Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.

7.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH.
Novinkou ve výrobním programu společnosti Panasonic je světelný zoomovací objektiv Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH. Určen je pro Micro Four Thirds a nabídnout má relativně malou hloubku ostrosti.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Jak už je dnes zvykem, fotoaparáty automaticky provádí korekci některých optických vad a profily ukládají do RAWů, aby konvertory otevřely už korigovaný snímek. Camera Raw nicméně už umí tuto korekci vypnout.
 
25mm (korigovaný JPEG)
50mm (korigovaný JPEG)
25mm (nekorigovaný RAW)
50mm (nekorigovaný RAW)
 
Díky tomu i víme, jak vypadají nejen korigované JPEGy, ale také původní RAWy. Nejširší úhel záběru vykazuje mírné soudkovité zkreslení (+1,3 %), po korekci se mění na neznatelné poduškovité (-0,2 %). U maximálního zoomu zde máme mírné poduškovité zkreslení (-0,6 %), korekce jej srovná na čistou nulu.
 
 

Vinětace

 
Vinětace (ztmavení rohů) je patrná při plně otevřené cloně, kdy je v celém rozsahu okolo 1,2-1,5 EV v JPEGu a 1,4 až 1,8 EV v RAWu. S přicloněním ale vada rychle mizí a na F6,3 už nepřekročí 0,2 EV.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 průběh vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Tato podkapitola se podívá na chromatickou aberaci, tedy zda vznikají barevné chyby na kontrastních hranách v rozích obrazu.
 
25 mm, F1,7 (JPEG)
 
25 mm, F1,7 (RAW)
 
25 mm, F2,8 (JPEG)
 
25 mm, F2,8 (RAW)
 
25 mm, F5,6 (JPEG)
 
25 mm, F5,6 (RAW)
 
25 mm, F11 (JPEG)
 
25 mm, F11 (RAW)
 
Ani v JPEGu ani v RAWu se žádná chromatická aberace nevyskytuje.
 
31mm, F1,7(JPEG)
 
31mm, F1,7 (RAW)
 
31mm, F2,8 (JPEG)
 
31mm, F2,8 (RAW)
 
31mm, F5,6 (JPEG)
 
31mm, F5,6 (RAW)
 
31mm, F11 (JPEG)
 
31mm, F11 (RAW)
 
Ani zde nevidíme žádnou chromatickou aberaci. Kontrastní hrany jsou bez výraznějších barevných změn.
 
40mm F1,7 (JPEG)
 
40mm F1,7 (RAW)
 
40mm F2,8 (JPEG)
 
40mm F2,8 (RAW)
 
40mm F5,6 (JPEG)
 
40mm F5,6 (RAW)
 
40mm F11 (JPEG)
 
40mm F11 (RAW)
 
Také na 40mm ohniskové vzdálenosti si chromatické aberace takřka nevšimnete.
 
50mm F1,7 (JPEG)
 
50mm F1,7 (RAW)
 
50mm F2,8 (JPEG)
 
50mm F2,8 (RAW)
 
50mm F5,6 (JPEG)
 
50mm F5,6 (RAW)
 
50mm F11 (JPEG)
 
50mm F11 (RAW)
 
Na maximálním zoomu je přítomno lehké ladění do fialova, ale vůbec nic vážného.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.