Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus E-5: profík do nepohody

22.12.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes jsme si pro vás připravili recenzi výjimečného produktu v podobě vlajkové lodi Olympusu, zrcadlovky E-5. Vyzkoušeli jsme ji s profesionálním objektivem Zuiko Digital 14-54 mm F2,8-3,5. Pojďme zjistit, co vše tato zrcadlovka dokáže.

Měření rychlosti


O zpracování obrazu se stará nejnovější procesor TruePic V+. Ten slibuje vysokou rychlost i kvalitní práci s obrazem. Pro test byla použita SDHC karta SanDisk Extreme Class 10 s přenosovou rychlostí 30 MB/s, patrně nejrychlejší karta svého typu na trhu. S Compact Flash kartami jsem fotoaparát netestoval.
  • První snímek - 1,5 sekundy (Náběh je na zrcadlovku trochu pomalejší, ale určitě nezdržuje.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy (Přiměřená rychlost ostření, pokud je předostřeno z předchozího záběru, s přehledem se vejdete do 0,1 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,55 sekundy (Na nejdelším ohnisku trvá zaostření na zrcadlovku trošku déle, pokud je ale zhruba předostřeno, znovu není problém se vejít do 0,1 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí Live View - 1,3 sekundy (V Live View režimu se používá ostření na bázi detekce kontrastu, které je podstatně pomalejší, nicméně mezi zrcadlovkami patří k těm nejrychlejším a je bez větších problémů použitelné.)
  • Snímek s namáčknutím - Bez prodlevy
  • Čas snímek-snímek JPEG - 0,7 sekundy (Průměrný čas, určitě by mohl být i o něco kratší.)
  • Čas snímek-snímek JPEG+RAW - 0,75 sekundy (Později stoupá na stále přijatelných 1,25 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 0,7 sekundy (Nabíjení blesku je neuvěřitelně rychlé a není zde žádný rozdíl v rychlosti při snímání s ním nebo bez něj.)
  • Sekvenční snímání JPEG (1/2/3/4 fps) - 1,0 fps / 2,0 fps / 3,1 fps / 4,0 fps (Při snímání do JPEGu se skutečné výsledky v podstatě neliší od údajů výrobce, karta stíhá bez problémů zapisovat.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG 1fps - 1,0 fps (Buffer nikdy nedojde.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG 2fps - 2,0 fps (Po 12 snímcích se rychlost sníží na 0,85 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG 3fps - 3,1 fps (Po 9 snímcích klesne na 0,8 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG 4fps - 3,55 fps (Po 9 snímcích klesne na 0,95 fps.)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 4,85 fps
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 5,0 fps (Po 8 snímcích klesne na 1,0 fps.)

Fotoaparát se tedy ukázal být dostatečně rychlým, i když spousta zrcadlovek je na tom ještě o něco lépe. Pocit, že fotoaparát zdržuje, s dostatečně rychlou kartou mít nebudete.


Vyvážení bílé, barvy


Pro vyvažování bílé má Olympus E-5 speciální senzor. I přesto nemohu říci, že by tato funkce pracovala nějak zázračně dobře. S vyvažováním bílé sice v zásadě vážnější problémy nejsou, ale není problém najít snímky, které by na tom mohly být s vyvážením o něco lépe. Výhodou je, že uživatel má čtyři pozice, kam si může uložit své vyvážení bílé, ručně lze pak nastavit teplotu od 2000 K do 14000 K. K dispozici je také bracketing vyvážení bílé a možnost každé přednastavené vyvážení ještě uživatelsky doladit.


auto



slunečno

stíny



zamračeno

žárovka



zářivka

podvodní



blesk

manuální



2000 K

14000 K
 

Vedle nastavení vyvážení bílé je k dispozici i obrovské množství barevných režimů.


i-Enhance



vivid

natural



muted

portrait



monotone

art 1 (pop-art)



art 2 (jemná kresba)

art 3 (bledé a světlé barvy)



art 4 (jemné světlo)

art 5 (zrnitý film)



art 6 (camera obscura)

art 7 (diorama)



art 8 (cross proces)

art 9 (jemná sépiová)

art 10 (dramatický tón)

Velmi zajímavě vypadá režim zrnitý film a na některých snímcích i dramatický tón, který ale bohužel často vypadá jako pořádně přemrštěné HDR. Velké množství úprav skýtá i černobílý režim s barevnými laděními a různobarevnými filtry.


černobílý



černobílý (žlutý filtr)

černobílý (oranžový filtr)



černobílý (červený filtr)

černobílý (zelený filtr)



černobílý (sépiová)

černobílý (modrá)



černobílý (fialová)

černobílý (zelená)
 

Samozřejmě nesmí chybět nastavení ostrosti, kontrastu a saturace.


ostrost -2



ostrost +0

ostrost +2
 

Vyšší ostrost si sice můžete dovolit, nicméně pozor na silnější efekty kolem některých hran. Proto bych doporučoval maximálně o jeden bodík nahoru.


kontrast -2



kontrast +0

kontrast +2
 

Mezi jednotlivými nastaveními kontrastu nejsou moc rozdíly.


Optický a digitální zoom


Objektiv nabízí téměř 4× optický zoom. To sice není mnoho, ale stále je to více než u běžných 14-42mm nebo 18-55mm objektivů.


expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Úhel záběru je dostatečně široký, míra detailů velmi dobrá. Příjemně potěší solidní ostrost až do rohů, zklame jen trocha aberace.


expoziční čas 1/125 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 54 (108) mm, klikněte pro zvětšení


Míra přiblížení je na zrcadlovku rozumná. Díky sněhu jen velmi těžko můžeme zhodnotit kresbu objektivu, snad jen horní levý roh ukazuje mírnou neostrost, ale i to je stále nadprůměrný výsledek.


expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Opět vidíte rozumně široký úhel záběru daný 28mm ohniskem. Ostrost je nadprůměrná (i v rozích), bohužel zde najdete chromatickou aberaci, především na dvou postavách vlevo na zastávce.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 320, ohnisko 54 (108) mm, klikněte pro zvětšení


4× optický zoom scénu trochu přiblížil. Při citlivosti ISO 320 si můžete ve stínech všimnout trochu výraznějšího jasového šumu. U této fotografie je i rohová ostrost velmi slušná.


Protisvětlo


Počasí testování opravdu nepřálo a za celou dobu v podstatě nevysvitlo slunce. Proto jsem pro test odlesků v nouzi využil interiérovou lampu.


expoziční čas 1/40 s, clona F11, citlivost ISO 1250, ohnisko 33 (66) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv na odlesky trochu trpí, lze si jej všimnout vlevo dole. Sami vidíte, že citlivost ISO 1250 je nad síly 4/3" čipu, snímek je ve stínech výrazně zašuměný.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.