Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix DMC-FX 30EG: rodinná tradice

16.10.2007, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Jedním ze základních kamenů fotoaparátů Panasonic je řada FX. Na jeden z jejích posledních zástupců, Panasonic FX 30, jsme se zaměřili v dnešním testu. Kompakt nabízí čip s rozlišením 7,2 Mpix. a širokoúhlou optiku Leica s ohniskovou vzdáleností 4,6-16,4 mm.

Optické vlastnosti objektivu


Kvalita objektivu je pro fotografii klíčovým faktorem, který hraje mnohdy stejně důležitou roli, jako je rozlišení senzoru nebo digitální šum. Optické vady objektivů nelze často vyjádřit exaktně, pročež je vše doplněno ukázkovými fotografiemi, podle kterých můžete sami posoudit, jestli by zrovna Vám tento fotoaparát vyhovoval, či nikoliv. V testech jsme se zaměřily, jako vždy, na sférické zkreslení, vinětaci, kresebnost, chromatickou vadu a chování optiky v protisvětle.


Sférické zkreslení a vinětace

Ohýbání rovných linií především u okrajů fotografie, tedy sférické zkreslení, je prokletím prakticky všech zoom objektivů, nejvíce však levné objektivy digikompaktů (majitelé DSLR jsou v tomto ohledu zvýhodněni). Nejhůře tato vada postihuje široká ohniska. Vzhledem k tomu, že testovaný Panasonic FX 30 je vybaven objektivem začínajícím na krátkém konci zoomu ohniskem 28mm, zajímalo nás, jak si s tímto neduhem poradí a jestli si zaslouží nosit název prestižního výrobce Leica.
zkreslení na širokém ohnisku
zkreslení na dlouhém ohnisku

Výsledky nejsou nijak ohromující, můžeme však konstatovat, že na ohnisku 28mm dosahuje Panasonic FX 30 jen trochu horšího soudkovitého zkreslení, než dříve recenzovaný Olympus mju 770 SW na ohnisku 36mm, což je veskrze pozitivní výsledek. Na dlouhém konci zoomu je pak zkreslení mírně poduškovité, avšak prakticky zanedbatelné. Pro focení architektury tedy doporučujeme používat raději delší konec zoomu, který je méně postižen sférickým zkreslením. Naopak objektiv překvapil relativně nízkou mírou vinětace na širokém ohnisku. Na dlouhém ohnisku je sice vinětace méně výrazná, avšak je stále patrná. Obě zmíněné optické vady, sférické zkreslení i vinětaci, lze korigovat v počítači, neznamenají tedy pro fotografa výrazné omezení, ale jen přidávají fotografovi práci.


Chromatická vada a kresebnost

Kresebnost objektivu je nejlepší na 1200 lph na širokém ohnisku a 1300 lph na dlouhém konci zoomobjektivu. Nejedná se sice o hodnoty nijak nadprůměrné, avšak je třeba ocenit vyrovnaný výkon objektivu na obou koncích. Obvyklejší situace u digikompaktů (a především ultrazoomů) je taková, že jeden, nebo druhý konec trpí slabým rozlišením pod 1000 lph, což fotografa velmi omezuje. Mimo to je jistě nepříjemné, když se fotografie pořízené jedním fotoaparátem příliš kvalitativně mění v závislosti na použitém ohnisku. S Panasonicem FX 30 se však fotograf nemusí podobnými problémy vůbec zabývat a celkově lze kresebnost objektivu popsat jako mírně nadprůměrnou a na testovacích snímcích se ani neobjevuje žádné moire.


rozlišení na širokém ohnisku


rozlišení na dlouhém ohnisku

Větší překvapení nás čekalo při kontrole chromatické vady. Na fotografiích totiž prakticky žádná známka po chromatické vadě není. Našli jsme ji až po dlouhém zkoumání při výrazném zvětšení na fotografii slunce svítícího přes stromy (viz níže). Takovouto fotografii by však bez chromatické vady nevyfotil žádný dnešní kompakt.


čas závěrky 1/400, clonové číslo F 3,0, citlivost ISO 100, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Jak je vidět na fotografii výše, chromatická vada žádného fotografa na tomto fotoaparátu trápit nebude. Zásluhu na tom nese kvalitní optika značky Leica.


Protisvětlo

Zkušení čtenáři si jistě na fotografii výše všimli, že se optika Panasonicu FX 30 vypořádala s protisvětlem na výbornou. Slabý závoj se snížením kontrastu v místě, kde se na fotografie nachází slunce je na kompaktní fotoaparát výborný výsledek. Pochopitelně nás tento výkon zaujal, a tak jsme fotoaparát testovali i v dalších situacích v protisvětle. Fotoaparát si za všech okolností udržoval vysokou úroveň výstupu. Nejhorší výsledek vidíte na fotografii níže. Objektiv byl podroben testu prudkého přímého protisvětla z rohu snímané scény na širokoúhlé ohnisko, tedy v těch nejnáročnějších podmínkách.


čas závěrky 1/1250, clonové číslo F 8,0, citlivost ISO 100, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Antireflexní vrstvy fotoaparátu pracují bezchybně. Světelný závoj u takto náročné scény je zcela běžný.


