Olympus E-5: profík do nepohody
Dnes jsme si pro vás připravili recenzi výjimečného produktu v podobě vlajkové lodi Olympusu, zrcadlovky E-5. Vyzkoušeli jsme ji s profesionálním objektivem Zuiko Digital 14-54 mm F2,8-3,5. Pojďme zjistit, co vše tato zrcadlovka dokáže.
Kapitoly článku:
- Olympus E-5: profík do nepohody
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
O zpracování obrazu se stará nejnovější procesor TruePic V+. Ten slibuje vysokou rychlost i kvalitní práci s obrazem. Pro test byla použita SDHC karta SanDisk Extreme Class 10 s přenosovou rychlostí 30 MB/s, patrně nejrychlejší karta svého typu na trhu. S Compact Flash kartami jsem fotoaparát netestoval.
- První snímek - 1,5 sekundy (Náběh je na zrcadlovku trochu pomalejší, ale určitě nezdržuje.)
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy (Přiměřená rychlost ostření, pokud je předostřeno z předchozího záběru, s přehledem se vejdete do 0,1 sekundy.)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,55 sekundy (Na nejdelším ohnisku trvá zaostření na zrcadlovku trošku déle, pokud je ale zhruba předostřeno, znovu není problém se vejít do 0,1 sekundy.)
- Snímek bez namáčknutí Live View - 1,3 sekundy (V Live View režimu se používá ostření na bázi detekce kontrastu, které je podstatně pomalejší, nicméně mezi zrcadlovkami patří k těm nejrychlejším a je bez větších problémů použitelné.)
- Snímek s namáčknutím - Bez prodlevy
- Čas snímek-snímek JPEG - 0,7 sekundy (Průměrný čas, určitě by mohl být i o něco kratší.)
- Čas snímek-snímek JPEG+RAW - 0,75 sekundy (Později stoupá na stále přijatelných 1,25 sekundy.)
- Čas snímek-snímek s bleskem - 0,7 sekundy (Nabíjení blesku je neuvěřitelně rychlé a není zde žádný rozdíl v rychlosti při snímání s ním nebo bez něj.)
- Sekvenční snímání JPEG (1/2/3/4 fps) - 1,0 fps / 2,0 fps / 3,1 fps / 4,0 fps (Při snímání do JPEGu se skutečné výsledky v podstatě neliší od údajů výrobce, karta stíhá bez problémů zapisovat.)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG 1fps - 1,0 fps (Buffer nikdy nedojde.)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG 2fps - 2,0 fps (Po 12 snímcích se rychlost sníží na 0,85 fps.)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG 3fps - 3,1 fps (Po 9 snímcích klesne na 0,8 fps.)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG 4fps - 3,55 fps (Po 9 snímcích klesne na 0,95 fps.)
- Sekvenční snímání H JPEG - 4,85 fps
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 5,0 fps (Po 8 snímcích klesne na 1,0 fps.)
Fotoaparát se tedy ukázal být dostatečně rychlým, i když spousta zrcadlovek je na tom ještě o něco lépe. Pocit, že fotoaparát zdržuje, s dostatečně rychlou kartou mít nebudete.
Vyvážení bílé, barvy
Pro vyvažování bílé má Olympus E-5 speciální senzor. I přesto nemohu říci, že by tato funkce pracovala nějak zázračně dobře. S vyvažováním bílé sice v zásadě vážnější problémy nejsou, ale není problém najít snímky, které by na tom mohly být s vyvážením o něco lépe. Výhodou je, že uživatel má čtyři pozice, kam si může uložit své vyvážení bílé, ručně lze pak nastavit teplotu od 2000 K do 14000 K. K dispozici je také bracketing vyvážení bílé a možnost každé přednastavené vyvážení ještě uživatelsky doladit.
auto |
slunečno |
stíny |
zamračeno |
žárovka |
zářivka |
podvodní |
blesk |
manuální |
2000 K |
14000 K |
Vedle nastavení vyvážení bílé je k dispozici i obrovské množství barevných režimů.
i-Enhance |
vivid |
natural |
muted |
portrait |
monotone |
art 1 (pop-art) |
art 2 (jemná kresba) |
art 3 (bledé a světlé barvy) |
art 4 (jemné světlo) |
art 5 (zrnitý film) |
art 6 (camera obscura) |
art 7 (diorama) |
art 8 (cross proces) |
art 9 (jemná sépiová) |
art 10 (dramatický tón) |
Velmi zajímavě vypadá režim zrnitý film a na některých snímcích i dramatický tón, který ale bohužel často vypadá jako pořádně přemrštěné HDR. Velké množství úprav skýtá i černobílý režim s barevnými laděními a různobarevnými filtry.
černobílý |
černobílý (žlutý filtr) |
černobílý (oranžový filtr) |
černobílý (červený filtr) |
černobílý (zelený filtr) |
černobílý (sépiová) |
černobílý (modrá) |
černobílý (fialová) |
černobílý (zelená) |
Samozřejmě nesmí chybět nastavení ostrosti, kontrastu a saturace.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Vyšší ostrost si sice můžete dovolit, nicméně pozor na silnější efekty kolem některých hran. Proto bych doporučoval maximálně o jeden bodík nahoru.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Mezi jednotlivými nastaveními kontrastu nejsou moc rozdíly.
Optický a digitální zoom
Objektiv nabízí téměř 4× optický zoom. To sice není mnoho, ale stále je to více než u běžných 14-42mm nebo 18-55mm objektivů.
Úhel záběru je dostatečně široký, míra detailů velmi dobrá. Příjemně potěší solidní ostrost až do rohů, zklame jen trocha aberace.
Míra přiblížení je na zrcadlovku rozumná. Díky sněhu jen velmi těžko můžeme zhodnotit kresbu objektivu, snad jen horní levý roh ukazuje mírnou neostrost, ale i to je stále nadprůměrný výsledek.
Opět vidíte rozumně široký úhel záběru daný 28mm ohniskem. Ostrost je nadprůměrná (i v rozích), bohužel zde najdete chromatickou aberaci, především na dvou postavách vlevo na zastávce.
4× optický zoom scénu trochu přiblížil. Při citlivosti ISO 320 si můžete ve stínech všimnout trochu výraznějšího jasového šumu. U této fotografie je i rohová ostrost velmi slušná.
Protisvětlo
Počasí testování opravdu nepřálo a za celou dobu v podstatě nevysvitlo slunce. Proto jsem pro test odlesků v nouzi využil interiérovou lampu.
Objektiv na odlesky trochu trpí, lze si jej všimnout vlevo dole. Sami vidíte, že citlivost ISO 1250 je nad síly 4/3" čipu, snímek je ve stínech výrazně zašuměný.