Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus XZ-1: trefa do černého

10.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?

Měření rychlosti


Zpracování obrazu má na starosti procesor TruePic V. K testu byla využita paměťová karta SanDisk SDHC Extreme s přenosovými rychlostmi 30 MB/s.
  • První snímek - 3,3 sekundy
  • První snímek s plným zoomem - 5,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 až 0,45 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,45 až 0,5 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Čas mezi snímky JPEG - 1,3 sekundy
  • Čas mezi snímky RAW+JPEG - 1,1 sekundy, po 3 snímcích 1,35 sekundy
  • Čas mezi snímky s bleskem - 2,1 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 1,95 fps
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,0 fps
  • Sekvenční snímání Hi1 - 7,1 fps (ukládání po 100 snímcích 10 sekund, rozlišení 5 MPx)
  • Sekvenční snímání Hi2 - 14,9 fps (ukládání po 92 snímcích 8 sekund, rozlišení 640×480 px)
  • Přezoomování - 1,9 sekundy

Až na trochu pomalejší náběh Olympus XZ-1 v otázce rychlosti potěšil. Ostření je rychlé, časy mezi snímky na kompakt rekordně krátké. Pokud máte rychlou kartu, i snímání do RAWu nečiní žádné potíže. Téměř celá recenze byla s výjimkou rychlostního testu focena na obyčejnou 2GB kartu Kingston blíže neurčené rychlosti a tam už byl nedostatek rychlosti znát.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé nedělalo problémy. Za celý test jsem se snad nedostal do situace, která by mě přesvědčila, že by bylo potřeba manuálního nastavení vyvážení. Nechybí možnost vyfotit bílou plochu a podle ní nastavit vyvážení, škoda však, že bere v potaz celou plochu a ne pouze malý výřez. Stejně ta zde chybí nastavení v Kelvinech, na druhou stranu všechny režimy lze ručně upravit v modročervené a zelenofialové škále. Nechybí dokonce ani bracketing vyvážení bílé.


Automatické



Slunečno

Stíny



Zamračeno

Žárovka



Zářivka

Podvodní

Měření bílé

Dále můžete nastavit několik barevných nastavení.


vivid



natural

muted



portrait

monotónní



monotónní (žlutý filtr)

monotónní (oranžový filtr)



monotónní (červený filtr)

monotónní (zelený filtr)



monotónní (sépiová)

monotónní (modrá)



monotónní (purpurová)

monotónní (zelená)
 

Velmi zajímavé jsou i umělecké filtry. K dispozici je jich rovnou šest.


pop-art



jemná kresba



zrnitý film



camera obscura



diorama



dramatický tón


U snímků můžete upravit kontrast. Samozřejmě musíte počítat s tím, že zvýšený kontrast omezuje dynamický rozsah a snáze vzniknou přepaly.


kontrast -2



kontrast +0

kontrast +2
 

Můžete nastavit i ostrost snímků, což ale zvyšuje šum. S ostrostí bych byl rovněž opatrný. V neposlední řadě můžete nastavovat i saturaci snímků.


ostrost -2



ostrost +0

ostrost +2
 



Optický a digitální zoom


V této části se budeme věnovat zoomu, a to jak tomu optickému, tak i digitálnímu.


expoziční čas 1/400 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Úhel záběru je standardně širokoúhlý se svými 28 milimetry. Kresba je velmi slušná, rohová ostrost se rovněž nenechává zahanbit, trochu slabší je jen levý horní roh.


expoziční čas 1/320 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Přiblížení není příliš znatelné, ale v rámci své třídy světelných profi kompaktů rekordní. Tráva se místy lehce rozmývá, ale proti běžným kompaktům je obraz mnohem kvalitnější.


expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


I na tomto snímku je kresba slušná a ani v rozích není o mnoho horší. Tam se spíše vyskytuje chromatická aberace.


expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Kvůli lehké mlze je kresba objektů v pozadí pochopitelně slabší, v popředí je ale detailů dostatek. Opět by se ale tráva na některých místech mohla méně patlat.


expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení


S digitálním zoomem dochází k pochopitelné degradaci detailů a obraz je dobře použitelný jen v malých rozlišeních.


Protisvětlo


Je zajímavé, že Olympus XZ-1 nenabízí žádnou technologii na prosvětlování stínů. Proto se zaměříme zejména na odlesky objektivu.


expoziční čas 1/800 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Dynamický rozsah je přiměřený. Slunce vytváří větší přepal a zajímavou hvězdičku. Stíny jsou v některých plochách zbytečně moc odšuměné, a tedy bez výraznější kresby.


expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Spodek snímku je poněkud tmavý a stejně jako v předchozím případě jsou stíny poněkud rozmyty odšumováním. Zajímavá je hvězdička kolem Slunce a absence odlesků. Na ně objektiv téměř netrpí, což je dobře. Ve spodní části snímku si můžete všimnout chromatické aberace.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.