Elektronika fotoaparátu


Digitální šum

Panasonic FX 30 je vybaven standardním digitálním čipem s úhlopříčkou 1/2,5" a rozlišením 7,2 milionů pixelů. Malý čip s nahuštěnými světlocitlivými buňkami se jen těžko vyrovnává s digitálním šumem. Procesor Panasonicu Venus Engine třetí generace patří k tomu nejlepšímu, co v současnosti Panasonic produkuje. To však neznamená, že by fotoaparát dokázal fotografovat kvalitní fotografie s jemnými detaily i při vysoké citlivosti. Zde již naráží malý čip na své konstrukční limity a ani kvalitní procesor si nedokáže s šumem při citlivosti ISO 800 a vyšší poradit. Fotografie exponované při citlivosti ISO 100 a ISO 200 jsou čisté a kvalitní. Na fotografiích s ISO 400 je již patrná silná redukce šumu, která snižuje ostrost a kontrast fotografie. Snímky pořízené s citlivostí ISO 800 jsou již poznamenány výrazným šumem a ISO 1250 již nemůžeme doporučit. Na takových fotografiích bude šum patrný i na malých fotografiích a šum je natolik výrazný, že se v něm ztrácí jemné detaily fotografie.


Citlivost snímače ISO 200, fotografie je k dispozici ve větším i nativním rozlišení

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800

ISO 1250


Barevné podání a vyvážení bílé

Procesor Venus Engine III si dokáže poradit relativně dobře s digitálním šumem, ale při automatickém nastavování vyvážení bílé má rezervy. Portrét bez blesku (viz předchozí kapitola) trpí
barevným posunem a také u jiných scén náročných na vyvážení bílého bodu jsme zaznamenali barevný posun ke studeným tónům. Fotografie nádraží (níže) byla fotografována za jasného ranního světla. Barevné podání fotografie však evokuje, jako by bylo zataženo. V takovýchto situací doporučujeme zvolit některý z přednastavených režimů vyvážení bílé.


čas závěrky 1/200, clonové číslo F 2,8, citlivost ISO 100, fotografie je k dispozici ve větším i nativním rozlišení

Vyvážení bílé lze volit ze čtyř přednastavených voleb, automatického vyvážení a uživetelského nastavení. S přednastavenými režimy jsme nezaznamenali žádné potíže, avšak nedoporučujeme spoléhat se na automatické nastavení. Zajímavou funkcí je uživetelské nastavení. Fotoaparátem napřed vyfotíte snímek (ideálně středně šedou tabulku) a podle jeho střední části zvolí vyvážení bílé pro snímky následující.


Auto
Jasno
Stín
Zataženo
Žárovka
Uživatelské nastavení


Měření rychlosti

Panasonic FX 30 je průměrně rychlý digikompakt, ale od moderního procesoru Venus Engine III bychom čekali více. Pořízení prvního snímku za více než 2 vteřiny je sice kratší prodleva, než u dříve testovaného Olympusu mju 770 SW, ale mohlo by to být i rychlejší. Přitom v sériovém snímání dokáže fotoaparát nafotit za 1,7 vteřiny 5 snímků, tedy cca 2,9 snímku za vteřinu (výrobce udává 3 snímky za vteřinu), což je na kompaktní fotoaparát dobrý výsledek. Opravdu nás ale překvapila rychlost přezoomování 2,2 vteřiny. Díky pomalé rychlosti zoomování se sice dobře nastavuje správné ohnisko, při akční fotografii je však takováto rychlost spíše na obtíž. Škoda, že výrobce do menu neimplementoval volbu dvou rychlostí zoomu, jako tomu bývá u některých konkurenčních přístrojů.
  • První snímek s bleskem 2,9 sek.
  • První snímek bez blesku 2,1 sek.
  • Přezoomování 2,2 vteřiny (oběma směry za stejnou dobu)
  • Vypnutí 1,3 vteřiny (zavření krytu před objektivem)
  • Sériové snímání: režim H 5 snímků za 1,7 vteřiny
  • Sériové snímání: režim L 5 snímků za 2,1 vteřiny
  • Infinity 5 snímků za 2,6 vteřiny stejnou rychlostí až do zaplnění karty
Rychlost autofocusu je přímo úměrná intenzitě osvětlení. Za jasného počasí není žádným problémem zaostřit i rychle se pohybující objekty (viz níže). Naopak v interiéru Panasonic FX 30 často hledá správnou ostřící vzdálenost. V takových situacích doporučujeme fotit s nastaveným širokým ohniskem, které má lepší světelnost. Autofocusu také pomůže fotit spíše na bližší vzdálenost, na jakou dosvítí dioda přisvětlení autofocusu.


čas závěrky 1/400, clonové číslo F 5,6, citlivost ISO 100, fotografie je k dispozici ve větším i nativním rozlišení


Noční fotografie se stativem


Většina kompaktních fotoaparátů nabízí režim noční krajina pro fotografování ze stativu. Automatika fotoaparátu nastaví bez obav i několikavteřinový expoziční čas pro správnou expozici slabě nasvícené scény.


čas závěrky 4 vteřiny, clonové číslo F 2,8, citlivost ISO 100, režim noční krajina, fotografie je k dispozici ve větším i nativním rozlišení

Testovací scénu vyfotografoval Panasonic FX 30 zcela bez problémů a dokonce ani na sloupoví není příliš patrné sférické zkreslení objektivu. Hluboké stíny a ostrá světla nezmátly expoziční automatiku, která správně exponovala scénu tak, aby byly prokresleny veškeré architektonické útvary.


Snímek v plném rozlišení


I nyní vám přinášíme fotografii v plném rozlišení. Při nejnižším nastavení citlivosti ISO 100 a za jasného dne poskytuje Panasonic FX 30 optimální obrazový výstup. Všechny detaily jsou ostré, vinětace je na čisté obloze sice patrná, ale nijak neruší a co je nejzajímavější, není na fotografii ani stopa po chromatické aberaci. Objektiv Leica DC Vario - Elmarit podává v takovýchto situacích excelentní výkon.


čas závěrky 1/640, clonové číslo F 4,7, citlivost ISO 100, fotografie je k dispozici ve větším i nativním rozlišení