Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.

17.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.
Panasonic má ve svém výrobním programu i světelné zoomovací objektivy pro Micro Four Thirds systém a jedním z nejzajímavějších je Leica 10-25mm F1.7. Vedle dobré světelnosti nabídne i velmi širokoúhlý záběr.

Protisvětlo

 
Nyní se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle. Tam budeme hodnotit zejména chromatickou aberaci a odlesky.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 protisvětlo 1
expoziční čas 1/2000 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Ze strany objektivu je vše v pořádku, není zde chromatická aberace, je však potřeba hodně dbát na čistotu předního elementu. Spousta objektivů je schopna tolerovat nějakou tu malou šmouhu, zde by totéž vedlo k zvláštním odleskům. Stáhnout si můžete snímek ve formátu RAW.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 protisvětlo 2
expoziční čas 1/60 s, clona F16, citlivost ISO 500, ohnisková vzdálenost 11 (22) mm, klikněte pro zvětšení
 
Vysoké clonění vytváří velmi efektní hvězdičky a je doslova radost fotit širokoúhlé snímky s jasnými zdroji světla v záběru. I zde se můžete podívat na RAW.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 protisvětlo 3
expoziční čas 1/60 s, clona F16, citlivost ISO 250, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Další ukázka efektních 18cípých hvězd po výrazném přiclonění, ty vznikly i na odrazem na autech. Kresba je slušná, pochopitelně se zde projevuje difrakce daná vysokou clonou a nechybí ani odlesky, byť docela efektní a pro kameramany asi i žádoucí. Stáhnout si můžete snímek v RAW formátu.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 protisvětlo 4
expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 15 (30) mm, korekce -1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde snímek kazí fialové a zelené odlesky. Focení protisvětla s tímto objektivem je občas trochu schizofrenní záležitost. Na jednu stranu tu máte efektní hvězdy a někdy i efektní odlesky, abyste jinde řešili jen to, kam a jak je uklidit, aby nevadily.
 
 

Optický zoom

 
Objektiv nabídne 2,5× optický zoom v přepočteném rozsahu 20 až 50 mm. Nabízí tedy velmi širokoúhlý záběr.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 zoom 10mm ohnisková vzdálenost 1
expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
To se potvrzuje i na tomto snímku, který je výrazně širokoúhlejší, než je u této scény zvykem s běžnými objektivy. Kresba je velmi dobrá, dosti ostré jsou i rohy. Tam se projevuje korekce zkreslení, takže nejsou úplně řezavě ostré, což ale neplatí pro RAW bez korekcí.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 zoom 25mm ohnisková vzdálenost 1
expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Přiblížení sice není příliš velké, ale objektiv se za to zase odmění výbornou světelností a excelentní kresbou. Ta je celoplošně velmi ostrá.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 zoom 10mm ohnisková vzdálenost 2
expoziční čas 1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Znovu je vidět velmi široký úhel záběru a vynikající kresba, která je stále vysoce nadprůměrná i v rozích.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 zoom 25mm ohnisková vzdálenost 2
expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Vidíme možnosti 2,5× optického zoomu. Velké přiblížení to není, nicméně potěší excelentní ostrost, a to po celé ploše snímku.
 

Vyzkoušeli jsme také to, zda je objektiv parfokální, tedy zda při zoomování mění rovinu zaostření. Výrobce jej sice prezentuje jako parfokální, bohužel ale celou dobu své zaostření neudrží a bude potřebovat pomoc autofokusu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.