Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-PL2: PEN počtvrté a zase lépe

6.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další redakční test bude věnovaný Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus PEN E-PL2. Již čtvrtý PEN přináší menší rozměry, interní blesk a nové setové objektivy. My jsme vyzkoušeli verzi s ultrazoomovým objektivem 14-150 mm.

Autofokus, ostření


Fotoaparát má klasické ostření na bázi detekce kontrastu, tedy jako u běžných kompaktů. K dispozici je autofokus i manuální ostření. Co se týče manuálního ostření, v menu si můžete zapnout 7× zvětšení náhledu pro snazší práci, takže přesně vidíte, zda máte plně zaostřeno nebo ne. Za dobrého světla je díky této vychytávce manuální zaostřování opravdu hračkou. Otázkou je, zda si nechat náhled automaticky zvětšovat nebo jen na vyžádání. Protože je 7× zvětšení přeci jen příliš, osobně bych doporučoval nejprve nahrubo ostřit bez zvětšení a až pak si nechat zvětšit náhled a přesně doostřit. Za horšího světla je ale šum opravdu hodně vysoký a přesné zaostření je velmi obtížné. Mám dojem, že Panasonic má toto vyřešeno lépe, byť používá totožný snímač.

Autofokus nabízí klasické jednorázové ostření, které může samo vybírat jeden z 11 ostřících bodů (s relativně dobrou úspěšností), rovněž si můžete vybrat sami z těchto jedenácti bodů. Navíc je možno stisknout tlačítko lupy a polohovat ostřící bod s úplnou přesností. K dispozici je i průběžné ostření, které mě potěšilo velmi slušnou rychlostí, a to i za dost špatného světla. Nechybí ani autofokus s možností ručního doostření. Jako poslední je zde AF tracking, tedy sledování objektu. To už sice tak dobré není, ale občas trochu pomůže. Co se týče rychlosti, 14-150mm objektiv mě po zkušenostech s prvním PENem E.P1 a 14-42mm objektivem velmi mile překvapil, za dne ostří velmi slušně. Za horšího světla je to ale podstatně horší a zdlouhavější.


Nastavení expozice, automatika


Možnosti nastavení expozice jsou více než bohaté. K dispozici máte měření ESP, integrální se zdůrazněným středem a bodové. Co se týče režimů, je zde celá čtveřice PASM. Tedy automatika, priorita clony, času a plný manuál. Možnosti nastavení jsou opravdu velmi bohaté. Vezměme si na příklad citlivost. Ta nabízí rozsah od ISO 200 do ISO 6400, a to po 1/3EV nebo 1EV krocích dle nastavení. Automatice můžete libovolně nastavit rozsah, ve kterém se má pohybovat. Horní hranicí tedy snadno ovlivníte kvalitu snímků za horšího světla (nižší maximální ISO sníží šum, ale zvýší pravděpodobnost rozmazané fotografie). Zároveň můžete nastavit, zda se automatické ISO bude týkat jen PAS režimů nebo všech čtyř PASM, tedy i manuálního režimu.

Expoziční časy mohou nabývat hodnot 1/4000 s až výborných 60 sekund, k dispozici je až půlhodinový bulb režim. To zní velmi slibně. Co se týče volby časů a citlivosti, automatiku považuji za velmi inteligentní. Částečně spoléhá na účinek stabilizace a volí delší časy než by vyžadovalo pravidlo převrácené hodnoty ohniska, nijak to ale nepřehání a nepovažuje stabilizaci za všemocnou. Při 300mm ohnisku se tedy snaží držet časy kolem 1/200 sekundy.



U testovaného objektivu M.Zuiko Digital 14-150mm F4,5-5,6 jsou hraniční světelnosti víceméně srovnatelné s konkurencí. zrcadlovkové však začínají na lepších F3,5. Proto není divu, že zejména na širších ohniscích jsou zrcadlovkové ultrazoomy mnohem světelnější (o 1/3 až 2/3 EV, což není zas tak málo), na delších ohniscích se to ale srovnává a objektiv patří k průměru. Maximální clona je F22 v celém rozsahu ohnisek.

Můžete využít korekci expozice v rozsahu od -3 EV do +3 EV. Chválím, že vedle grafu expozice se upravuje i náhled na displeji a stáhnutá expozice znamená i tmavší obraz na displeji. Totéž se týká i manuálního režimu expozice, kdy vždy víte, jak bude snímek vlastně exponován. Pokud je pod(pře)expozice snímku více než 3 EV, displej už jas neupravuje, abyste vůbec viděli, co fotíte. Dále nechybí expoziční bracketing, a to ve velmi bohatém nastavení 2, 3 nebo 5 snímků s rozdíly expozic 1/3 EV, 2/3 EV nebo 1 EV a 7 snímků s rozdíly 1/3 EV nebo 2/3 EV.


Expoziční a fotografické režimy


Fotografické režimy můžete volit na hlavním ovládacím kolečku.



  • M (Manual) - Fotograf může volit časy od 1/4000 s do 60 sekund + bulb režim, clonu dle světelnosti do F22. ISO se volí manuálně, nicméně lze nastavit v menu, aby se volila automaticky.
  • S (Priorita času) - Časy lze navolit od 1/4000 s do 60 sekund, fotoaparát nastavuje clonu. Citlivost může být automatická nebo nastavená ručně. K dispozici je korekce expozice od -3 EV do +3 EV
  • A (Priorita času) - Uživatel může nastavit clonu od hodnot světelnosti objektivu na daném ohnisku do F22. Časy vypočítá automatika sama, citlivost může být automatická nebo ruční. I zde lze volit korekci expozice.
  • P (Program AE) - Automatické nastavení expozice, tedy času a clony v rozsahu shodném s režimy S a A. K dispozici je korekce expozice od -3 EV do +3 EV, to je možno provést točením zadního voliče. V menu je možno nastavit, že točení tohoto voliče bude upravovat programový posun (změníte clonu a automatika sama upraví čas).
  • iAuto - Plná automatika, vybírá scénický režim.
  • ART - Umělecké filtry
  • SCN - Scénické režimy
  • Videosekvence
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.