Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-PL5: s výkonnějším srdcem

28.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Olympus PEN E-PL5 přináší nové výkonnější srdce, 16MPx Live MOS 4/3" snímač, který je použit i v nejvyšším modelu OM-D E-M5. Jak moc kvalitně tedy fotí se standardním setovým objektivem 14-42mm?
Fotoaparát má 4/3" Live MOS snímač s rozlišením 17,2 megapixelů (efektivně 16,05 MPx). Velikost pixelu je tak cca 3,7 mikrometru, pixelová hustota pak 7,65 MPx/cm2. Na následujících snímcích uvidíte výsledky při focení do JPEGu (se středním odšumováním) a v RAWu s vypnutým odšumováním.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Na nejnižší citlivosti ISO 200 nejsou žádné problémy. Kresba je ostrá, detailní a bez šumu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 má v RAWu velmi mírný jasový šum, JPEGy jsou hladké a bez šumu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 opět zvyšuje jasový šum, ten už jde na snímku docela vidět a lehce zhoršuje ostrost (i v JPEGu). Tam jsou vidět také lehce ustřelené pixely, pro běžné použití je to ale v pořádku.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 si můžete všimnout lehkého nárůstu barevného šumu, snímek se ale stále dá dobře odšumět. JPEGy vytváří trochu roztřepené hrany s ustřelenými pixely.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 už začíná ukazovat limity čipu. Kresba je barevně zašuměná ve stínech, světla jsou postižena spíše jasovým šumem. JPEG už odšumuje docela agresivně, zde je ale vhodné připomenout, že sílu odšumování lze nastavit, viz pozdější snímky na konci této kapitoly.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 6400 je už opravdu moc. RAW hraje šumem, JPEG je bez barev a místy zbytečně moc přeostřený.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Od citlivosti ISO 12800 nelze čekat lepší výsledky, RAW hraje všemožnými barvami, JPEG je naopak kvůli odšumování ztrácí.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už vyloženě jen do počtu. Neumím si představit, kde by se dala smysluplně využít. Podíváme se také na míru zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Na 4/3" snímač to rozhodně není špatný výsledek. Do citlivosti ISO 1600 včetně je míra šumu v RAWu poměrně nízká, poté už začínají snímky barevně flekatět.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevný šum začíná pozvolně růst od nejnižších citlivostí, až u ISO 3200 začíná působit dost rušivě. JPEGy jej v podstatě úplně odstraňují.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.