Olympus OM-D E-M10 Mark II: podařené retro
CSC fotoaparáty od Olympusu jsou hodně populární a my se dnes podíváme na OM-D E-M10 Mark II. Ten je nejlevnějším zástupcem řady OM-D, to ale nijak zvlášť neprojevilo na jeho schopnostech. Vyzkoušeli jsme i vylepšené videosekvence.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, Wi-Fi
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 14-42mm F3.5-5.6
- Galerie ilustračních snímků - 45mm F1.8
- Závěr
Olympus OM-D E-M10 Mark II má tradiční 4/3" MOS snímač s rozlišením 17,2 megapixelů, z něhož se efektivně využívá 16,1 MPx. Následující snímky jsou výřezy z JPEGu s nejnižší možnou mírou odšumování a RAWy zkonvertované přes Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO LOW (ISO 100, JPEG)
ISO LOW (ISO 100, konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO LOW odpovídá citlivosti ISO 100, ale je to rozšířená citlivost, tedy vlastně ISO 200 s expozicí odpovídající ISO 100 a následně o toto 1 EV staženou zpět. Šumu je naprosté minimum.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 je tedy základní hardwarová citlivost snímače. Obraz je pěkný s velmi malým množstvím šumu.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 je nadále téměř bezproblémové, v RAWu je jen mírný jasový šum.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 800 se už šum začíná projevovat. RAW ukazuje ještě přijatelný jasový šum, JPEGy se začínají trochu hrudkovat.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 má už v RAWu docela dost jasového šumu a najdete tu i barevný. Hrudky jsou v JPEGu výraznější, ale stále je to použitelné.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 3200 znatelně navyšuje barevný šum. V menších rozlišeních se s tím ještě dá něco dělat, ale toto je v podstatě horní použitelná citlivost s tím, že z toho už nebude nic nadprůměrně kvalitního. Spíše taková nouzovka.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
S navýšením citlivosti na ISO 6400 šum dále roste, RAWy už hrají všemi barvami. V JPEG snímcích ještě pořád zhruba vidíte, co bylo foceno, ale pro vážnou práci to opravdu nestačí.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Dostáváme se už hodně vysoko na ISO 12800. Zde jde v podstatě o zbytečnou citlivost, kvalita obrazu je opravdu velmi špatná.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 už téměř nemá smysl ani komentovat, toto opravdu nenajde žádné rozumné využití. Pojďme se ale raději podívat na snímky konvertované na standardizované rozlišení 12 megapixelů pro možnost vzájemného porovnání mezi recenzemi.
výřezy z JPEGů konvertovaných do 12 MPx
Zmenšením rozlišení na 12 megapixelů se trochu zlepšila per-pixel kvalita snímku (zde zkoumáme, jak budou snímky vypadat při prezentaci na nějakém předem daném formátu). Do ISO 800 včetně je kvalita solidní, ISO 1600 je už horší, ale použitelné a s přimhouřením očí se bude dát použít i ISO 3200.
výřezy z RAWů konvertovaných do 12 MPx
Podobně je to i v RAWech. ISO 800 vypadá ještě velmi dobře, ISO 1600 se začíná výrazněji horšit, ISO 3200 je nejvyšší rozumně použitelná citlivost. Fotoaparát umožňuje nastavit různé úrovně odšumování od vypnuto, přes nízké, standard až po vysoké.
ISO 800, vypnuto
ISO 800, nízký
ISO 800, standard
ISO 800, vysoký
Vysoká úroveň filtru způsobuje to, co nám vadí u mnoha nových fotoaparátů. Šum sice nulový, ale také vše dost rozpatlané. Osobně bych doporučoval dvě nejnižší možnosti, které sice mají více šumu, ale také detaily a vypadají celkově přirozeněji. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů.
výřezy z 16MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Do citlivosti ISO 800 včetně jsou výsledky velmi dobré a docela hezky vypadá i ISO 1600. Citlivost ISO 3200 už šumí více a detaily se začínají trochu ztrácet, přesto je ale překvapivé, co 4/3" snímač a zpracování obrazu dokáže. ISO 6400 se už hrudkuje a rozmývá.
výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Zde jsem konvertoval snímky do 12MPx rozlišení (pro možnost porovnání praktických výstupů mezi recenzemi). Opět je vidět, že do ISO 800 jste bez problémů, ISO 1600 nevypadá vůbec špatně a překvapivě použitelné je i ISO 3200. ISO 6400 je už docela dost, ale nouzově se to ještě dá. Totéž posoudíme na snímcích bílého papíru.
výřezy z 16MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Je dobře vidět, že barevné odšumování je hodně účinné a v podstatě ani při ISO 25600 není vidět nějaké výraznější barevné fleky. Barevný šum v RAWu je překvapivě malý, více začíná být vidět při ISO 3200.