Olympus PEN E-PL5: s výkonnějším srdcem

28.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Olympus PEN E-PL5 přináší nové výkonnější srdce, 16MPx Live MOS 4/3" snímač, který je použit i v nejvyšším modelu OM-D E-M5. Jak moc kvalitně tedy fotí se standardním setovým objektivem 14-42mm?
Olympus PEN E-PL5 je už čtvrtým PENem řady Lite a opět je o něco dále. Hlavním pozitivem je přechod k 16MPx Live MOS snímači. Vyšší rozlišení vůči předchůdcům vůbec není na závadu. 14-42mm II R setový objektiv takové rozlišení zvládá bez potíží vykreslit a šum se vůbec nezvýšil, ba naopak. Nebál bych se říci, že se dokonce dramaticky snížil. Citlivosti ISO 1600 se u běžných snímků vůbec nemusíte bát a vcelku dobře použitelné je občas i ISO 3200.

Hodně chválím i možnost snížit sílu odšumování, což vřele doporučuji. Nejnižší síla nastavení nebo dokonce vypnutí (ono to úplné vypnutí není, ale je o něco slabší) totiž hezky zvýší míru detailů a ostrost snímků, vyšší jasový šum s trochou ustřelených pixelů dle mého názoru není na závadu. Dynamický rozsah čipu je na 4/3" úhlopříčku velmi dobrý, mohl by ale být o něco lepší ve stínech.

Fotoaparát je velmi dobře zpracován, ergonomie je až na pár detailů dobrá. Možnosti konfigurace jsou téměř nekonečné, zde snese srovnání s mnohem vyššími řadami zrcadlovek. Zpracování objektivu je o trošku slabší, zvyknout si musíte na jeho skládací konstrukci, která zdržuje start přístroje (chvíli trvá, než ho odjistíte). Čím méně budete fotoaparát dávat do brašny a skládat objektiv, tím lépe. Displej je dobrý, výklopný nahoru o téměř 180° i o 65° dolů. Bohužel má poměr stran 16:9, což je nevhodné pro samotné focení, náhled snímku s tradičním poměrem stran 4:3 zabírá jen 2,5" plochu, což je dost málo.

Chválím velmi rychlý autofokus, velmi dobrý automatický výběr ostřících bodů i vynikající detekci tváří s detekcí očí. Možnosti nastavení expozice jsou velmi rozsáhlé (vysoká kontrola nad automatikou ISO, dokonce i v manuálním režimu,...), bulb režim může být až hodinový, což je v této třídě nadprůměrné, dokonce je tu i live time režim, kdy se na displeji průběžně zobrazuje obraz při dlouhé expozici. Velmi dobré jsou i Full HD videosekvence s účinnou stabilizací a slušným autofokusem. Naopak u statických snímků je vestavěná stabilizace poměrně slabá. Relativní výhoda ve stabilizaci veškerých objektivů se tak spíše stává nevýhodou, slušný stabilizační účinek si užijete spíše jen se stabilizovanými objektivy Panasonic.

Pochvala jde i na adresu výdrže baterie. Velmi dobrá je i rychlost přístroje (až na jeho start), prodlevy jsou velmi krátké, sekvenční snímání nabízí slibovanou rychlost okolo 8 fps, RAW buffer je dostatečně velký a zápis na kartu rovněž patří k těm rychlejším. Nadprůměrné je i vyvažování bílé, kterému lze navíc i uživatelsky upravit vliv automatiky (zda má ladit snímky více do tepla nebo naopak).

Výsledkem je to, že Olympus PEN E-PL5 je opravdu velmi slušný CSC fotoaparát, který má jen málo negativ. Jedním z těch výraznějších, se může zdát cena. 17,5 tisíce za set se základním setovým objektivem není málo, přestože výbavou a technikou je fotoaparát nad průměrem své třídy (možnosti konfigurace, podpora bezdrátových blesků,...). Nicméně i proti této konkurenci se mi tato cena zdá být ještě docela v pořádku. Největší kudlu do zad si ale Olympus vrazil sám výprodejovým modelem E-PL3. Ten má sice výrazně horší čip, ale v obdobném setu poloviční cenu. A to je až moc velký rozdíl. Každopádně, ať tak či onak, E-PL5 je opravdu hodně dobrý. Až zlevní někam k hranici 15 tisíc korun, můžete si přidat ocenění TREFA.

1) Focení nadprůměrně detailních snímků i se setovým objektivem
2) Natáčení slušných Full HD videosekvencí
3) Použití s manuálními objektivy přes redukce (který je na trhu velké množství)