www.digimanie.cz
>
>
>
>

Panasonic Leica DG Elmarit 200mm / F2.8 / Power O.I.S.

Panasonic Leica DG Elmarit 200mm / F2.8 / Power O.I.S.
, , recenze
Dnes se vydáme do třídy drahých světelných teleobjektivů. Půjde o systém Micro Four Thirds, kde byl nedávno představen objektiv Leica DG Elmarit 200mm / F2.8 / Power O.I.S. Ten se dodává rovnou i s 1,4× telekonvertorem.
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření

 
Objektiv podporuje manuální i automatické ostření. Pro manuální zaostřování zde slouží široký prstenec s velmi plynulým a přitom rozumně tuhým chodem. Závisí pochopitelně na fotoaparátu, jaké si spustíte pomocníky pro zaostřování (zvětšení náhledu, focus peaking,...), obecně lze ale manuální ostření označit za pohodlné a bezproblémové.
 
Autofokus je velmi tichý, perfektní i pro video. Také jeho rychlost je výborná. Z nějakých 4 metrů na cca 1,3 metru přeostří za zhruba 0,5 sekundy, nicméně doostřování, kdy je už téměř zaostřeno, je záležitostí přibližně na 0,1 až 0,15 sekundy. Pokud chcete ostření zrychlit a ostříte na větší vzdálenost, můžete jej omezit na rozsah od 3 metrů do nekonečna, aby objektiv zbytečně nezkoušel ostřit na krátké vzdálenosti.
 
Minimální zaostřovací vzdálenost objektivu má dle výrobce činit 115 cm, osobně jsem naměřil 110 cm od roviny senzoru. To odpovídá přibližně 90 centimetrům od přední čočky objektivu. V tomto případě lze dosáhnout 0,42× přepočteného zvětšení. V případě použití 1,4× telekonvertoru se minimální zaostřovací vzdálenost prodlouží jen minimálně. Od roviny senzoru je to jen 114 cm, od přední čočky objektivu pak 92 cm. I díky tomu se zvýší maximální zvětšení na 0,6×. To je solidní telemakro, nicméně jde už o hodně dlouhou ohniskovou vzdálenost. I to se ale může hodit např. na focení motýlů nebo vážek.
 
 

Focení makra

 
Nyní se podíváme, co tato čísla znamenají v praxi, tedy jak se dané zvětšení projevuje.
 
Panasonic Leica 200mm F2.8 makro kleště
 
expoziční čas 1/80 s, clona F2,8, citlivost ISO 800, ohnisko 200 (400) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Při 400mm ohniskové vzdálenosti musíte čekat už poměrně dost potlačenou perspektivu. Pokud byste chtěli fotit telemakro s tímto objektivem a světelností F2,8, tak budete muset počítat s naprosto minimální hloubkou ostrosti.
 
Panasonic Leica 200mm F2.8 makro list
 
expoziční čas 1/1000 s, clona F6,3, citlivost ISO 3200, ohnisko 280 (560) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
S telekonvertorem se minimální zaostřovací vzdálenost téměř nemění, takže zvětšení je ještě o něco lepší a dají se s tím fotit opravdu pěkná telemakra. Chce to ale dobré světlo, protože se musí hodně clonit. Samotná stabilizace by s tím neměla sebemenší problém, jde spíše o pohyb objektů (např. hmyzu na trávě a podobně).
 
 

Světelnost a clona

 
Světelnost objektivu je vynikajících F2,8, díky čemuž objektiv při 200mm ohniskové vzdálenosti opravdu hodně maže pozadí. Irisová clona má 9 lamel a její maximální hodnota činí F22. Pokud použijete telekonvertor, světelnost se zhorší na F4 (průměr clonového otvoru se nemění, ale reálná ohnisková vzdálenost optické soustavy se prodlouží). Maximem je nicméně stále jen F22.
 
 

Bokeh

 
Velmi dlouhá ohnisková vzdálenost a rovněž velmi dobrá světelnost napovídají, že objektiv bude opravdu hodně mazat pozadí. Tak se na to podívejme.
 
Panasonic Leica 200mm F2.8 bokeh plně otevřená clona
 
expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 3200, ohnisko 200 (400) mm, klikněte pro zvětšení
 
Bokeh je krásně jemný a odlesky plné a kulaté. Zde si opravdu není vůbec nač stěžovat.
 
Panasonic Leica 200mm F2.8 bokeh clona F4
 
expoziční čas 1/15 s, clona F4, citlivost ISO 3200, ohnisko 200 (400) mm, klikněte pro zvětšení
 
Po přiclonění zůstávají odlesky krásně kulaté a plné, takže se charakter bokehu moc nemění a zůstává nadále velmi jemný.
 
 

Stabilizace

 
Objektiv je vybaven optickou stabilizací Power O.I.S. Ta dokáže spolupracovat společně se stabilizací v těle fotoaparátu a funguje tak jako duální.
 
 
se stabilizací, 1/8 sekundy
 
 
bez stabilizace, 1/8 sekundy
 
Hned na začátek mohu říci, že účinek stabilizace vám vyrazí dech. Nikdy byste nečekali, co vše je možné si jen tak "prásknout" bez problémů z ruky. Díky váze objektivu se dá z ruky i bez stabilizace udržet zhruba 1/200 až 1/250 sekundy s nadpoloviční úspěšností. Se stabilizací není problém fotit při 1/10 sekundy, s trochou opatrnosti se dá s nadpoloviční úspěšností pohybovat i na 1/8 sekundy. Delší časy už jsou spíše o štěstí nebo třeba o nějaké další opoře. Můžete tak počítat se zhruba 5 EV. S telekonvertorem je pak hraniční čas zhruba někde kolem 1/15 až 1/13 sekundy.

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
17.8.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře