Olympus OM-D E-M10 Mark II: podařené retro
CSC fotoaparáty od Olympusu jsou hodně populární a my se dnes podíváme na OM-D E-M10 Mark II. Ten je nejlevnějším zástupcem řady OM-D, to ale nijak zvlášť neprojevilo na jeho schopnostech. Vyzkoušeli jsme i vylepšené videosekvence.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, Wi-Fi
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 14-42mm F3.5-5.6
- Galerie ilustračních snímků - 45mm F1.8
- Závěr
Měření rychlosti
Olympus OM-D E-M10 Mark II podporuje dokonce UHS-II karty, v testu jsem nicméně používal jednu z nejrychlejších UHS-I karet, SanDisk Extreme Pro SDHC, které jsme v testu naměřili zapisovací rychlost téměř 80 MB/s.
- První snímek - 2,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 až 0,25 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 až 0,35 sekundy
- Odezva na spoušť - 0,1 sekundy
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 až 0,55 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 až 0,55 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 až 0,55 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,5 sekundy
- Sekvenční snímání L mechanická závěrka JPEG - 4,65 fps
- Sekvenční snímání L mechanická závěrka RAW - 4,65 fps (po 20 snímcích klesá na 2,9 fps)
- Sekvenční snímání L mechanická závěrka RAW+JPEG - 4,55 fps (po 17 snímcích klesá na 2,25 fps, ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání H mechanická závěrka JPEG - 7,8 fps (po 13 snímcích klesá na 3,85 fps)
- Sekvenční snímání H mechanická závěrka RAW - 7,85 fps (po 12 snímcích klesá na 2,65 fps, ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání H mechanická závěrka RAW+JPEG - 7,9 fps (po 10 snímcích klesá na 2,05 fps, ukládání 5 sekund)
- Sekvenční snímání L elektronická závěrka JPEG - 5,65 fps
- Sekvenční snímání L elektronická závěrka RAW - 4,9 fps (po 19 snímcích klesá na 2,65 fps, ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání L elektronická závěrka RAW+JPEG - 5,05 fps (po 15 snímcích klesá na 2,15 fps, skládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání H elektronická závěrka JPEG - 8,05 fps
- Sekvenční snímání H elektronická závěrka RAW - 7,4 fps (po 14 snímcích klesá na 2,85 fps, ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání H elektronická závěrka RAW+JPEG - 7,85 fps (po 11 snímcích klesá na 2,25 fps, ukládání 6 sekund)
Fotoaparát má trochu delší náběh, odezvy některých menu nabídek by mohly být rychlejší. U Olympusu jsem zvyklý na trochu svižnější práci. Ostření je velmi rychlé a prodlevy mezi snímky jsou příjemně krátké. Když vychytáte správný moment, dosáhnete na 0,3 sekundy, když ne, je prodleva 0,55 sekundy. Sekvenční snímání je velmi rychlé, buffer je přiměřeně velký. S elektronickou závěrkou se fotoaparát v menu slibuje až 11 fps, ale podařilo se mi dosáhnout maximálně zhruba 8 fps. V manuálu jsem se nedozvěděl, jaké jsou předpoklady pro dosažení této rychlosti. Nicméně i 8 fps je velmi slušné číslo.
Vyvážení bílé, barvy
Se systémem vyvažování bílé barvy není u Olympusu OM-D E-M10 Mark II obvykle žádný problém. Málokdy jsem měl pocit, že bych barvy potřeboval nějak znatelněji změnit.
automatické |
slunečno |
stíny |
zamračeno |
žárovka |
zářivka |
podvodní |
blesk |
uživatelské měření (vyfoť WB) |
2000 K |
14000 K |
Nechybí ani úprava barevného ladění snímků a různé efekty. Najdete je v jednom menu.
i-Enhance |
vivid |
natural |
pastelové |
portrait |
monotónní |
e-Portrét |
úpravy barev |
pop-art |
jemná kresba |
bledé &světlé barvy |
jemné světlo |
zrnitý film |
camera obscura |
diorama |
cross process |
jemná sépiová |
dramatický tón |
komiks |
akvarel |
retro |
částečná barva |
Optický a digitální zoom
Podíváme se nejen na 3× optický zoom použitého setového objektivu, ale také na 2× digitální zoom.
