Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus XZ-1: trefa do černého

10.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?
Abyste se mohli pořádně podívat, jak XZ-1 fotí, můžete si stáhnout 14 ilustračních snímků, některé i s RAWem.


expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Kresba v popředí je slušná, to bohužel neplatí o vzdálenějších travnatých plochách, které se dost rozmazávají kvůli zbytečně přehnanému odšumování. Můžete se sami přesvědčit, nakolik kvalitní je původní RAW snímek (příp. JPEG po konverzi bez odšumování).


expoziční čas 1/250 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 32 mm, klikněte pro zvětšení


I když jsem umělecké filtry moc nevyužíval, někdy si o aktivaci doslova říkaly. Toto je právě snímek, kde se výborně hodil.


expoziční čas 1/50 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Výhodou ND filtru je to, že i za dne můžete dosáhnout docela dlouhých expozic. Pokud vypnete stabilizaci, fotoaparát se stane skvělým náčiním pro focení panningu.


expoziční čas 1/20 s, clona F2,5, citlivost ISO 400, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Ukázka výborného telemakra i dobré světelnosti, která umožnila ve velmi nepříjemných světelných podmínkách fotit s akceptovatelným časem na akceptovatelné citlivosti. K dispozici je opět RAW/JPEG snímek.


expoziční čas 1/2000 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Míra detailů je slušná, odšumování by ale i tak mohlo být kapánek slabší. I zde si můžete stáhnout RAW a konvertovaný JPEG.


expoziční čas 1/800 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Kresba je v zaostřené ploše velmi slušná, díky výborné světelnosti je hloubka ostrosti poměrně malá a pozadí se příjemně rozmazává.


expoziční čas 1/1250 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisko 84 mm, klikněte pro zvětšení


Telemakro fotoaparátu skutečně jde, dojem umocňuje výborná světelnost. Kresba je dostatečná.


expoziční čas 1/320 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


I přesto, že jsem byl od lampy docela daleko, se pozadí díky velmi nízké cloně trochu rozmazává. Hrátky s hloubkou ostrosti jsou u XZ-1 nadprůměrně dobré.


expoziční čas 1/640 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Po celé ploše snímku jsou detaily velmi dobré. Ostrost je slušná až do rohů obrazu.


expoziční čas 1/13 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisko 46 mm, klikněte pro zvětšení


Zde je to se stabilizací už docela na hraně. Výborná světelnost dovolila použít nízké ISO 200, ale přesto bych zde raději viděl o něco kratší čas a vyšší ISO. Automatika je příliš optimistická. Ve stínech je poměrně vysoké množství barevného šumu.


expoziční čas 1/800 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Úhel záběru je dostatečný, trochu mě zklamalo odšumování na tmavších plochách. Na obloze by mohl být trochu nižší šum.


expoziční čas 1/800 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Až na poněkud silnější chromatickou aberaci se fotoaparát se scénou popral dobře, i v rozích je ostrost poměrně dobrá. K dispozici dávám i RAW/JPEG snímek.


expoziční čas 1/500 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm, klikněte pro zvětšení


Další ukázka dobrého telemakra. Opět se můžete podívat i na RAW (nebo konvertovaný JPEG bez odšumování) na lepší kresbu nezničenou silným odšumováním.


expoziční čas 1/50 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Menší pixelová hustota (s vyšší kvalitou snímků i na vyšších citlivostech) a dobrá světelnost způsobují, že blesk budete využívat jen minimálně. Výsledek je detailní a bez šumu. To je ale také dáno silným odšumováním.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.