Recenze Objektivy Zoom Olympus

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Novější fotoaparáty Olympus PEN a OM-D mohou být vybaveny odolným objektivem M.Zuiko Digital 12-50 mm. V recenzi se podíváme na jeho optické kvality, projevy optického zoomu i schopnosti makra, které mají být dosti dobré.

Reklama

Sférické zkreslení


Jak už je dnes zvykem, fotoaparáty korigují zkreslení objektivů nejen v JPEGu, ale ukládají tuto informaci i do RAWu. Ve většině konvertorů se tak k nekorigovaným výsledkům ani nedostanete. Na to lze použít třeba RawTherapee, který ukáže opravdu masivní sférické zkreslení na 12mm ohniskové vzdálenosti (+7,1% !). Po korekci se to dostane na +2,5 %, což je stále docela viditelné zkreslení. U nejdelší ohniskové vzdálenosti je to středně výrazné poduškovité zkreslení (-0,9 %), po korekci jsou ale linie naprosto rovné (+0,0 %).

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko (s korekcí)


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko (s korekcí)

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko (bez korekce)

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko (bez korekce)

Vinětace


Tmavé rohy jsou docela problém u nejširšího úhlu záběru. 1,2 EV je už vidět, navíc změna je poměrně náhlá. Přiclonění situaci o něco zlepší (především se vinětace nestane tak náhlou). Na delších ohniskových vzdálenostech tato vada rychle klesá a se změnou clony se v podstatě nemění.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12 (24)mm ohnisko, clona F3,5


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12 (24)mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12 (24)mm ohnisko, clona F16



Na nejkratší ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace viditelná a s přicloněním se nijak znatelně nezlepšuje. E-M5 v JPEGu aberaci nepotlačuje.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20 (40)mm ohnisko, clona F4,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20 (40)mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20 (40)mm ohnisko, clona F16



U 20mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace o něco slabší, ale stále viditelná.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


36 (72)mm ohnisko, clona F5,7


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


36 (72)mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


36 (72)mm ohnisko, clona F16



U 36mm ohniskové vzdálenosti se situace značně zlepšuje, pouze při nižších clonách mají větve lehce namodralý nádech, s přicloněním ale rychle mizí.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50 (100)mm ohnisko, clona F6,3


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50 (100)mm ohnisko, clona F11



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti vznikají spíše duchové. Přiclonění pochopitelně vše lépe proostřuje a snímky jsou pak bez duchů i aberace.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama