Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-PL2: PEN počtvrté a zase lépe

6.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další redakční test bude věnovaný Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus PEN E-PL2. Již čtvrtý PEN přináší menší rozměry, interní blesk a nové setové objektivy. My jsme vyzkoušeli verzi s ultrazoomovým objektivem 14-150 mm.
Pro posouzení kvalit vám předkládám 12 ilustračních snímků.


expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Když budete používat plně automatický režim, připravte se na výrazně kontrastnější snímky. Rozdíly můžete srovnat s přiloženým RAWem. Přibarvení je možná trochu přehnané, tráva v pozadí se rozmazává. V RAWu je zde přeci jen nějaká kresba (resp. krásnější šum než rozmytá plocha), stinnou stránkou je vyšší aberace objektivu.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 150 (300) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení


I když světelnost objektivu F5,6 není úplně ideální a 4/3" čip nepatří mezi největší, dá se pozadí rozmazávat i na poměrně velkou vzdálenost. Při citlivosti ISO 400 mě docela nepříjemně překvapily zbytky po odšumování (ustřelené pixely).


expoziční čas 60 s, clona F22, citlivost ISO 200, ohnisko 75 (150) mm, klikněte pro zvětšení


Toto je noční scéna při velmi silném větru. Ten při 60sekundové expozici krásně rozmazal všechny stromy a keře. I při citlivosti ISO 200 je šum opravdu hodně vysoký. Můžete si stáhnout RAW.


expoziční čas 1/4000 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 150 (300) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení


Pokud budete mít externí hledáček, který je navíc výklopný, bude doslova radost fotit takové snímky. Na snímání od země je hledáček VF-2 jako dělaný.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Zde vidíte nejširší úhel záběru dosažitelný se 14-150mm objektivem. RAW vykazuje lehce vyšší šum, ale také poněkud příjemnější detaily (JPEG je ostřejší, ale v plochách lehce rozmytý). I zde si můžete stáhnout RAW.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 150 (300) mm, klikněte pro zvětšení


Díky odšumování je kresba poněkud měkčí, ale nutno říci, že i při takto vysoké citlivosti je snímek pro běžné použití dostatečný.


expoziční čas 1/1250 s, clona F5,4, citlivost ISO 200, ohnisko 56 (112) mm, klikněte pro zvětšení


Kresba objektivu je slušná. Levý horní roh je poněkud rozmazaný (při čase 1/1250 s by nemělo jít o pohybovou neostrost). Můžete si stáhnout RAW.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 90 (180) mm, klikněte pro zvětšení


V menších rozlišeních vypadá snímek výborně, strom je krásně oddělen od pozadí. Při prohlížení 1:1 mám ale pocit, že by ostrost mohla být trochu lepší (částečně je to ale dáno také střední citlivostí ISO 800, která přeci jen znamená vyšší odšumování).


expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 150 (300) mm, klikněte pro zvětšení


V černé ploše je velmi zvláštní šum. Hloubka ostrosti je díky velmi vzdálenému pozadí, maximálnímu zoomu a minimální snímací vzdálenosti velmi malá, a to i přes střední clonu F8.


expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 70 (140) mm, klikněte pro zvětšení


Na tomto snímku se mi opravdu nelíbí velmi agresivní odšumování. Naštěstí je jeho síla nastavitelná. Nicméně, když se podíváte na RAW, tráva opravdu vypadá dost hladce a má spíše strukturu šumu, takže se ani nedivím, že ji fotoaparát vyhladil.


expoziční čas 1/800 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 150 (300) mm, klikněte pro zvětšení


Na snímku si můžete všimnout ustřelených pixelů a bohužel nechybí ani odlesk objektivu (dole). Při světelnosti F5,6 lze trochu rozmazávat pozadí.


expoziční čas 1/2000 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 150 (300) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv má příjemný bokeh, fotografie s malou hloubkou ostrosti vypadají velmi pěkně. Na základní režim P jsou snímky poněkud mdlé.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.