Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.

17.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.
Panasonic má ve svém výrobním programu i světelné zoomovací objektivy pro Micro Four Thirds systém a jedním z nejzajímavějších je Leica 10-25mm F1.7. Vedle dobré světelnosti nabídne i velmi širokoúhlý záběr.
Dále se podíváme na několik ilustračních snímků. Další najdete v recenzi Lumixu GH5 II.
 
Galerie - snímek č. 1
expoziční čas 1/800 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Velmi dobrá světelnost dovoluje příjemně mazat pozadí, na MFT formát je to dost slušné. Bokeh by ale mohl být trochu jemnější, vidět v něm můžeme trochu chromatické aberace.
 
Galerie - snímek č. 2
expoziční čas 1/10 s, clona F1,7, citlivost ISO 1000, ohnisková vzdálenost 11 (22) mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde přišla ke slovu stabilizace v těle GH5 II, ale také dobrá světelnost objektivu. Kvalita obrazu je slušná, více si s ním můžete pohrát v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 3
expoziční čas 1/8000 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Díky světelnosti F1,7 lze dosahovat malé hloubky ostrosti, kterou byste od zoomovacího objektivu asi nečekali. Bokeh je trochu nervózní, nicméně kvalitu obrazu hodnotím kladně. I zde je k dispozici RAW.
 
Galerie - snímek č. 4
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Širokoúhlý obraz přináší možnosti zajímavé fotografické perspektivy. Přestože byla použita clona F4, pozadí se trochu maže, což mě překvapilo. 
 
Galerie - snímek č. 5
expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 15 (30) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tady objektiv předvedl vynikající práci, ostrost je celoplošně výborná.
 
Galerie - snímek č. 6
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 16 (32) mm, klikněte pro zvětšení
 
I zde vidíme výbornou celoplošnou ostrost. K dispozici je také snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 7
expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv zde ukazuje sílu širokoúhlého záběru. Ostrost je dobrá, na pravé straně bych to viděl spíše na kusový problém, neboť levá strana je ostřejší. Rozmývání obrazu je problémem odšumování a prosvětlování fotoaparátu GH5 II. Naštěstí lze nastavit.
 
Galerie - snímek č. 8
expoziční čas 1/2000 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv nenabídne moc velké zvětšení, ale to mu nelze příliš vyčítat, když pro to není určen. 
 
Galerie - snímek č. 9
expoziční čas 1/8 s, clona F1,7, citlivost ISO 1250, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde máme znovu velmi širokoúhlý záběr i výhodu dobré světelnosti, která umožní držet citlivosti v rozumných mezích (je-li to potřeba, může pomoci i mechanická stabilizace fotoaparátu). Můžete se podívat na snímek v RAWu.
 
Galerie - snímek č. 10
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Díky 20mm přepočtené ohniskové vzdálenosti máte k dispozici velmi širokoúhlý záběr, ostrost je dobrá zejména uprostřed. K dispozici je také RAW.
 
Galerie - snímek č. 11
expoziční čas 1/640 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Znovu vidíme, že světelnost F1,7 umožnila dosáhnout rozmazaného pozadí i při nejširším úhlu záběru.
 
Galerie - snímek č. 12
expoziční čas 1/8 s, clona F1,7, citlivost ISO 800, ohnisková vzdálenost 22 (44) mm, korekce +2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Noční focení je s objektivem dost snadné a i s menším 4/3" senzorem lze dosáhnout dobrých výsledků. Spolehnete-li se na stabilizaci v těle (objektiv ji bohužel nemá), tak lze snížit citlivost ještě výrazněji, než vidíte na snímku. Ten je k dispozici i v RAWu.
 
Galerie - snímek č. 13
expoziční čas 1/1300 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 21 (42) mm, klikněte pro zvětšení
 
I tady vidíme velmi dobrý obrazový výsledek, kresba je celoplošně výborná.
 
Galerie - snímek č. 14
expoziční čas 1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
V zaostřené ploše vidíme velmi pěkné detaily. Fotoaparát dost potlačuje vinětaci objektivu (tu si lze obvykle všimnout v RAWech), v bokehu si můžeme všimnout mírné chromatické aberace.
 
Galerie - snímek č. 15
expoziční čas 1/1600 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Velmi širokoúhlý záběr, kresba je slušná, nicméně směrem k rohům začíná být méně výrazná.
 
Galerie - snímek č. 16
expoziční čas 1/1300 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 18 (36) mm, klikněte pro zvětšení
 
Opětovně vidíme velmi dobrou kresbu plnou detailů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.