Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus OM-D E-M5: elegantní fotokladivo

4.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnešní recenze jistě mnoho z vás potěší. Podíváme se totiž na zoubek Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 s 5osou stabilizací, odolným tělem s velmi pěkným retro designem a zajímavým 12-50mm objektivem.
Olympus OM-D E-M5 je vybaven stejným 4/3" Live MOS snímačem jako PEN-E-PL5. Má tedy rozměry 17,3×13 mm a 17,2 megapixelů (efektivně 16,05 MPx). Na následujících výřezech se podíváme na výsledky v JPEGu i RAWu s vypnutým odšumováním.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je krásně hladká, bez šumu, plná ostrých detailů. Velmi dobrá práce.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Ani ISO 400 nemá žádný problém, mírný jasový šum v RAWu není na závadu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 800 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu. JPEGy pak vykazují trochu silnější vyhlazování (lze snížit).



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 dále zvyšuje jasový šum v RAWu, barevný je stále minimální. JPEGy jsou už poněkud rozmyté, barevně ale nejsou problémy a výraznější detaily zůstávají.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 roste barevný šum v RAWu, JPEGy přichází o slabší detaily, stále je to ale použitelné pro méně náročné snímky.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 dále zvyšuje barevný šum, JPEGy neztrácí barvy, ale jsou už poněkud hladší bez slabších detailů.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 je už téměř nejvyšší. Barevný šum trápí snímek v RAWu, JPEGy se začínají třepit a chytat různé hrudky.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 hraje všemi barvami, JPEGy jsou naopak spíše bez barev i detailů. Takto vysoké ISO už opravdu nemá smysl používat. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce a míru zachování detailů.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 šum téměř neexistuje, při ISO 1600 se začíná trochu objevovat, JPEGy jsou ale i nadále slušné. ISO 3200 sice už není nejlepší, ale stále je velmi dobře použitelné. Bál bych se citlivosti ISO 6400 a vyšších, ty už opravdu nevypadají hezky.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Na snímcích bílé plochy vidíte, jak se v RAWu začíná zvyšovat barevný šum a od ISO 1600 a 3200 začíná být výraznější. JPEGy s barevným šumem velmi dobře bojují, zůstávají jasové hrudky.



ISO 800, vypnuté odšumování



ISO 800, nízké odšumování



ISO 800, střední odšumování



ISO 800, vysoké odšumování



Fotoaparát umožňuje nastavit sílu odšumování, je zde dokonce funkce vypnutí, ale i přesto je zde určitá míra odšumování. Jak je vidět, vypnutí znamená trochu jasového šumu, ale také vynikající detaily. Nízké odšumování je hladší, ale některé slabší detaily trochu mizí (prolis na disku). Toto je nejvyšší odšumování, které bych pro práci doporučil a většina snímků byla pořízena s tímto nastavením. Střední síla efektu mi přijde být už poměrně silná a nelze ji příliš doporučit, nejvyšší bych se vyhýbal, co to jen jde. Každopádně za možnost nastavit sílu odšumování dostává Olympus pochvalu, a to také za to, že nejslabší hodnota skutečně odšumuje dost citlivě.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.