k dispozici jsou v prvně jmenovaném formátu tři kompresní stupně: Standard, Fine a Extra fine. Novinka disponuje pokročilým obvodem Advanced LSI a technologií zpracování obrazu Konica Minolta CxProcess III. I nejnáročnější fotograf bude spokojen s rozsahem citlivosti od 100 až do 3200 ISO. Přestože šum je výrazněji přítomen až při hodnotě 800 ISO, tak můžete ještě aktivovat funkci redukce šumu. Zajímavá je funkce Zone Matching, kdy najdete v nabídce hodnot citlivosti ještě dvě hodnoty "Low Key 80" a "High Key 200". V prvním případě nastaví model hodnotu 80 ISO při snímání například ve špatně osvětlených místnostech, bez šumu jsou potom zachyceny především tmavší části snímku, naopak ve druhém případě u velmi jasných a kontrastních části snímků (například při snímání na přímém slunci) budou zobrazeny (při 200 ISO) věrně i bílé a celkově světlejší plochy.

U této zrcadlovky můžete pochopitelně použít kromě setového objektivu AF DT 18-70 mm/3,5 - 5,6 (s nímž jsme testovali) také jiné objektivy (Minolta typ A). Ohnisková vzdálenost použitých objektivů se vzhledem k velikosti snímače násobí 1,5x k vypočítání ohniskové vzdálenosti ekvivalentní 35mm kinofilmu. Devítibodový autofocus (můžete si vybrat ostření pouze na jeden z těchto bodů nebo zaostřit na střed) zaostřuje pomocí pasivního měření kontrastu. Model nabízí hned několik režimů zaostření: jednorázové, průběžné, k dispozici je i volba ostření, kterou vybere automatika modelu a můžete i manuální doostřit.

Opět se u této zrcadlovky setkáte s technologií Anti-Shake, kdy posuv snímače kompenzuje otřesy fotoaparátu a umožňuje fotografovat s expozičními časy o 2 až 3 expoziční stupně delšími. Technologie Anti-Shake rychle reaguje na běžné, pomalé pohyby těla fotoaparátu i rychlejší chvění, vznikající obvykle při fotografování z ruky. Funkci Anti-Shake lze zapnout nebo vypnout samostatným tlačítkem na zadní stěně fotoaparátu. Pojďme se podívat na další funkční vybavení: model nabízí tři barevné prostory Natural (sRGB), Natural Plus (zvyšuje kontrast a zvýrazňuje obrysy) a Adobe RGB. Snímky zpracovává nový obrazový procesor CxProcess III. Měření expozice je vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu, anebo bodové. Kromě všech expozičních režimů (automatika, režimy s prioritou clony a času a manuální nastavení parametrů expozice) je k dispozici i pět přednastavených scén: Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční pohled.

Profesionálně bohaté jsou možnosti při kalibraci teploty bílé: kromě šesti přednastavených hodnot vyvážení bílé (Denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovka, Zářivka a Blesk), manuálního vyvážení teploty bílé a nastavení teploty chromatičnosti nabízí nabízí také více kreativní volnosti v podobě filtrových efektů CC (Color Compensation – Korekce barev) a nastavení teploty chromatičnosti v jemných krocích po 100 K. Rozsah G9 (Zelená) až M9 (Purpurová), umožňuje velmi přesné úpravy vyvážení bílé. Co se týká sekvenčních režimů, tak Dynax 5D umožňuje zachytit až deset snímků za sebou (ve formátu JPEG) rychlostí přibližně tří snímků za sekundu (v RAWu pak jenom sérii pět snímků).

Jelikož na horní straně modelu byste marně hledali klasický malý stavový displej, tak je jedině dobře, že na zadní straně opět najdete 2,5-palcovou obrazovku. Zajímavější je ovšem možnost automatického vypínání při přiblížení oka k hledáčku a také automatické otáčení obrazu na výšku nebo na šířku, podle toho, jak právě pracujete s fotopřístrojem. Trochu kaňkou na kráse je nepochopitelně pomalé rozhraní USB 1.1.

Pořízení prvního snímku1 s
Snímek s namáčknutím spouštěneměřitelné (prakticky bez zpoždění)
Snímek bez namáčknutí <0,2 s