Olympus mju Tough 6000 vs. 8000: 10 proti 12
Vyzkoušeli jsme nové outdoorové kompakty Olympus mju Tough 6000 a mju Tough 8000, které se kromě lehce odlišeného těla liší zejména odlišným počtem megapixelů. O kolik je 12 megapixelů lepších než 10? A je vyšší rozlišení pro kvalitu fotografií vůbec výhra?
Kapitoly článku:
- Olympus mju Tough 6000 vs. 8000: 10 proti 12
- Expoziční režimy a ostření
- Výbava a nastavení
- Fotografické testy
- Fotografické testy 2
- Fotografické testy 3
- Galerie ilustračních snímků - mju Tough 6000
- Galerie ilustračních snímků - mju Tough 8000
- Závěr
Nyní se podívejme ještě na několik snímků pořízených 10megapixelovým fotoaparátem Olympus mju Tough 6000.
Zde se fotoaparát předvedl v dobrém světle. Fotografie sice není dokonalá, ale i přes měkčí kresbu má vcelku solidní detaily, chromatickou aberaci zde také nenaleznete a barevný šum lze nalézt jen na vodní hladině vlevo dole.
Když jsem fotil tuto fotografii, zkoušel jsem, zda má fotoaparát přicloňování řešeno ND filtrem jako spousta kompaktů nebo klasickou irisovou clonou. Vypadá to na druhou možnost, protože změna clony (vynucená nejvyšší ISO citlivostí, čímž jsem automatiku donutil zkrátit čas a přiclonit) opravdu mění hloubku ostrosti. Makro režim se zde projevil velmi dobře, i na ohnisko 91 centimetrů jsem mohl být docela blízko, mrzutý je jen barevný šum na rozmazaném pozadí. Při citlivosti ISO 50 je ho tam docela dost. V odšumovacím softwaru jej odstraníte bez sebemenších problémů.
Pro focení podvodních snímků výrazně doporučuji zapnout k tomu určený scénický režim, jinak se dočkáte poněkud zvláštně barevných fotografií. Toto je snímek zhruba v 10cm potůčku, fotoaparát neměl problém rozumně zaostřit (fotil jsem naslepo), opět vadí jen barevné fleky.
K tomuto snímku nelze mít vážnějších námitek, snad jen mohl být trochu tmavší a kontrastnější.
Supermakro fotoaparátu opravdu jde. Občas je sice problém ostřit na kratší vzdálenosti (někdy to jde od 2 cm, někdy jich nestačí ani 10), ale výsledky jsou pěkné. Se supermakrem si můžete opravdu hodně vyhrát, výhodou je také to, že fotoaparát v tomto režimu nastavuje mírně delší ohnisko 36 mm, díky čemuž dosáhnete trošku většího přiblížení, a tedy i zvětšení.
Poněkud nepříznivé světlo přepaluje oblohu a výjimečně se objevuje i trochu chromatické aberace. Snímek není příliš ostrý, s největší pravděpodobností zde zazlobila stabilizace (v některý případech snímky bohužel rozmazává). Na snímku je poměrně dost barevného šumu, který se často objevuje ve stínech. Zde je vlastně velká část fotografie v protisvětlu, tedy ve stínu.
Jedna fotografie večer s bleskem při žárovkovém osvětlení. Na blesk si dávejte trochu pozor, je sice slabý, ale někdy dokáže pozlobit a scénu poněkud přesvítit. Šum je zde především barevného typu a trochu se objevuje i chromatická aberace.
Další snímek supermakra. Focení takových fotografií s přístrojem mju Tough 6000 není velký problém. Opět zamrzí jen trochu šumu, který při větších úpravách snímku v počítači dokáže hodně vylézt ven, takže doporučuji trošku odšumět barevnou složku šumu a bude po problému.
Silné slunce způsobilo přepálení oblohy. Zde by možná trochu pomohla technologie Shadow Adjustment Technology.
Zde přišel výjimečně vhod objektiv umístěný do rohu fotoaparátu. Mohl jsem jít o něco blíže, aniž bych si stínil. Lze si všimnout silně klesající ostrost v rozích obrazu.
Poslední fotka je opět věnovaná supermakru. S ním se dá opravdu dost vyblbnout. Lze si všimnout, že i takový kompakt nabídne trochu rozostřené pozadí.