Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-PL5: s výkonnějším srdcem

28.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Olympus PEN E-PL5 přináší nové výkonnější srdce, 16MPx Live MOS 4/3" snímač, který je použit i v nejvyšším modelu OM-D E-M5. Jak moc kvalitně tedy fotí se standardním setovým objektivem 14-42mm?
Tato kapitola bude prezentovat několik ilustračních fotografií pořízených fotoaparátem Olympus PEN E-PL5 s 14-42mm II R objektivem. Většina snímků byla pořízena se sníženým odšumováním




expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku mě potěšila velmi dobrá kresba po celé ploše, dokonce ani stromy v pozadí se moc nemažou. K dispozici vám dávám i snímek v RAWu.




expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou dobré, podání barev se mi také líbí, všechny odstíny jsou dostatečně přesně a živě podané.




expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 2500, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se ukazuje síla nového 16MPx snímače, který dokáže i při 4/3" úhlopříčce podat snímek s poměrně malým šumem (zejména ve srovnání s předchozími 4/3" čipy) a citlivým odšumováním.




expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 41 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Se setovým objektivem nečekejte nějak závratné makro, zvětšení dosahuje jen na standard této třídy objektivů. Bokeh zde působí docela příjemně a zaostřená kresba je rovněž v pořádku.




expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Zde byla použita střední citlivost, kresba je stále solidní. Je zajímavé, že s časem 1/100 sekundy měla mechanická stabilizace poněkud problém. Zatímco delší časy ji nevadily, setina ji často dělala potíže a toto byl jeden z mála snímků, které se mi v lese podařilo vyfotit ostře. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Zatímco starší čipy při takové citlivosti už dost trpěly na barevný šum, zde ho v podstatě nenajdete.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 26 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Některé hrany chytají trochu chromatické aberace, ale je to velmi neznatelné a musím pochválit velmi ostrou a detailní kresbu i ve stínech.




expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Ve stromech ve stínu sice moc kresby nenajdete, ale jinak je prokreslenost stinných ploch velmi slušná. Můžete se podívat i na dynamický rozsah v RAWu, který není špatný, ale představoval bych si trochu nižší šum při vytahování stínů.




expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 1600, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Na citlivost ISO 1600 a 4/3" čip je žirafa docela pěkně prokreslená, to však neznamená, že tu není rozmývání obrazu. To je patrné zejména ve srovnání s RAWem.




expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Opět mě vzhledem k nepřízni počasí potěšilo pěkné barevné podání i jasy. Kresba je kontrastní a zejména v pravé části dost ostrá. K dispozici dávám RAW snímek.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zde by to chtělo ještě trochu přidat na expozici. Kresba je opět nadprůměrná, pouze některé opravdu málo výrazné stromy se smývají (napravo).




expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (36) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba uprostřed je vynikající, dobrá je i ve stínech (např. pod mostem), kde Micro Four Thirds fotoaparáty Panasonicu obvykle výrazně patlají obraz. Slabší ostrost je napravo a větvičky trpí na chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, klikněte pro zvětšení



Tady rovněž není moc co vytýkat, kresba je ostrá a detailní, chromatická aberace je minimální. Můžete se podívat na snímky v RAWu.




expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Základní setový objektiv nabídne rozmazané pozadí jen při makru, v běžných podmínkách je i při plném odclonění hloubka ostrosti docela velká a pozadí se maže docela málo, bokeh pak působí docela nervózně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.