Ukazuje se rozumný prostředek, ale zbytek obrazu je nepříliš výrazný. Rohy tedy nejsou proti zbytku obrazu nějak výrazněji rozmazané, ale většina plochy prostě "neřeže".
Maximální zoom je na tom výrazně lépe, ten dává celoplošně velmi pěkné detaily. Vidíte, že 3× optický zoom nenabídne přehnanou univerzálnost.
expoziční čas 1/1250 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát nabídne i 2× digitální zoom, což je vlastně 4MPx výřez ze snímku interpolovaný na 16 MPx. Jak je vidět, pixelová kvalita utrpěla. Chcete-li digitálně zoomovat, spíše vám doporučím zoom nepoužívat a řezat až na počítači. Kvalita bude podobná a můžete se přesněji rozhodnout, jak moc chcete přiblížit.
Protisvětlo
Nebudou chybět ani náročné snímky v protisvětle.
Objektiv vytvořil jeden odlesk, ten se ale většinou bude dát někam uklidit a zaretušovat. Snímek je poněkud tmavší, ale i ve stínech je rozumně prokreslený. S odšumováním na minimu se sice trochu hrudkuje, ale zachovává detaily a nerozpatlává se. K dispozici je i snímek v RAW formátu. Tam můžete stíny docela pěkně prosvětlit, ale přeci jen budete muset počítat se šumem, který zvýrazníte.
Fotoaparát má několik HDR režimů. Toto je HDR1, který vznikne automatickým sloučením 4 snímků. HDR má tendenci podexponovávat, takže se nebojte použít jemnou kladnou korekci, aby ty snímky vůbec k něčemu byly. Jasově je snímek více srovnaný, nejsou tak velké rozdíly mezi jasy a stíny. Počítejte ale s tím, že barvy jsou obvykle poněkud mdlé. Ve stínech je kresba trochu méně ostrá, ale také s nižším šumem.
Režim HDR2 je schopen pobrat ještě větší dynamický rozsah, snímky jsou ale ještě o to více bez života. Místy už také působí více rozpitým dojmem. Zajímavostí je to, že ke snímku dostanete RAW. Fotoaparát dále nabídne možnost HDR bracketingu, kdy pořídí 3, 5 nebo 7 snímků s rozdíly 2 EV, případně 3 nebo 5 snímků s rozdíly až 3 EV. HDR si pak můžete poskládat sami.
Tato scéna měla vcelku velký dynamický rozsah a čekal jsem, že s ní bude mít fotoaparát větší problémy. Nakonec to i bez pomocných technologií dopadlo znatelně lépe, než jsem při focení očekával. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
S HDR1 režimem je obloha více modrá a takřka srovnává jas s budovou. Snímek už pak působí trochu ploše. U HDR režimů obecně je také problém s černou. Tam totiž někdy vzniká nepříjemný šum, kdy některé plochy jsou prosvětlené, ale několik hrudek pixelů jako by se to netýkalo a jsou znatelně tmavší než ostatní. Vidět je to pod okapem.
Objektiv potěšil velmi dobrou celoplošnou kresbou, chromatická aberace je velmi nízká a je tu vidět i vcelku nerozmazaná kresba na kmenu stromu. K dispozici je RAW. Tam uvidíte solidní dynamický rozsah čipu.
HDR opět výrazně srovnalo jasy, snímek je ale trochu mdlý a slušel by mu větší detailkontrast. Na stromě si krásně lze všimnout to, o čem jsem mluvil před chvílí. Spousta ploch je prosvětlených, ale na některé jako by se nedostalo a na kmenu stromu jde vedle sebe vidět šedou i téměř černou barvu, což nevypadá pěkně. Více doporučím si hrát s RAWem, případně použít HDR bracketing a výsledné snímky si editovat ručně.