Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus OM-D E-M1 Mark II: krátké seznámení

19.2.2019, Milan Šurkala, recenze
V rámci Olympus Tour jsme měli možnost na hodinku vyzkoušet CSC fotoaparát Olympus OM-D E-M1 Mark II a světelný zoomovací objektiv M-Zuiko Digital 12-40mm F2.8. Jakpak se s touto dvojicí fotí?
I v tomto kratičkém testu se nezapomeneme podívat na kvalitu obrazu při různých citlivostech. Vyfotil jsem jednu scénu na dostupné citlivosti v JPEGu i RAWu. Ty pak byly převedeny přes Camera Raw se stáhnutým odšumováním na minimum.

 
ISO 64 (JPEG)
 

ISO 64 (konverze z RAWu)
 
Při nejnižší rozšířené citlivosti ISO 64 se pochopitelně nevyskytuje v podstatě žádný šum, vše je v pořádku.

 
ISO 200 (JPEG)
 

ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Základní citlivostí senzoru je nicméně ISO 200. Obraz je čistý a bez šumu, což platí pro RAW i z něho odvozený JPEG.

 
ISO 400 (JPEG)
 

ISO 400 (konverze z RAWu)
 
Ani s citlivostí ISO 400 nejsou žádné problémy, na to má 4/3" snímač výkonu více než dost.

 
ISO 800 (JPEG)
 

ISO800 (konverze z RAWu)
 
ISO 800 už začíná v RAWu přidávat trochu jasového šumu. JPEGy se začínají v méně výrazných oblastech trochu třepit, stále jde ale o velmi dobrou obrazovou kvalitu.

 
ISO 1600 (JPEG)
 

ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
ISO 1600 zlehka přidává i barevný šum. JPEGy začínají být trochu vyhlazené, stále jde o slušně použitelnou citlivost, proti které nelze moc namítat.

 
ISO 3200 (JPEG)
 

ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se k citlivosti ISO 3200 a tady už jde vidět silnější šum v RAW formátu. Zpracování JPEGů je solidní, na snímek se dá stále koukat i přesto, že vidíme vyhlazování a třepení obrazu v některých detailech.

 
ISO 6400 (JPEG)
 

ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se pomalu na konečnou. Zde je už v RAWu hodně šumu, a to i toho barevného. JPEG jej ale velmi dobře potlačuje a co musím ocenit, je i to, že stále docela zachovává i ty správné barvy (ztráta saturace barev není nějak přehnaná).

 
ISO 12800 (JPEG)
 

ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
ISO 12800 je už ale nad síly senzoru. Barevného šumu je v RAWu opravdu moc a odšumováním se už rozmyjí detaily a tentokrát už i barvy.

 
ISO 25600 (JPEG)
 

ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je v RAWu plná barevného šumu. Naopak JPEG je roztřepený, detaily nesouvislé a barvy opět mizí o trochu více.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.