Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus OM-D E-M5: elegantní fotokladivo

4.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnešní recenze jistě mnoho z vás potěší. Podíváme se totiž na zoubek Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 s 5osou stabilizací, odolným tělem s velmi pěkným retro designem a zajímavým 12-50mm objektivem.
Můžete se podívat na několik ilustračních snímků pořízených s 12-50mm objektivem (v jeho recenzi najdete několik dalších ukázkových snímků pořízených v kombinaci s E-M5 fotoaparátem).




expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv nabídne velmi široký úhel záběru. Kresba je velmi dobrá v prostředku obrazu, směrem k rohům ale roste chromatická aberace a trochu neostrost. Stromy v pozadí se poněkud rozmazávají. V RAWu je kresba o něco lepší.




expoziční čas 1/3 s, clona F6,3, citlivost ISO 3200, ohnisko 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení



Toto je ukázka stabilizace a manuálního ostření. Tady byla opravdu hodně výrazná tma (ostatně o tom hovoří expoziční hodnoty). Jak je vidět, manuálně se mi podařilo zaostřit přesně tam, kde jsem chtěl a stabilizace skutečně předvedla slibovaný účinek. Šum už je poměrně vysoký, ale stále to pro nouzové použití stačí. Vidíte tu i hot pixely, ty lze ale snadno odstranit volbou v menu.




expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Olympus OM-D E-M5 má velmi pěkné podání barev, středová ostrost je pěkná, rohy jsou opět méně ostré a trpí na chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na 33mm ohniskové vzdálenosti už objektiv předvádí lepší výkony, rohová ostrost je lepší, rovněž aberace je nižší. Tento snímek byl pořízen se středním odšumováním a zejména na plotu vpravo je vidět, že je poměrně silné a patlá obraz. I proto doporučuji odšumování stáhnout na minimum. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/100 s, clona F6, citlivost ISO 640, ohnisko 43 (86) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Setový 12-50mm objektiv je velmi dobrý na makro, opět se ukazuje pěkné barevné podání. Ve skutečnosti byly barvy spíše mdlé.




expoziční čas 1/60 s, clona F4,6, citlivost ISO 500, ohnisko 20 (40) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 500 je šum přijatelný, místy vidíte projevy odšumování, ale kvalita je vcelku dobrá, v obloze je díky enormnímu dynamickému rozsahu scény hodně přepalů.




expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je velmi pěkná po celé ploše, ostrost a kontrast je solidní. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (100) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Střední citlivost stále přináší dobré detaily, tu bylo nutno volit kvůli špatné světelnosti objektivu.




expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 26 (52) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zde se můžete podívat na dynamický rozsah snímače. Tady jde vidět, že je lepší ve světlech než ve stínech. Tam při prosvětlení RAWu vyleze více šumu, naproti tomu ve světlech si můžete hrát téměř "do zblbnutí".




expoziční čas 1/40 s, clona F6, citlivost ISO 800, ohnisko 43 (86) mm, klikněte pro zvětšení



Makro je opravdu solidní, zde vám 12-50mm objektiv dodávaný s fotoaparátem Olympus OM-D E-M5 nabídne velmi dobré možnosti. Při citlivosti ISO 800 je tu minimum šumu.




expoziční čas 1/320 s, clona F6, citlivost ISO 200, ohnisko 43 (86) mm, klikněte pro zvětšení



Zejména na delších ohniskových vzdálenostech (s 12-50mm objektivem) předvádí E-M5 velmi dobré výsledky, kresba je opravdu dobrá.




expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (100) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Se sníženým odšumováním je kresba dobrá i ve stromech v pozadí. Se standardním odšumováním zde byla kresba podstatně hladší a nedostatečná.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.