Olympus OM-D E-M5: elegantní fotokladivo
Dnešní recenze jistě mnoho z vás potěší. Podíváme se totiž na zoubek Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 s 5osou stabilizací, odolným tělem s velmi pěkným retro designem a zajímavým 12-50mm objektivem.
Kapitoly článku:
Noční scéna
Vzhledem k rozsáhlým možnostem nastavení expozičních časů bude noční focení jedna velká radost. Máte tu až 60sekundovou expozici, v bulb režimu pak 30 minut. K tomu je tu live time režim, kdy zmáčknutím spouště zahájíte exponování a druhým stiskem jej ukončíte. Každou sekundu se ale na displeji ukazuje již "nasbíraná" scéna a postupně tak vidíte, jak se snímek s narůstajícím časem vyvolává. Velmi dobře tak odhadnete, kdy máte exponování ukončit.
expoziční čas 4 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 30 (60) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
Detaily snímku jsou vynikající, ostrost je opravdu dobrá. K dispozici máte i snímek v RAWu. Dále se podíváme na snímky pořízené v JPEGu s vypnutým odšumováním (přesněji řečeno s takto nazvaným nastavením v menu) a rovněž po konverzi z RAWu s vypnutým odšumováním.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
U nejnižší citlivost jsou detaily i šum v pořádku, a to v RAWu i JPEGu.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 je rovněž bez potíží, šum je minimální.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 800 chytá lehký jasový šum, JPEGy jsou stále solidní.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 začíná s lehkým barevným šumem, JPEGy už ztrácí výraznější detaily.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
Barevný šum při citlivosti ISO 3200 o něco vzrostl, JPEG už trpí na slabou kresbu ve stínech, vše je tmavé.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 je v RAWu už dost těžko použitelné, barevného šumu je opravně hodně a je jasné, že ani JPEG nemůže být moc kvalitní. Tuto citlivost bych už raději nepoužíval.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 12800 dál zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy jsou pak bez detailů a barev.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je v RAWu plná modrých fleků, JPEGy jsou pak také lehce nafialovělé, bez detailů a jakékoli kresby. Ukážeme si ještě výsledky s různě nastaveným odšumováním při ISO 200 a ISO 1600.
ISO 200 (vypnuté, slabé, střední, silné odšumování)
Tady je dobře vidět, že nejsilnější odšumování snímky vyloženě patlá. Střední síla to dělá jen občas a dobré detaily zachovají jen dvě nejslabší varianty.
ISO 1600 (vypnuté, slabé, střední, silné odšumování)
Podobně to vypadá i u ISO 1600. S vypnutým odšumováním sice vidíte více jasového šumu, ale detaily jsou velmi pěkné. Slabé odšumování už produkuje trochu ustřelených pixelů, ale obraz naštěstí nemydlí. To se začne projevovat u středního nastavení a to nejvyšší je vyloženě nepoužitelné.
Standardní scéna
Podíváme se také na dva standardní snímky.
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 29 (58) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Snímek má velmi pěkné detaily, pro rozumnou expozici ale bylo nutno korigovat do plusu a myslím, že by to sneslo ještě trochu více. K dispozici máte i snímek v RAWu.
expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 24 (48) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Detaily jsou slušné, některé menší plošky s méně výraznou kresbou se ale slévají. Na šedé stěně vzniká moaré efekt.
3D snímky
Fotoaparát nabízí možnost snímání 3D fotografií, potřebuje k tomu ale specifické objektivy, což např. 12-50mm objektiv splňoval. Zmáčknete spoušť, pořád ji držíte a posunete se tak, aby se oba zobrazené snímky prolnuly. V ten okamžik fotoaparát sám vyfotí druhý snímek.